Vlaamse overheid koopt vanaf 2025 enkel nog elektrische personenwagens
De Vlaamse overheid gaat vanaf 2025 enkel nog volledig elektrische personenwagens aankopen of leasen. Bestelwagens volgen twee jaar later. Dat staat in het Actieplan Mobiliteit 2.0 dat de Vlaamse regering heeft goedgekeurd. Dat plan herbevestigt de doelstelling om de CO2-uitstoot van dienstverplaatsingen tegen 2030 met 40 procent te verminderen. Maar om dat doel te halen moet er de komende jaren “een stevige versnelling hoger geschakeld worden op het vlak van vergroening van het wagenpark, en vooral dan elektrificatie”, zo staat te lezen in het plan.
De Vlaamse regering legde in het regeerakkoord en in het Vlaamse Energie- en Klimaatplan (VEKP) al de ambitie vast om het wagenpark van de overheid te vergroenen. In het Actieplan Mobiliteit en in de klimaatplannen werd de doelstelling opgenomen om de CO2-uitstoot van de dienstvoertuigen met 40 procent te verminderen tegen 2030 (tegenover het referentiejaar 2015).
Maar aan het huidige tempo wordt die ambitie lang niet gehaald. De CO2-uitstoot daalde tussen 2015 en 2019 met amper 4,7 procent. “Dit tempo van reductie zou drie keer zo hoog moeten zijn (-3,35 procent per jaar) volgens het lineair besparingsplan om 40 procent reductie tegen 2030 te bekomen”, zo staat in het vernieuwde actieplan van de Vlaamse regering. De Vlaamse overheid zal dus een tandje moeten bijsteken om het wagenpark te vergroenen.
Vanaf 2025
In het vernieuwde actieplan scherpt de Vlaamse regering daarom de ambities aan. De focus ligt daarbij op de elektrificatie van het wagenpark. In 2020 was amper 4 procent van het wagenpark van de Vlaamse overheid volledig elektrisch. Vanaf dit jaar mogen enkel nog elektrische, plug-in hybride, volledig hybride en CNG (aardgas) personenwagens aangekocht of geleaset worden. Vanaf 2025 mogen enkel nog volledig elektrische personenwagens aangekocht worden. Bestelwagens volgen twee jaar later.
Entiteiten krijgen de raad om zoveel mogelijk te kiezen voor volledig elektrische wagens. “Dit zorgt voor een snellere reductie in CO2-uitstoot dan iets meer wagens te vervangen door types die wel nog (grotendeels) op fossiele brandstof rijden en waar maar beperkte CO2-winst geboekt wordt”, staat in het actieplan.
Ecoscore
Het actieplan scherpt ook de verwachte ecoscores aan. De ecoscore geeft met een waarde van 1 tot 100 aan hoe milieuvriendelijk een voertuig is. Hoe hoger de score, hoe beter voor het milieu. In 2019 hadden de dienstwagens van de Vlaamse overheid een gemiddelde ecoscore van 66 (tegenover 58,8 in 2015). Tegen eind 2024 moet elke entiteit een gemiddelde ecoscore hebben van minimum 73 voor personenwagens en van 70 voor personenwagens en bestelwagens samen.
Nog opvallend: voortaan zullen ook de dienstverplaatsingen met de privé-wagen meegeteld worden voor de berekening van de CO2-uitstoot. Nu telden bepaalde entiteiten die dienstverplaatsingen met de privé-wagen niet mee, waardoor een deel van de CO2-uitstoot onder de radar bleef. “Een entiteit kan op die manier de doelstelling behalen door de dienstverplaatsingen te verschuiven van dienstwagens naar privé-wagens, terwijl de effectieve uitstoot niet daalt, soms integendeel. Een dergelijke evolutie dreigt de reductiedoelstelling uit te hollen”
Benieuwd of een elektrische wagen bij jou past? Doe hier de test op HLN Drive.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Pairi Daiza biedt 21 nieuwe ‘farmhouse lodges’ aan, met direct contact met boerderijdieren
-
Projectontwikkelaar Ghelamco tekent verlies op
Ghelamco, het vastgoedbedrijf van de familie Gheysens, heeft het voorbije jaar verlies geleden. Dat blijkt uit de jaarresultaten die het bedrijf heeft vrijgegeven. -
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
Om van je buitenruimte opnieuw een paradijselijke place to be te maken, steek je best zo snel mogelijk de handen uit de mouwen. Dit hoeft evenwel niet het einde van je ontspannen weekendjes in te luiden: met het juiste gereedschap zie je meteen resultaat, zónder je uit de naad te moeten werken. HLN Shop stipt een handvol hulpmiddelen aan waarmee het onderhoud van je hof kinderspel wordt. -
-
Franse warenhuisketen Monoprix opent eerste winkel in België
-
HLN Drive
Tot 100 km meer dan beloofd: zo ver raken deze elektrische wagens echt
Naar de reële autonomie van een elektrische wagen blijft het vaak gissen. Ze is immers sterk afhankelijk van je rijstijl en je verplaatsingspatroon. In Noorwegen deed de lokale automobilistenbond NAF (Norges Automobil Forbund) een onderzoek: welke elektrische auto’s geraken het verste op één batterij? De uitkomst is opmerkelijk. HLN Drive ging door de cijfers. -
23
Vlaams Belang onder vuur over zaak-Dewinter: “Bondgenoot geworden van Rusland in een blinde obsessie om ons land kapot te maken”
Het Vlaams Belang is “een bondgenoot geworden van Rusland in een blinde obsessie om ons land kapot te maken”. Het was een zeer felle uithaal van premier Alexander De Croo (Open Vld) donderdag, tijdens het vragenuurtje in de Kamer. Ook van CD&V, Open Vld en Groen was er scherpe kritiek op de handel en wandel van VB-kopstuk Filip Dewinter. -
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
-
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop
-
PREMIUM
ANALYSE. Nettarieven voor stroom gaan volgend jaar 23% omhoog: hoe “goedkope” hernieuwbare stroom steeds moeilijker uit te leggen blijkt
De nettarieven op de elektriciteitsfactuur van een gemiddeld Vlaams gezin zullen vanaf volgend jaar met liefst 23% toenemen. Een gevolg van de miljardeninvesteringen die nodig zijn om extra windturbines en zonnepanelen op het stroomnet aan te sluiten. De impact op jouw factuur is niet mis. Wordt energietransitie een onbetaalbare droom van politici? Onze energie-expert wikt en weegt. -
KIJK. “Je ziet er niet uit, wat is er gebeurd?” VTM NIEUWS-reporter bekogeld tijdens grimmig boerenprotest, cameraman hardhandig weggeduwd
Het protest van boze boeren in Brussel is vanochtend weer uit de hand gelopen. De politie is in de Wetstraat vanuit verschillende hoeken bekogeld en antwoordde met het waterkanon. En ook de pers deelde deze keer in de klappen. Reporter Daimy Van den Eede verscheen in VTM NIEUWS met de sporen van eieren op haar hoofd. “We zijn met vanalles bekogeld: we hebben wat stro en enkele eieren kunnen ontwijken, maar niet allemaal”, vertelt ze. Ook haar cameraman werd hardhandig aangepakt. -
PREMIUM
“Sterke vermoedens van kwaad opzet”: parket start gerechtelijk onderzoek na zware brand in voedingswinkel
Turnhout