Drie op de tien willen niet overstappen op elektrische bedrijfswagen
Drie op de tien werknemers met een bedrijfswagen (31 procent) willen niet overstappen op een elektrische bedrijfswagen. Vier op de tien zouden bereid zijn om de overstap te wagen, maar enkel onder bepaalde voorwaarden. Dat blijkt uit een bevraging van HR-dienstverlener Securex. Belangrijkste reden is dat elektrische voertuigen volgens de bevraagden niet voldoen aan hun professionele behoeften omdat ze bijvoorbeeld lange afstanden afleggen.
Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime. Dat besliste de federale regering in mei.
Uit cijfers van Securex blijkt dat momenteel ruim 16 procent van de werknemers een bedrijfswagen heeft. Slechts 17 procent daarvan heeft een elektrische wagen, 18 procent rijdt hybride.
Hoewel het binnenkort zal moeten, staan sommige werknemers niet te springen om van type wagen te veranderen. Van de huidige bedrijfsautogebruikers is slechts 27 procent bereid om vandaag voor een elektrische auto te kiezen, 31 procent ziet dat nog niet zitten.
Wanneer respondenten gevraagd werd waarom ze (nog) niet willen overschakelen, geeft 48 procent aan dat elektrisch rijden nog niet past bij hun professionele behoeften (lange afstanden rijden, type voertuig, enzovoort). Voor 41 procent voldoet een elektrische wagen niet aan de vereisten voor het persoonlijk gebruik. Eén op de vijf werknemers vindt elektrische wagens niet betrouwbaar.
Voorwaarden
Vier op de tien ondervraagden zouden bereid zijn om de overstap te wagen, maar enkel onder bepaalde voorwaarden. Zo wil 51 procent van de werknemers die bereid zijn onder bepaalde voorwaarden elektrisch te gaan rijden, de garantie dat er voldoende oplaadpunten zijn en 62 procent wil dat de auto voldoende actieradius heeft. Voor bijna de helft van hen moet het nieuwe type voertuig absoluut voldoen aan hun behoeften.
"Voor werknemers is het grootste obstakel duidelijk het feit dat de infrastructuur in ons land hen nog niet voldoende vertrouwen geeft in elektrisch rijden. De overheid moet een versnelling hoger schakelen om werknemers aan te moedigen om mee de omschakeling naar elektrisch te maken", besluit Heidi Verlinden van Securex.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
Lege accu? Dankzij dit idee van Ford hoef je niet meer langs de laadpaal
Autofabrikant Ford werkt aan een opmerkelijke manier om de accu’s van elektrische auto’s op te laden. In de toekomst hoef je mogelijk niet meer te stoppen bij een laadpunt langs de weg, maar kun je jouw auto — tijdens het rijden — aan een ander voertuig koppelen om stroom te ‘tanken’. -
Nieuwe studie: “Elektrische wagens zijn altijd beter voor milieu, ook als ze dus opgeladen worden met vuile stroom”