Watersnood verergert grieven rond belevering van Waalse Delhaize-uitbaters: rechtszaak dreigt
Door de overstromingen in Wallonië kampen verschillende winkels van Delhaize met lege winkelrekken. Dat schrijft De Tijd. Er zouden onvoldoende trucks en chauffeurs zijn om de winkels te bevoorraden en dus groeit de frustratie bij winkeluitbaters die al jaren compensatie vragen aan Delhaize.
Lege visrayons, kaas noch ham en lege rekken in de afdeling droge voeding. Sinds de overstromingen in het zuiden van het land kampt supermarktketen Delhaize met leveringsproblemen, tot grote frustratie van de winkeleigenaars.
Volgens een mededeling van de directie zou het te wijten zijn aan de logistiek die in het honderd loopt. Veertig Delhaizewinkels zijn getroffen, en de nasleep zou veel werk vergen. Om die winkels opnieuw te bevoorraden worden nu massaal vrachtwagens naar Wallonië gestuurd. Maar dat verloopt moeilijker dan verwacht, omdat heel wat wegen daar vernield zijn.
‘De beperkte bereikbaarheid van sommige regio’s maakte dat chauffeurs veel langer onderweg zijn en geen geplande tweede of derde rit meer kunnen uitvoeren. In sommige gevallen moesten ze zelfs gewoon gevuld terugkeren’, klinkt het. Er zouden ook niet voldoende chauffeurs zijn, waardoor supermarkten van Delhaize elders in het land nu ook met tekorten kampen.
IT-problemen
Volgens De Tijd zou er echter al langer een probleem zijn. Al zeven jaar zouden er leveringsproblemen zijn, en die werden alleen maar erger toen in 2018 in Ninove een nieuw geautomatiseerd magazijn opende, dat te kampen heeft met IT-problemen.
Intussen dreigt de zelfstandigenorganisatie Unizo met een rechtszaak. ‘We houden de situatie bij Delhaize al enkele maanden nauwlettend in het oog met een advocatenkantoor. Komt Delhaize in het najaar niet financieel over de brug, dan trekken we naar de rechtbank’, zegt Luc Ardies van de Unizo-afdeling Buurtsuper aan De Tijd.
Verwante artikels
‘Eind deze eeuw komen hevige buien vijf tot tien keer zo vaak voor’