Facebook verdubbelt winst in tweede kwartaal maar verwacht tragere groei
Facebook heeft zijn nettowinst in het tweede kwartaal van 2021 verdubbeld tot 10,4 miljard dollar (ongeveer 8,8 miljard euro) op een omzet van 29 miljard (zo'n 24,4 miljard euro), dankzij de hoge tarieven voor internetadvertenties tijdens het economisch herstel. Dat heeft de socialemediagigant vandaag bekendgemaakt.
Het in Californië gevestigde bedrijf waarschuwde in zijn resultatenberichtbericht echter ook dat de groei in de tweede helft van het jaar "licht zou vertragen", deels vanwege de nieuwe advertentieregels van Apple. Het aandeel daalde tussen 3 en 4 procent na het sluiten van de beurs op Wall Street.
"De groei van de advertentie-inkomsten in het tweede kwartaal werd gedreven door een stijging van 47 procent in de gemiddelde prijs van advertenties en een stijging van 6 procent in het aantal verspreide advertenties", aldus het bedrijf.
Technische veranderingen
Die trend zal de rest van het jaar aanhouden, maar Facebook verwacht een vertraging als gevolg van "wijzigingen in de regelgeving en technische veranderingen". Apple heeft appontwikkelaars onlangs opgelegd dat ze toestemming moeten vragen voordat ze gegevens verzamelen, tot ongenoegen van bedrijven waarvan het bedrijfsmodel berust op gerichte reclame op basis van de smaak en gewoonten van de consument, zoals Facebook. Als Facebook-gebruikers hier niet mee instemmen, vergaart het bedrijf veel minder informatie van iPhone-gebruikers, waardoor het mogelijk moeilijker wordt om zeer gericht advertenties aan te bieden. "We verwachten dat iOS-updates (het mobiele besturingssysteem van Apple, red.) een grotere impact zullen hebben in het derde kwartaal", luidt het dan ook bij Facebook.
David Wehner, financieel topman van Facebook, wijst ook op andere gevaren voor het verdienmodel van het socialemediabedrijf. Zo oordeelde het Europees Hof van Justitie vorig jaar dat een verdrag tussen de EU en de Verenigde Staten over de uitwisseling van persoonsgegevens ongeldig is, wat het voor Facebook moeilijker kan maken om Europese gebruikers te volgen.
Op 30 juni maakten wereldwijd ongeveer 3,5 miljard mensen maandelijks gebruik van ten minste een van de vier netwerken en chatapps van het bedrijf: Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger. Dat is 12 procent meer dan een jaar geleden, toen door de coronamaatregelen de belangstelling voor de toepassingen flink toenam.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Plannen voor Instagramversie voor kinderen stuiten op verzet in de VS
Plannen van Facebook om een speciale versie voor kinderen te maken van zijn populaire fotoapp Instagram, stuiten op grote weerstand in de Verenigde Staten. Tientallen Amerikaanse staten hebben Facebook-topman Mark Zuckerberg in een gezamenlijke brief opgeroepen om af te zien van de dienst die zich zou richten tot kinderen jonger dan 13 jaar. -
Braziliaanse rechter gelast onderzoek tegen Elon Musk na beschuldigingen van censuur
Een Braziliaanse rechter van het Hooggerechtshof heeft zondag een onderzoek gelast tegen Elon Musk, eigenaar van het X-platform, die hem beschuldigde van “censuur”. De ondernemer had ook opgeroepen tot zijn ontslag. -
-
AI-beelden krijgen label op Facebook en Instagram
-
3 miljoen keer sneller dan uw internet thuis: wetenschappers sturen gegevens op recordsnelheid via glasvezel
Bent u tevreden over de snelheid van uw internet thuis? Wetenschappers in het Verenigd Koninkrijk hebben nu aangetoond dat het nog véél sneller kan. Dankzij een nieuwe techniek via glasvezel, dat nu al op grote schaal voor communicatie wordt ingezet, zijn ze erin geslaagd gegevenspakketten met liefst 301 terabits per seconde te versturen, ofwel 301 miljoen megabits. Dat is bijna 3 miljoen keer zo snel als de gemiddelde internetverbinding in België. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Independer
Internet trager dan beloofd door je provider? Dit kan je doen: “Operatoren zeggen vaak niet dat het om maxima gaat”
-
Europese Commissie start onderzoek naar mogelijk machtsmisbruik Facebook
-
Facebook zet Instagram-accounts van jongeren standaard op privé
Ongewilde privéberichten en commentaar van vreemden zijn voor jongeren onder 18 jaar die een profiel aanmaken op Instagram binnenkort verleden tijd. Moederbedrijf Facebook neemt immers maatregelen om de jonge doelgroep te beschermen, schrijft de onderneming in een blog. Ook maakt Facebook het lastiger voor adverteerders om jongeren te bereiken. -
Zalando belooft misleidende labels over duurzaamheid te verwijderen
Zalando gaat misleidende symbolen over de duurzaamheid van de producten op zijn platform verwijderen. Dat doet de webwinkel na een overleg met de Europese Commissie en nationale toezichthouders. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?