Facebook waarschuwt voor “aanzienlijk” vertraagde omzetgroei

Socialmediagigant Facebook waarschuwde dat het tempo van zijn omzetgroei de komende kwartalen “aanzienlijk zal vertragen”, waardoor zijn aandelen in de nabeurshandel omlaag gingen.

Waarom is dit belangrijk?

Het nieuwe privacybeleid van Apple, dat apps en adverteerders verbiedt om gegevens over iPhone-gebruikers te verzamelen zonder hun uitdrukkelijke toestemming, wordt door Facebook-baas Mark Zuckerberg gezien als spelbreker voor zijn commerce. Toch lijken de cijfers die assumptie nog niet te bevestigen.

Eerst de cijfers. De waarschuwing van het sociale netwerk kwam na het bericht dat het een recordomzet en -winst had geboekt voor het tweede kwartaal.

  • Het socialemediabedrijf van Mark Zuckerberg rapporteerde een 56 procent hogere omzet in het tweede kwartaal: het liet een winst van maar liefst 29,1 miljard dollar optekenen, waarmee het de verwachtingen van analisten van 27,9 miljard dollar versloeg. Dat schrijven zowel de Financial Times als Forbes.
  • Het bedrijf schreef de groei toe aan een stijging van de prijs van advertenties met 47 procent, wat duidt op een sterke vraag van merken. 
  • De netto-inkomsten van Facebook stegen met 101 procent j-o-j tot 10,3 miljard dollar, of 3,61 dollar per aandeel, ruim boven de consensusverwachtingen van 8,7 miljard dollar, of 3 dollar per aandeel. 
  • Het aandeel daalde in de nabeurshandel met bijna 4 procent tot ongeveer 360 dollar.

Vertraagde groei

Het bedrijf, dat het grootste deel van zijn inkomsten uit advertenties haalt, waarschuwde echter dat het tempo van de inkomstengroei “aanzienlijk zou vertragen op sequentiële basis aangezien we perioden van steeds sterkere groei achter de rug hebben”, ondersteund door het herstel van de pandemie.

Voorlopig lijkt het nieuwe privacybeleid van Apple dus weinig invloed op Facebook te hebben gehad. Het bedrijf had herhaaldelijk gewaarschuwd dat de veranderingen de advertentie-uitgaven zouden kunnen schaden, omdat veel gebruikers naar verwachting zullen weigeren om door de app te worden gevolgd.

Het waarschuwde echter dat de veranderingen in het komende kwartaal een “grotere impact” zouden hebben dan in het voorgaande kwartaal. 

De maandelijks actieve gebruikers stegen met 7 procent op jaarbasis tot 2,9 miljard op 30 juni, in lijn met de verwachtingen.

Andere inkomsten

Facebook heeft met het oog op de Apple-update andere inkomstenstromen onderzocht, omdat de toegang tot gegevens voor advertentietargeting moeilijker kan worden.

Het bedrijf heeft met name zijn inspanningen op het gebied van e-commerce opgevoerd door nieuwe tools toe te voegen voor online winkelen en betalingen, waarvan het gebruik zou kunnen toenemen naarmate de pandemische beperkingen worden opgeheven. 

Het bedrijf heeft ook zijn investeringen in virtuele en augmented reality verhoogd en 10.000 mensen in de sector aangeworven in de race tegen rivalen als Apple om het volgende computerplatform te bouwen. Eerder deze week kondigde Facebook aan dat het een eenheid opricht die zich bezighoudt met het uitbouwen van de ‘metaverse’ – een gedeelde virtuele en augmented reality-ruimte waar gebruikers met elkaar in contact kunnen komen.

“Dit gaat leiden tot geheel nieuwe ervaringen en economische mogelijkheden”, zei Zuckerberg tijdens het gesprek met analisten, en voegde eraan toe: “Ik verwacht dat mensen ons niet meer vooral als een socialmediabedrijf te zien, maar ook een metaversebedrijf.”

Beschuldigd van het “doden van mensen”

Facebook stond vorige week in de schijnwerpers na een pittige woordenwisseling met Amerikaans president Joe Biden, die het bedrijf beschuldigde van het “doden van mensen” door niet adequaat op te treden tegen verkeerde informatie over het coronavirusvaccin.

Het bedrijf weerlegde de beweringen en suggereerde dat de regering-Biden Facebook als zondebok gebruikte om de aandacht af te leiden van zijn problemen om het aantal gevaccineerden te verhogen. 

Lees ook: Medewerkers hekelen angstcultuur en zwijgcontracten bij Facebook

(tb)

Meer