Lege rekken bij Delhaize leiden tot revolte van winkeliers tegen directie

De beroepsvereniging Buurtsuper.be dreigt, in de naam van de zelfstandige winkeluitbaters, met een proces tegen de supermarktketen Delhaize. Sinds de installatie van een geautomatiseerd distributiecentrum in Ninove, meer dan twee jaar geleden, botsen de franchiseondernemers op bestellimieten en kampen ze met leveringstekorten.

Buurtsuper.be is de Unizo-organisatie van speciaalzaken en zelfstandige supermarkten. Ze vraagt om financiële compensaties voor de zelfstandige Delhaize-winkels en een structurele oplossing voor de bevoorradingsproblemen.

Die winkels kampen sinds de overstromingen in Wallonië met lege rekken door logistieke en transportproblemen. Maar volgens de winkeliers is er meer aan de hand.

“Door de wateroverlast in Wallonië is het bevoorradingsprobleem blijkbaar weer actueel, maar eigenlijk is de problematiek structureel. Het sleept al meer dan twee jaar aan. Sindsdien draait een nieuw, geautomatiseerd distributiecentrum om de haverklap in de knoop”, legt Ardies uit.

Dat blijft niet zonder gevolgen. “Er worden bestellimieten opgelegd aan de winkels, waardoor hun capaciteit structureel beperkt wordt. Vanaf de verkoop hoger is dan normaal, laatst nog tijdens het verlengd weekend na de nationale feestdag, kan de logistiek niet meer volgen”, stelt Ardies. “En wat je niet kan bestellen, kan je niet verkopen.”

Geen timing

Ondanks meetings met de bedrijfstop en formeel schrijven aan het adres van de supermarktketen, botste Buurtsuper.be “op een muur van ontkenning en onwil”, zegt Ardies. “Tot onze grote schrik kon Delhaize op geen enkel moment perspectief bieden op wanneer het probleem opgelost zou zijn.”

Daarom lanceerde de sectororganisatie een registratietool, waarmee winkeluitbaters elke week systematisch kunnen rapporteren welke bestellimieten zich aandienen, welke leveringstekorten zich voordoen. “Het is de bedoeling om een dossier op te bouwen in de hoop de Delhaize-directie te kunnen overtuigen”, zegt Ardies. Buurtsuper.be wil zo financiële compensaties voor de winkeluitbaters en een structurele oplossing voor de bevoorradingsproblemen uit de brand slepen.

“De prioriteit van Delhaize is tegemoet te komen aan de behoeften van onze klanten, aangesloten winkels en supermarkten”, zegt de supermarktketen in een reactie. “Delhaize stelt alles in het werk om de logistieke situatie, die door verschillende factoren werd beïnvloed, in bijzonder de overstromingen en de neveneffecten daarvan op de bevoorradingsketen, te herstellen. Op korte termijn wordt een geleidelijk herstel verwacht.”

Delhaize is onderdeel van de beursgenoteerde groep Ahold Delhaize.

Meer