Garagebeheerder over drugsoverlast Sint-Jansplein: “Wij zijn óók het slachtoffer van deze overlast”

Abonnees van de parkeergarage onder het Sint-Jansplein morren over de vuiligheid en het gevoel van onveiligheid. “In de parking is het veiliger dan op het plein”, beweert beheerder APCOA. “Wij zijn óók het slachtoffer van deze maatschappelijke situatie.”

Patrick Vincent

LEES OOK. Het verdriet van het Sint-Jansplein: hoe de buurt wacht op redding van de drugsoverlast

Drugsspuiten, stront, urine: het decor van de parkeergarage onder het Sint-Jansplein laat dikwijls te wensen over. “We ruimen alles zo snel mogelijk op”, zegt Tom Verleyen van APCOA, het bedrijf dat de garage beheert. “Maar zelfs als zo’n spuit er maar een uur ligt, hebben meteen twintig mensen dat gezien.”

Het bedrijf werkt samen met de stad en de politie. “De politie heeft van ons vijftien abonnementen gekregen”, zegt Verleyen. “Zo kunnen ze binnen- en buitenrijden wanneer ze willen. Dat is in totaal 18.000 euro per jaar op onze kosten.”

LEES OOK. Stadsbestuur: “We bespreken de problemen graag met de buurt, maar niet via de pers”

Tot voor een paar jaar zat er een permanente bewaker in het kantoortje op min 1. Vandaag kunnen abonnees met hun klachten alleen telefonisch of digitaal bij APCOA terecht. “Maar er is wél voortdurend volk van ons aanwezig”, reageert Verleyen. “Verschillende van onze werknemers hebben er hun uitvalsbasis. Zelf ga ik ook bijna elke dag langs.”

“We hebben twintig camera’s, waaronder drie in elk van de traphallen, die we continu volgen in onze controlekamer. Als we junks zien, bellen we de politie. Maar ook bij permanente bezetting krijg je het kwaad niet weg. Je jaagt ze weg aan de ene kant, ze komen terug binnen aan de andere. De junks zijn niet bang meer. Vroeger kon je een gebruiker nog makkelijk wegjagen. Vandaag blijft die ongestoord zijn ding doen, zelfs als de politie er mee op staat te kijken. Die mensen denken: ‘Wat kan mij gebeuren? Wat heb ik nog meer te verliezen?’”

LEES OOK: Politie over drugsoverlast: “Telkens nieuwe gezichten, dat maakt het extra moeilijk”

Administratieve rompslomp

Klanten en abonnees klagen dat de poorten niet meer sluiten, dat de deuren blijven openstaan, dat de scanners niet werken. “Vorige week hebben we nog een poort laten herstellen”, zegt Verleyen. “Dat kost 12.000 euro. Twee dagen later was ze opnieuw onklaar gemaakt. Een deur die alleen van de binnenkant te openen is, kost 7.000 euro. Die forceren ze ook: dealers proberen de garage toegankelijk te houden voor hun klanten.”

“Dat kost fortuinen, net als het verwijderen van de wrakken die ze in de garage stallen om hun klanten in te laten gebruiken. Dat vergt een hele administratieve rompslomp van rechtbank, parket en deurwaarders. Daarbij komen ook nog de stallingskosten bij de depannagedienst. Begin dit jaar hebben we nog zes van die auto’s laten wegslepen.”

Op vraag van de stad doet APCOA een test met blauw licht in de traphallen, zodat gebruikers hun aders niet meer vinden. Maar Verleyen vreest dat ze zo het probleem alleen verleggen. “Dan doen ze hun ding tussen de auto’s. En dat blauw licht geeft een lugubere sfeer, waardoor onze klanten zich onveiliger voelen.”

Verleyen blijft erbij dat de camera’s de veiligheid garanderen. “In de parking is het veiliger dan op het plein”, beweert hij. “Wij zijn óók het slachtoffer van deze maatschappelijke situatie. We doen wat we kunnen, maar we hebben het niet zelf in de hand.”

LEES OOK. Sint-Jansplein vooral bekend van incidenten, waaronder zuurgooier aan bushalte

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER