Mu. ZEE

Facebook blokkeert pagina Mu.ZEE Oostende door foto van naaktsculpturen

Bij het Kunstmuseum aan Zee, afgekort Mu.ZEE, in Oostende schrokken ze zich twee weken geleden een hoedje. Socialemediareus Facebook besloot hun pagina te blokkeren na een bericht met daarin een foto van kunstenaar Constant Permeke bij enkele naaktsculpturen. Tot op vandaag is het museum niet meer terug te vinden op het platform. "Onze klacht zou in behandeling zijn bij Facebook", vertelt Colette Castermans van Mu.ZEE.

Op vrijdag 16 juli plaatste het museum onderstaande foto van Constant Permeke bij een van zijn naaktsculpturen op hun Facebookpagina. Iets later verwijdert Facebook het bericht en wordt ook de volledige pagina van Mu.ZEE Oostende geblokkeerd voor het gebruik van naaktbeelden. 

(Lees verder onder de foto)

Kunstenaar Constant Permeke bij een van zijn sculpturen. Via: Mu.ZEE Oostende

"Dat Facebook ons in vol toeristisch seizoen blokkeert, is niet te begrijpen", vertelt Colette Castermans van Mu.ZEE. Begin juni opende het museum ook opnieuw de deuren na enkele maanden vol renovatiewerken. "Facebook is niet meer weg te denken uit onze communicatie. Onze pagina telt 16.000 volgers, die dagelijks op de hoogte worden gehouden over de activiteiten van ons museum."

Het museum diende ondertussen een klacht in bij Facebook om hun pagina terug te krijgen. "Voorlopig krijgen we niemand te pakken bij Facebook, maar onze klacht zou in behandeling zijn."

Vlaamse Meesters versus Facebook

Het is niet de eerste keer dat Facebook een museum censureert voor naaktkunst. Ook in 2018 merkten Vlaamse musea en andere cultuurinstellingen dat Facebook geen fan is van eeuwenoud naakt. Zo werd een advertentie van Toerisme Vlaanderen met de "Kruisafneming" van schilder Peter Paul Rubens verwijderd. Christus wordt er, op zijn lendendoek na, zonder kleren op afgebeeld. Het was een doorn in het oog van Toerisme Vlaanderen. Op dat moment wilden zij net extra adverteren over het Rubensjaar en de andere Vlaamse Meesters Bruegel en Van Eyck. Op die manier wilden ze bezoekers uit binnen- en buitenland naar de Vlaamse musea te lokken. 

Als gevolg vroeg Toerisme Vlaanderen samen met tal van andere culturele instellingen in een open brief aan Facebooktopman Mark Zuckerberg om een soepelere houding. Toerisme Vlaanderen maakte ook onderstaand campagnefilmpje om het Facebookbeleid aan de kaak te stellen. Enkele maanden later - in september 2018 - werd tijdens een onderhoud in het Rubenshuis in Antwerpen besloten dat Toerisme Vlaanderen opnieuw Facebookadvertenties met artistiek naakt mag plaatsen.

Meest gelezen