Direct naar artikelinhoud
NieuwsNoodhulp overstromingen

Recordbedrag van 30 miljoen euro ingezameld, maar kritiek op Rode Kruis neemt toe

Recordbedrag van 30 miljoen euro ingezameld, maar kritiek op Rode Kruis neemt toe
Beeld Wouter Maeckelberghe

Het Rode Kruis heeft al meer dan 30 miljoen aan giften ontvangen na de overstromingen van vorige maand. Zo’n 1,5 miljoen euro daarvan werd reeds besteed aan de aankoop van noodhulpgoederen, meldt Belga. Vlaams topman Vandekerckhove betreurt wel de negatieve toon in de berichtgeving over de hulpverlening: ‘De negatieve berichten zorgen bij heel wat vrijwilligers voor frustratie.’

en

Vlak na de overstroming openden het Rode Kruis Vlaanderen en Croix Rouge de Belgique het speciale rekeningnummer, BE70 0000 0000 2525, voor giften ten voordele van de slachtoffers van de overstromingen in ons land. Ruim een halve maand na de rampspoed blijkt de inzameling een ongezien succes. “Dit bedrag is van een andere orde dan eerdere collectes die wij hebben gevoerd”, legt Vlaams topman Philippe Vandekerckhove uit bij VRT NWS. 

Het bedrag dat nu werd ingezameld is een veelvoud van eerdere grote collectes, klinkt het. De lokale overheden moeten ons nu helpen bij het toewijzen van die budgetten en aangeven welke noden er zijn. Zij hebben een beter zicht op de situatie en nood van hun inwoners”, klinkt het. Ook de komende weken belooft het Rode Kruis transparant te blijven communiceren over hoe de ingezamelde bedragen worden besteed. 

Lees ook

‘We willen een tafel en een stoel, niet meer. Sinds vorige week weten we: wie veel heeft, kan veel verliezen’

‘Spookgebied’ Pepinster wordt ’s nachts geplunderd: ‘Er zijn meer agenten dan bewoners in het dorp’

De hulpverlening zelf kwam dan weer minder snel op gang, getuige de vele noodkreten van inwoners uit de zwaarst getroffen gemeenten. In Pepinster bijvoorbeeld, zagen inwoners wekenlang geen noodhulp van het Rode Kruis. Vandekerckhove betreurt de negatieve toonzetting over het ontbreken aan hulp, die bij heel wat vrijwilligers voor frustratie zorgt. “Rode Kruis-Vlaanderen zet alles op alles om maximaal hulp te bieden aan mensen in nood maar de coördinatie gebeurt door Croix Rouge de Belgique, dat mogelijk niet snel genoeg heeft opgeschaald.”

14.000 vrijwilligers

Rode Kruis-Vlaanderen heeft via haar crisisvrijwilligersplatform 14.000 Vlamingen bereid gevonden om zich in te zetten in het rampgebied. Tot nu toe werden die mensen maar beperkt ingezet, wat tot heel wat vragen en frustraties bij de vrijwilligers leidt. “De eerste fase na een ramp is er steeds één van improvisatie en chaos”, zegt Vandekerckhove. “Deze ramp spreidt zich uit over 202 gemeenten, nooit eerder maakte ons land een ramp van zulke omvang mee. De structuren om hiermee om te gaan - die verantwoordelijkheid ligt bij de overheden - zijn niet voorzien op een ramp van deze omvang. Daardoor liep de coördinatie in het begin niet goed en kwamen er weinig tot geen hulpvragen vanuit de getroffen gemeenten.”

Ook in Wervik trok een golf van solidariteit zich op gang voor de slachtoffers van de zondvloed.Beeld Maxime Petit

Intussen hebben Croix Rouge de Belgique en de getroffen gemeenten een beter zicht op de situatie en neemt het aantal noodvragen toe. “Rode Kruis-Vlaanderen zet nu dagelijks 200 (crisis)vrijwilligers in in verschillende gemeenten”, zegt Vandekerckhove. “De teams zijn steeds samengesteld uit enkele Rode Kruis-vrijwilligers die verschillende opleidingen gevolgd hebben in combinatie met burgers die zich aanboden via het crisisplatform.

Tot 15 augustus zullen zo’n 2.000 crisisvrijwilligers zijn ingezet. Rode Kruis-Vlaanderen vraagt de mensen die zich via het platform aanboden om te gaan helpen om zeker beschikbaar te blijven. “De inzet van vrijwilligers zal zeker nog weken, wellicht maanden nodig zijn.”

Psychologische hulp

Rode Kruis-Vlaanderen heeft ook een commandopost in Franstalig gebied van waaruit samen met de Franstalige collega’s hulp geboden wordt aan de lokale bevolking. Vijftien vrijwilligers van de hulpdienst zorgen er voor ondersteuning , zowel op psychologisch als materieel vlak. “Heel vaak hebben die mensen nood aan een luisterend oor”, aldus Vandekerckhove. “Er heerst veel angst, die mensen willen hun verhaal eens vertellen en stellen zich ook vragen over de toekomst. Die psychologische bijstand mogen we zeker niet vergeten.”

Daarnaast verzorgt Rode Kruis-Vlaanderen ook enkele onthaalpunten, waar de lokale bevolking terecht kan met administratieve vragen maar er ook aandacht is om de sociale cohesie binnen de getroffen dorpen weer op poten te brengen. “De mensen zijn alles kwijt, maar hun buren en vrienden zitten in hetzelfde schuitje. Het is belangrijk dat ze elkaar in deze tijden vinden en contact houden.”