Hoe Rihanna miljardair werd zonder een noot te zingen
CelebritiesRihanna (33) is officieel miljardair en de rijkste zangeres ter wereld, aldus zakenblad Forbes. En dat terwijl ze al vijf jaar geen nieuwe plaat heeft gemaakt. Hoe flikte ze dat?
Met haar muziek heeft het weinig te maken, concludeert het tijdschrift. De ster, op Barbados geboren als Robyn Rihanna Fenty, is zestien jaar na haar doorbraak met ‘Pon de replay’ immers vooral onderneemster.
Haar lingeriemerk Savage x Fenty, gelanceerd in 2017, is inmiddels zo’n 1 miljard dollar waard (844 miljoen euro). Dat is nog peanuts vergeleken met haar make-upbedrijf Fenty Beauty, dat goed is voor 2,8 miljard dollar (2,3 miljard euro) en ze voor de helft bezit. Het merk noteerde in het eerste volledige boekjaar 2018 meteen 550 miljoen dollar omzet, ruim 464 miljoen euro.
Van zulke bedragen konden collega-cosmeticareuzen als Kylie Jenner en Kim Kardashian alleen maar dromen, schrijft Forbes. Het succes is deels te danken aan Rihanna’s enorme schare fans op sociale media. Met alleen al 103 miljoen volgers op Instagram heeft ze aan een snel postje genoeg om producten te promoten. Maar daar is ze naast Kylie (254 miljoen volgers) en Kim (241 miljoen) een bescheiden speler. Daar ligt dan ook niet de kern.
50 kleuren
Het sleutelwoord is inclusiviteit. Rihanna was een van de eerste ondernemers die make-up maakte voor een breed scala aan huidtinten en adverteerde met bijpassende modellen. Haar foundation is verkrijgbaar in tientallen kleuren.
“Veel vrouwen merkten dat er geen producten waren voor hun specifieke huidskleur’’, zegt marktkenner Shannon Coyne tegen het blad. “Je had licht, medium, medium-donker en donker. We weten allemaal dat dit niet de realiteit is.’’
(Lees door onder een post van het merk)
Plussize
Dat waren de modeshows van lingeriemerk Victoria’s Secret trouwens ook niet, met de altijd dunne modellen in de kleinste setjes. Rihanna’s merk heeft ook grotere maten en liet plussizemodellen schitteren in campagnes.
(Lees verder onder de foto)
De ster ‘kortwiekte’ daarmee volgens Forbes eigenhandig de bekende engelenvleugels van Victoria’s Secret, dat inmiddels met de shows is gestopt. Terwijl het merk kampt met dalende verkoopcijfers, is Savage x Fenty hard op weg marktleider te worden na een omzetstijging van 200 procent vorig jaar.
Lees door onder een recente post van Savage x Fenty
Groter dan Rihanna
Het einde is voor Rihanna bovendien nog lang niet in zicht. Het vorig jaar gelanceerde Fenty Skin, een lijn huidverzorgingsproducten, belooft ook een groot succes te worden. Dat geldt overigens niet voor alles wat Rihanna aanraakt. Eind vorig jaar trok ze nog de stekker uit een mode- en accessoiretak van Fenty, die erg te lijden had gehad onder de coronapandemie.
(Lees door onder de post)
Het enige slechte nieuws voor haar fans: Rihanna is erg druk met haar bedrijven. Waar ze voorheen bijna elk jaar een nieuw album presenteerde, is het sinds ‘Anti’ uit 2016 inmiddels stil. Hoewel ze ongetwijfeld ooit weer gaat zingen, hoeft ze het voor het geld dus niet te doen.
“Ze bouwt een merk buiten zichzelf om’’, zegt marktkenner Coyne. “Het gaat niet alleen om Rihanna. Ook als je niet van haar muziek houdt, ze heeft een echte stijl gecreëerd in de markt van mode en beauty.’’
LEES OOK
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
celebrities
“Dat geld stinkt”: Hugh Grant sluit tegen zijn zin een deal met uitgever van ‘The Sun’ na het afluisterschandaal
-
celebrities
KIJK. Spice Girl wordt 50. David Beckham deelt nooit eerder vertoonde beelden van jonge Victoria
David Beckham (48) deelt op Instagram een lief filmpje voor de vijftigste verjaardag van zijn vrouw Victoria. Een jonge Brooklyn en Romeo Beckham wensen hun moeder een gelukkige verjaardag, waarna we ook een piepjonge Victoria zien doorheen de jaren. Van kinderfoto’s tot filmpjes van haar popcarrière bij de Spice Girls tot haar dagen als modeontwerpster. Ook de andere leden van de Spice Girls laten haar vijftigste verjaardag niet zomaar voorbijgaan. Ze delen foto’s en video’s van herinneringen die ze samen maakten. -
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
Leuven kampt al maanden met een serieuze muizenplaag. Herkenbaar? Zie jij ook regelmatig knaagdieren door je tuin rennen? Of is er geknaagd aan voedselverpakkingen in je kelder of tuinhuis? Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je op een duurzame én diervriendelijke manier muizen en ratten weert – of hoe je voorkomt dat je er überhaupt ooit last van hebt. -
-
CELEBRITIES
Ze werd er zelf als tiener misbruikt, nu steunt Paris Hilton een wetsvoorstel voor meer transparantie bij jeugdinstellingen
-
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
Sinds de lancering van Payconiq in 2016 zou het tarief voor een Payconiq-betaling nooit gewijzigd zijn, aldus de Bancontact Payconiq Company. Maar vanaf april is Payconiq wel duurder voor de handelaar. Merk je daar ook iets van als consument? En bestaan er alternatieven? Spaargids.be geeft een overzicht. -
Celebrities9
Leegstaande pub van Gordon Ramsey gekaapt door krakers: “Zelfs met hulp van de politie krijgt hij hen niet weg”
De Britse topchef Gordon Ramsay (57) zit in de penarie. Zijn leegstaande pub in Londen is gekaapt door enkele krakers, die het eens chique pand volledig in verval doen raken. Hoewel hij een uitzettingsbevel probeert te regelen via de lokale politie, blijkt het niet makkelijk om zijn eigendom terug in handen te krijgen. -
celebrities
Zendaya had na tien minuten al spijt van veelbesproken ‘robotpak’ op rode loper: “Waarom doe ik dit?”
-
celebrities
Italiaanse modeontwerper Roberto Cavalli op 83-jarige leeftijd overleden
-
celebrities
Travis Kelce gaat spelprogramma presenteren: “Zal zeker vermakelijk zijn”
Travis Kelce (34) heeft een nieuwe job beet. De American football-speler én vriend van Taylor Swift (34) zal binnenkort een spelshow gaan presenteren voor Prime Video. -
celebrities
Deze dochters van topmodellen gaan hun bekende moeders achterna, en zelfs acne of diabetessensor houdt hen niet tegen
Topmodel Kate Moss is momenteel samen met haar dochter Lila te zien in een nieuwe campagne van het Italiaanse modehuis Fendi. De twee lijken sprekend op elkaar, zo is te zien op foto’s die het merk deelt. Lila is niet de enige dochter van een bekend model dat aan de weg timmert in haar voetsporen. Deze gezichten kunnen je bekend voorkomen. -
Muziek
Muziekrechten van Shakira, Justin Bieber en Neil Young veranderen voor 1,3 miljard euro van eigenaar
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerAndy piat