Videospeler inladen...

BEKIJK - 400 meter lange trein van Infrabel vervangt sporen tussen Ronse en Oudenaarde

Spoorwegbeheerder Infrabel zet de komende weken een speciale werktrein in om tussen Ronse en Oudenaarde alle dwarsliggers onder de treinsporen te vervangen. De trein is 400 meter lang, kost 30 miljoen euro en kan helemaal automatisch de dwarsliggers vervangen.

Deze zomer vernieuwt Infrabel de spoorlijn tussen Ronse en Oudenaarde. Onder meer de 20.000 dwarsliggers onder de treinsporen moeten vervangen worden door betonnen exemplaren. Daarvoor gebruikt Infrabel een speciale werktrein. "De spoorvernieuwingstrein P93, om precies te zijn. Dat is een werktrein van 400 meter lang. Het is de langste trein uit ons wagenpark", weet Thomas Baeken van Infrabel. 

De trein werkt al rijdend en volledig automatisch. "Al rijdend trekt hij de spoorstaven uit elkaar, dan schept hij de oude dwarsliggers op, en tegelijk plaatst hij de nieuwe betonnen dwarsliggers. Wanneer hij dan verder rijdt, sluiten de sporen zich terug en gaan wij manueel de sporen vastmaken op de nieuwe dwarsliggers", verduidelijkt Baeken. "Ook de balast vervangen we op dat moment. Dat zijn de kiezelsteentjes tussen de sporen die zorgen voor de stabiliteit."

Snelheid van 1 kilometer per dag

"Je zou zo'n betonnen dwarsligger ook manueel kunnen vervangen, maar hij weegt 230 kilogram", weet Baeken. "We doen het dus liever met een machine. Dat kan met een kraan, maar deze speciale trein werkt veel sneller: op één dag kunnen we 1 kilometer aan dwarsliggers vervangen."

Spoorvernieuwingstrein P93 is vandaag vertrokken ter hoogte van het station in Ronse. Tegen eind augustus zou hij klaar moeten zijn met het volledige traject, van 12 kilometer, tussen Ronse en Oudenaarde.

Meest gelezen