Nog ecologischer dan elektrische wagens? Vijf vragen over waterstof beantwoord
HLN DriveVeel mensen zien waterstof als een beter alternatief voor elektrische wagens: er ontsnappen geen schadelijke stoffen uit de uitlaat en ze zijn makkelijker “op te laden” dan een EV. Maar klopt dat wel? HLN Drive zocht het uit.
Kan je al wagens met een waterstofmotor kopen?
Ja, maar veel keuze is er niet. Vandaag kan je slechts twee waterstofwagens kopen op de Belgische markt: de Hyundai Nexo, een SUV, en de Toyota Mirai, een berline. De wagens kosten echter respectievelijk 80.000 en 65.000 euro, dus ze zijn niet voor iedereen weggelegd. De meeste autoconstructeurs blijven trouwens koele minnaars van de technologie. Land Rover experimenteert met een waterstofaangedreven Defender, BMW doet hetzelfde met de X5 (die binnenkort op het autosalon van München te zien zal zijn) en ook Renault ziet graten in de technologie, maar dan vooral (zij het niet uitsluitend) voor bestelwagens.
Hoe tank je waterstof?
Bijna net zoals benzine of diesel: je gaat langs bij een waterstofstation en sluit de slang aan op je wagen. Die zal dan connectie maken en waterstof in je wagen pompen. Het gehele proces duurt een fractie langer dan een klassieke tankbeurt, reken op een goeie vijf minuten.
De olifant in de kamer? Het aantal waterstofstations in België is momenteel erg beperkt. Er staan stations in Zaventem, Halle, Wilrijk, Haasrode, Herve, Erpe-Mere en Woelingen. Ter vergelijking: in Duitsland bijvoorbeeld vind je al 87 stations.
De kostprijs van waterstof is momenteel ook een probleem: zowat 10 euro per kilo, maar dat zou in de toekomst veranderen. Uit een recente onafhankelijke wereldwijde studie van BloombergNEF (BNEF) blijkt dat schone waterstof in de komende decennia kan worden ingezet om de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen door fossiele brandstoffen en de industrie met maximaal 34% te verminderen. En dat tegen een prijs die als “doenbaar” wordt omschreven. Dit is echter alleen mogelijk als er een beleid wordt gevoerd om de technologie te helpen ontwikkelen en de kosten te verlagen.
Hoe werkt een waterstofmotor?
De elektromotor van een waterstofwagen wordt aangedreven door een accu, die zelf verbonden is met een brandstofcel die de onder de vloer opgeslagen zuurstof en waterstof met elkaar in contact brengt. Deze chemische reactie, hydrolyse genaamd, produceert elektriciteit, en geeft alleen water vrij die als waterdamp uit de uitlaat komt. Je rijdt met andere woorden op zelf opgewekte elektriciteit.
Is een waterstofwagen even ecologisch als een elektrische wagen?
Om deze vraag te beantwoorden, gingen we langs bij Marc Pecqueur, docent Autotechnologie aan de Thomas More hogeschool Antwerpen en een veel gevraagd spreker over alternatieve aandrijvingen. “Eigenlijk is waterstof zelfs schoner dan batterij-elektrische voertuigen", is hij van mening. “In de batterijen van EV’s, die vrij groot zijn, zitten immers heel wat zeldzame materialen. Dat delven in mijnen heeft zo zijn ecologische gevolgen en bovendien is deze grondstoffenvoorraad eindig. Daarnaast zijn er ook de politieke consequenties. De grootste lithiummijnen ter wereld liggen in Afghanistan. Ik lees dat China al samenwerkingsakkoorden met de Taliban heeft gesloten om die mijnen te exploiteren. Dat lijkt mij geen goede evolutie. Waterstofmotoren zijn daarentegen nauwelijks afhankelijk van deze stoffen.”
Net als elektrische wagens, stoten ook waterstofmotoren geen CO2 of andere schadelijke gassen uit. In het geval van waterstof komt er enkel waterdamp uit de uitlaat. Waterstofmotoren zijn echter minder energie-efficiënt dan de klassieke EV. Al countert Pequeur dat ook: “Waterstof is een energiedrager die je kan opwekken met groene energie. In Noord-Afrika en het Midden-Oosten zijn daar heel wat projecten mee aan de gang. Wat maakt het uit dat je brandstof minder energie-efficiënt is wanneer hij ook ecologisch wordt opgewerkt, oneindig is qua voorraad en bovendien even praktisch is als wat we al gewend zijn, namelijk dat je in slechts vijf minuten kan tanken.”
Ontdekken welke wagen het meest aan je verwachtingen beantwoordt? Maak snel deze autotest!
Gaan waterstofwagens de elektrische wagen verdringen?
Hoe mooi waterstof mag klinken, toch zal de technologie in de nabije toekomst waarschijnlijk niet de dominante aandrijfvorm worden. Enerzijds omdat er nauwelijks waterstofstations worden gebouwd, anderzijds omdat de merken zelf meer in batterij-elektrische voertuigen geloven. Zo sprak Volkswagen CEO Herbert Diess zich in het voorjaar nog uit tegen de technologie. En dat brengt een vicieuze cirkel op gang: weinig modellen betekent weinig kopers en weinig investeerders in infrastructuur. Een interessante nevenoplossing – vooral voor vrachtvervoer – lijkt dan ook de meest voor de hand liggende rol die waterstof de volgende tien jaar zou kunnen spelen.
Althans als we het vanuit een Europees standpunt bekijken. In China zijn verschillende constructeurs al bezig met waterstofwagens die veel goedkoper zijn dan de prijzen die we vandaag kennen. “Zij zullen onze markt overspoelen", denkt Mark Pequeur. “Vandaag al bieden heel wat Chinese merken hun wagens aan op onze markt, van de Polestar 2 tot de MG ZS EV. Eens ze die kanalen gebruiken voor waterstofwagens en mensen inzien dat die praktischer zijn dat batterij-elektrische voertuigen, zal de infrastructuur wel volgen.”
Klik hier om een gratis testrit te reserveren met de Chinese Polestar 2 en de MG ZS EV.
Lees ook
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Een kapotte distributieriem kan duizenden euro’s kosten: bij deze automodellen moet je extra opletten
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
HLN Shop
Op reis met alleen maar handbagage: zo krijg je alles in je koffer zonder te moeten proppen
Outfits meenemen voor een chique diner, een sportieve wandeling én het strand, terwijl je enkel handbagage hebt voorzien: geeft de gedachte je al stress voordat je zelfs maar vertrekt? Niet nodig, want met deze praktische tips van HLN Shop zorg je ervoor dat je het maximale uit je handbagage haalt en met een gerust hart op het vliegtuig kan stappen. -
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
Maak jij graag een ritje met de fiets langs de Belgische kust? Dan kom je wellicht ook op de dijk terecht. En daar gelden wel degelijk verkeersregels. Wij zetten op een rijtje waarop je moet letten om boetes te voorkomen. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
PREMIUM
Tweedehands e-bike kopen? Hier vind je er met garantie én 60 procent korting: “Want een occasie kan er prima uitzien, maar toch een wrak zijn”
-
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
In hun strijd om nieuwe klanten te werven en onder druk van de markt, krikten de banken hun spaarrentes de laatste tijd weer regelmatig op. Resideert je spaargeld al enige tijd op dezelfde rekening, bestaat de kans dat je elders inmiddels een interessanter spaartarief hebt gespot. Is het dan slim om je centen meteen over te hevelen? Of zitten er addertjes onder het gras? Spaargids.be vertelt je wat je niet mag ontgaan. -
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet