Archief - een mensenmassa voor het "Tien om te zien"-podium in 2008 (foto: VTM)

Eenmalige comeback "Tien om te zien": "Programma gaf muzieksector hier boost, voor artiesten was het tot dan ploeteren"

Vanavond maakt het VTM-programma "Tien om te zien" een eenmalige comeback. In Middelkerke (en niet in Blankenberge) wordt op het iconische podium onder de witte tent één nieuwe aflevering van het muziekprogramma opgenomen. 20 Vlaamse artiesten van vroeger en nu zijn erbij. Dat "Tien om te zien" terugkeert, is geen toeval, want de invloed van het programma op de muzieksector valt niet te onderschatten. VRT NWS sprak erover met programmator Jos Van Oosterwyck en de "Tien om te zien"-presentatoren.

Muzieksamensteller Jos Van Oosterwyck (72)

Jos Van Oosterwyck is de drijvende kracht achter "Tien om te zien". Als muzieksamensteller kon hij jarenlang uit torenhoge stapels singles kiezen welke artiesten er met welk nummer in het programma zouden optreden. Bij de eenmalige comebackaflevering is hij niet betrokken. 

"Ik krijg al jaren regelmatig de vraag "wanneer komt "Tien om te zien" terug?", vertelt hij. "Je voelt dat zowel het publiek als artiesten vragende partij zijn. En dat doet plezier. Want ik had een bepaalde formule in mijn hoofd, om Vlaamse muziek te doen werken in een wekelijks tv-programma. En dat is duidelijk gelukt, hoewel mijn eigen achtergrond eerder bij rockmuziek en het discotheekmilieu lag."

Jos Van Oosterwyck (foto: VTM)

Voor "Tien om te zien" zat de Vlaamse showbizz aan de grond.

Bij de start van VTM op 1 februari 1989 kwam een muziekprogramma met Vlaamse vedetten snel ter sprake. "Toen lag de showbizzsector echt op apegapen", aldus Van Oosterwyck. "Vlaamse artiesten kwamen nauwelijks aan bod op televisie, en kregen weinig airplay op de radio. En toen was daar "Tien om te zien": een boost voor de artiesten, en voor de hele muzieksector."

"Platenfirma's groeiden. En artiesten kregen een platform, waardoor ze bekend raakten, en meer konden optreden. Waardoor hun muzikanten meer werk hadden, en ze allemaal meer geld verdienden. Resultaat: de opnamestudio's werden vaker geboekt, wat dan weer werk opleverde voor technici achter de schermen. Na een vijftal afleveringen was die kettingreactie al voelbaar, en tot op vandaag zie je het effect van "Tien om te zien". Kijk maar hoeveel Schlagerfestivals er bestaan."

Sommige artiesten hebben aan "Tien om te zien" hun grote doorbraak te danken. "Clouseau had voor 1989 een viertal singles uit, waarvan er samen enkele honderden exemplaren waren verkocht. Geen succes dus, tot ze in "Tien om te zien" te gast waren. En ze waren een godsgeschenk voor ons programma. Ik geloofde in hen, en kijk welke carrière ze hebben uitgebouwd."

Een piepjonge Koen Wauters met Clouseau in de beginjaren van "Tien om te zien", dat in 1989 een tijdlang werd opgenomen in Denderleeuw:

Ik moest tegelijk voorspellen wat er zou aanslaan bij een breed publiek, en de vinger aan de pols houden.

Jos Van Oosterwyck, muzieksamensteller "Tien om te zien"

De basis van "Tien om te zien" is altijd de Vlaamse top 10 geweest, aangevuld met nieuwe Vlaamse maar ook Engelstalige nummers van Belgische artiesten, en een internationale gast. Van Oosterwyck had de moeilijke taak om in te schatten wat er zou aanslaan bij een breed televisiepubliek. "Ik moest tegelijk het weer voorspellen, en op voorhand de temperatuur meten. Omdat ik weken op voorhand artiesten moest boeken, zonder garantie op succes. Maar ik heb blijkbaar een gave", zegt hij daarover.

De lijst van internationale artiesten die Van Oosterwyck kon strikken voor "Tien om te zien" is lang. Gaande van ninetiesgroepen als Steps en 5ive, over Kylie Minogue en Kool and the Gang. "Maar Wet Wet Wet is me altijd bijgebleven", zegt Van Oosterwyck. 

"Ze waren te gast met hun cover van "Love is all around". De groep was naar België gekomen samen met een BBC-producer, die geïnteresseerd was om het nummer op te nemen in ons decor.  Op de iconische witte "Tien om te zien"-tent werd daarom uitzonderlijk het logo van muziekprogramma "Top of the Pops" geprojecteerd. En die opname is effectief uitgezonden op de BBC."

Herbekijk hier het optreden van Wet Wet Wet, zoals het ook werd uitgezonden in het iconische Britse muziekprogramma "Top of the Pops":

Presentator en zanger Willy Sommers (69)

Willy Sommers werd in 1989 door VTM-bazen Mike Verdrengh en Guido Depraetere gevraagd om "Tien om te zien" te presenteren. "Ze wilden een zanger en zangeres als gezichten van het programma: ikzelf en Bea Van der Maat", vertelt Sommers. "Het kon toen bijna niet slechter gaan in de muziekbusiness, dus dat aanbod was welkom. Ik had destijds in een goede maand gemiddeld vijf optredens, dus het was niet evident, ook niet voor mijn muzikanten."

Maar de beslissing om presentator te worden, lag toch niet voor de hand. "Iedereen in mijn omgeving raadde me af om dat te doen, want niemand wist of VTM een succes zou worden. Ik vroeg één week bedenktijd, en heb zonder overleg met mijn platenfirma of manager toegezegd. En daar ben ik nog altijd enorm blij om."

Niemand wist of VTM een succes zou worden. Mijn entourage raadde me daarom af om "Tien om te zien" te presenteren.

Want dankzij "Tien om te zien" werd 1989 een topjaar voor Sommers. "In de zomer stond ik op nummer 1 in de Vlaamse top 10 met "Als een leeuw in een kooi". Van een perfecte timing gesproken, want daardoor kon ik voor 15.000 mensen optreden in Blankenberge. En ik heb een gouden plaat gekregen, voor 25.000 verkochte exemplaren. Ik heb me dikwijls afgevraagd of ik droomde", aldus Sommers."

"Na de moeilijke jaren 80 was het succes dat ik begin jaren 70 had gekend met "Zeven anjers, zeven rozen" helemaal terug. Een topgevoel, dat nieuwe hoogtepunt in mijn carrière." 

Bekijk hier hoe Willy Sommers in 1989 een gouden plaat krijgt voor "Als een leeuw in een kooi", in de studio van "Tien om te zien":

"Tien om te zien" was een geschenk uit de hemel.

Willy Sommers, zanger en presentator

Sommers noemt "Tien om te zien" dan ook "een geschenk uit de hemel". "Veel collega's waren al jarenlang aan het vechten om te overleven. En plots stroomde het werk dankzij "Tien om te zien" binnen. Dus ik ben op het juiste moment op de juiste trein gesprongen. En ik had nooit gedacht dat ik "Tien om te zien" 16 jaar lang zou presenteren. Voor mij is het altijd een leuk extraatje geweest naast de muziek", vertelt hij. "Ik wilde nooit de zingende presentator worden, ik ben een zanger die ook "Tien om te zien" presenteert."

Als presentator kon Sommers zijn grote idool Tina Turner ontmoeten. "Toen Jos (Van Oosterwyck, muzieksamensteller, red.) zei dat we haar te gast zouden hebben, leek het een grap. Dat ik haar enkele vragen kon stellen op het podium, was fantastisch. Een hoogtepunt in mijn "Tien om te zien"-carrière."

Bekijk hoe Tina Turner op het "Tien om te zien"-podium "Steamy windows" brengt, en hoe Willy Sommers haar achteraf enkele vragen stelt:

Sommers presenteerde "Tien om te zien" het langst samen met Anne De Baetzelier. "Wij zijn een écht TV-koppel", zegt hij daarover. "Ik merk dat het beeld dat mensen hebben van "Tien om te zien" dat van Anne en Willy is. Fans vroegen op mijn optredens vaak naar haar. Toen ik gebeld werd over de comebackaflevering, wilde ik dat enkel samen met Anne doen. Het moet gewoon zo zijn", aldus Sommers. 

Anne en ik zijn een echt televisiekoppel. Ik wilde de comeback enkel met haar presenteren.

Willy Sommers, zanger en presentator

"Met Laura Tesoro en Aaron Blommaert krijgen we nu twee jonge snaken naast ons. En wie weet betekent dat wel een doorstart voor "Tien om te zien" volgend jaar?", klinkt het. "Kijkers missen het programma duidelijk."

Aaron Blommaert, Anne De Baetzelier, Willy Sommers en Laura Tesoro presenteren samen de comebackaflevering van "Tien om te zien".

Presentatrice Anne De Baetzelier (57)

Willy Sommers en Anne De Baetzelier in 2019, bij de viering van 30 jaar VTM.

Voormalig omroepster en miss België Anne De Baetzelier presenteerde "Tien om te zien" van 1992 tot 2008. "Ik had niet het gevoel dat ik daar aan het werk was, want er werd zo veel plezier gemaakt. Ik sprong dus een gat in de lucht toen VTM mij belde voor de comebackaflevering. Want er zit geen sleet op de formule."

Ik sprong een gat in de lucht toen ze mij belden voor de comebackaflevering. 

De klik tussen presentatoren De Baetzelier en Sommers was er ook meteen. "We waren elkaar voor "Tien om te zien" al twee keer toevallig tegen het lijf gelopen. Hij sprak me na een optreden in Blankenberge eens aan, toen ik daar als 18-jarig meisje met vriendinnen toevallig in de buurt was. En daarna heb ik eenmalig als promomeisje voor hem gewerkt tijdens zijn 20-jarig jubileumconcert."

Voor er talentenjachten zoals "Idool" of "The Voice" bestonden, was "Tien om te zien" zonder twijfel dé springplank voor artiesten van bij ons, zegt De Baetzelier. "Ze kregen een platform voor hun muziek, maar bij ons konden ze zich ook letterlijk tonen aan het publiek. Dat heeft deuren geopend voor onder andere ClouseauHelmut Lotti, Mama's Jasje en Luc Steeno. En Natalia (zie foto), die kreeg bij ons meteen een podium nadat ze tweede was geworden in "Idool", in 2003."

"Vergis je niet: voor "Tien om te zien" waren er eigenlijk maar twee Vlaamse artiesten die konden overleven: Will Tura en Willy Sommers. Voor de kleinere namen was het ploeteren. Onze programmator Jos werd daarom bestookt door artiesten uit uiteenlopende genres", zegt De Baetzelier. "En de muziek in "Tien om te zien" evolueerde mee: aanvankelijk zat er enkel Nederlandstalig werk in de uitzending, later was ook Belle Perez bij ons te gast met haar Spaanse liedjes."

"Que viva la vida": een van de hits die Belle Perez bracht op het "Tien om te zien"-podium:

Wie De Baetzelier in het bijzonder is bijgebleven? "Bryan Adams: een wereldster, en toch vriendelijk en toegankelijk voor ons. Het gegil voor boysbands als Get Ready of Good Shape is ook memorabel. En de uitzinnige mensenmassa in Blankenberge ook. Willy en ik moesten soms onder politiebegeleiding vertrekken na de opnames. Of mensen trokken aan onze schoenen of kleren, omdat wij op een verhoogd podium stonden boven het publiek. Waanzinnige Beatles-taferelen, die we tot dan niet kenden in België".

De gillende meisjes voor boysbands, het publiek op de zeedijk dat Willy en mij aanklampte: dat waren ongeziene taferelen in België.

Anne De Baetzelier, voormalig presentatrice

En dan was er nog het legendarische allerlaatste optreden van Take That vlak voor hun split in 1996. "In de Manhattan-studio's bij Leuven, het vroor dat het kraakte. En toch stonden al heel vroeg groepjes jonge meisjes te wachten buiten. Het Rode Kruis heeft onderkoelde mensen moeten afvoeren toen", vertelt De Baetzelier.  

Het gerucht gaat dat de Leuvense brandweer zelfs duikers in de Leuvense vaart liet plaatsnemen, om drama's bij een te grote opkomst te vermijden. "Dat klopt niet", zegt programmator Jos Van Oosterwyck daarover. "De brandweer had dat vooraf aangekondigd in de kranten, en dat heeft veel fans afgeschrikt. Er kwamen "maar" enkele honderden fans opdagen, en in de Manhattan-studio is er plaats voor 1.200 mensen."

Herbekijk hier het veelbesproken optreden van Take That:

Presentatrice Bea Van der Maat (60)

Bij de start van "Tien om te zien" in 1989 vormde Willy Sommers enkele jaren een presentatieduo met Bea Van der Maat, zelf ook muzikaal actief. Met Won Ton Ton scoorde ze de hit "I lie and I cheat"

"Ik zat zelf eerder in het alternatieve wereldje, maar de Vlaamse muziek verdiende in die tijd een duwtje in de rug. Al had niemand zo'n succes voorspeld. Vlaamse muziek was niet populair: zou een televisieprogramma daarover potten breken? Nochtans bleek "Tien om te zien" snel het perfecte familieprogramma", vertelt Van der Maat. 

Bea Van der Maat presenteerde "Tien om te zien" aan de zijde van Willy Sommers van 1989 tot 1992 en in 1994. (bron: VTM)

Herkend worden op straat: ik had het daar moeilijk mee. Ik ben nogal verlegen, dus ik mis de belangstelling niet.

Bea Van der Maat, voormalig zangeres en presentatrice

Ze is intussen gepensioneerd, na een loopbaan als leerkracht. Van der Maat mist de spotlights hoegenaamd niet. "Bekend zijn, ik kon daar moeilijk mee om, want ik ben eerder verlegen. Maar als tv-gezicht kom je bij mensen in de huiskamer, en word je daarop aangesproken. Ik kreeg in die periode kinderen, en was met andere dingen bezig. Lesgeven was een pak aangenamer, want mijn leerlingen waren te jong om mij te kennen. De oudercontacten waren wél lastig", lacht ze.

Van der Maat koestert de mooie herinneringen aan "Tien om te zien". "Omdat we elkaar elke week zagen voor de opnames, afwisselend in de Manhattan-studio's en in Blankenberge, voelde die ploeg achter de schermen als familie. Ook bij de artiesten onderling was er geen sprake van concurrentie. En met Willy stond er een fantastische persoon naast me. We deelden toen een kleedkamer, en dat was altijd gezellig en ontspannen."

"Tien om te zien" heeft de Vlaamse muziek een pak vlotter en vrouwelijker gemaakt.

Bea Van der Maat, voormalig zangeres en presentatrice

Twee vrouwelijke artiesten zijn Van der Maat bijgebleven: Tina Turner, en Isabelle A, die op haar 15e al op het podium stond in Blankenberge. "Ze deed het zó goed als jong meisje: lachen en dansen, heel naturel en spontaan. En wat kon ze zingen. Dat nummer "Hé lekker beest" was iets heel anders dan de stijfheid of het houterige dat tot dan in veel Nederlandstalige kleinkunst zat. Ineens was daar een nieuw en fris geluid, dat ook andere vrouwelijke artiesten heeft geïnspireerd."

"De Vlaamse muziek is door "Tien om te zien" een pak vrouwelijker en vlotter geworden", zegt Van der Maat. "Meer en meer artiesten zijn muziek beginnen maken die op hun lijf geschreven was, minder klassiek en stug. Dat is de verdienste van "Tien om te zien": de verbreding van de Vlaamse muziek, en de professionalisering van de muzieksector. Uit één tv-programma is een volwaardige sector en groter livecircuit gegroeid."

Zo klonk "Hé lekker beest" op de zeedijk in Blankenberge, in 1990:

De nieuwe aflevering van "Tien om te zien" wordt uitgezonden op woensdag 1 september bij VTM.

Meest gelezen