Uber heeft tekort aan Britse chauffeurs nu taxigebruik toeneemt
Taxi-app Uber heeft in het Verenigd Koninkrijk te weinig chauffeurs. Die zijn tijdens het hoogtepunt van de coronapandemie, toen er nauwelijks gebruik kon worden gemaakt van taxi's, overgestapt naar bijvoorbeeld een baan als maaltijd- of pakketbezorger. Ook verliest Uber chauffeurs aan concurrerende taxidiensten zoals Bolt, dat minder hoge kosten bij zijn chauffeurs in rekening brengt.
Nu in grote delen van Groot-Brittannië nauwelijks meer beperkingen gelden, keert de vraag naar taxiritjes terug. Volgens vakbond App Drivers and Couriers Union is tot bijna de helft van de Uber-chauffeurs in de afgelopen 18 maanden overgestapt naar een andere baan om geld te verdienen. Dat valt voor gebruikers van taxi's van Uber te merken, want hun wachttijden zijn veel langer. Op sociale media zijn er dan ook de nodige klachten te lezen.
Volgens Uber-chauffeur Amar Ullah uit Glasgow zijn veel van de overgestapte chauffeurs niet van plan terug te keren. Ze zeggen minder tijd kwijt te zijn om hetzelfde salaris te verdienen. Bovendien hebben ze niet te maken met soms vervelende passagiers en hoeven ze geen extra verzekering af te sluiten omdat ze personen vervoeren.
Uber heeft niet alleen in het Verenigd Koninkrijk te maken met tekorten aan chauffeurs. In april maakte het bedrijf al bekend 250 miljoen dollar, zo'n 212 miljoen euro, uit te trekken om Amerikaanse chauffeurs aan zich te binden. Dat wilde Uber doen door bonussen te geven en andere voordeeltjes.
Het Amerikaanse bedrijf ziet de vraag nu weer toenemen en zegt behoefte te hebben aan 20.000 chauffeurs in het Verenigd Koninkrijk. Daarbij wijst Uber erop dat het "de enige aanbieder is die zijn chauffeurs alle rechten en beschermingen geeft". Uber verloor begin dit jaar een rechtszaak in het Verenigd Koninkrijk en geeft nu al zijn chauffeurs een gegarandeerd loon, vakantiegeld en een pensioen.
Het bedrijf verhoogde echter ook de kosten die het bij chauffeurs in rekening brengt voor zijn diensten van 20 procent naar 25 procent van de ritprijs. Omdat ook de kosten voor het huren en verzekeren van een auto zijn gestegen is het voor veel chauffeurs daardoor nog altijd moeilijk om rond te komen, geven ze aan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
11
Europese lidstaten willen dan toch dat grote bedrijven verantwoordelijk worden voor uitbuiting en milieuschade van leveranciers
-
PREMIUM260
Econoom Geert Noels over begrotingstekort dat oploopt tot 45 miljard euro per jaar: “De-sas-treus. Men heeft alle geldkranen opengedraaid”
“Je blijft doof voor de dokter die je zegt dat je dringend moet stoppen met twee flessen whisky per dag te drinken en drie pakjes sigaretten te roken. Dat kan nog een tijd goed gaan, maar je riskeert ook snel te sterven.” Zo vergelijkt econoom Geert Noels de flirt van ons land met een steeds groter tekort in de begroting. Waar geeft de overheid volgens hem te veel aan uit? En met welke maatregelen kan de volgende regering dan orde op zaken stellen? -
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop
Wil je je gasten trakteren op een heerlijke paasbrunch? Of heb je deze vakantie gewoon eindelijk tijd om terug meer ‘homemade’ aan je maaltijden toe te voegen in plaats van het noodgedwongen ‘kant-en-klaar’? Een kookboek komt dan wellicht goed van pas. HLN Shop ging op koopjesjacht en kwam terug met vier smakelijke titels voor een klein(er) prijsje. -
-
PREMIUM
“Het ergste scenario? Een gigantische collectieve verarming waarbij de middenklasse de factuur zal betalen”: deze drie Vlaamse ondernemers zien toekomst somber in
-
Uber tast diep in de buidel om chauffeurs na coronastilte terug te halen
Taxibedrijf en maaltijdbezorger Uber heeft in het tweede kwartaal flinke kosten gemaakt om chauffeurs die het bedrijf eerder verlieten weer terug te krijgen. Veel chauffeurs stopten met rijden voor Uber doordat de vraag naar ritjes sterk was teruggelopen als gevolg van de coronapandemie. Uber tastte dan ook diep in de buidel om te chauffeurs in kwestie te overhalen om weer terug te keren. -
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er lekker kan vertoeven? Dan is het reinigen geen overbodige luxe. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de heerlijke lentezon. -
“De bedrijvendokter”: Guido Dumarey, één van de rijkste mensen in ons land, kandidaat om Van Hool over te nemen (na faillissement)
-
Ton cacao voor het eerst meer dan 10.000 dollar waard, chocolade wordt onvermijdelijk duurder: “Ongeziene situatie”
-
PREMIUM45
Nu banken Van Hool niet willen redden. Is faillissement maandag een feit? En wat met de 2500 werknemers?
Het faillissement lijkt een zekerheid. Maandag is er bij Van Hool een bijzondere ondernemingsraad en de uitkomst daarvan is bijna zeker nu de banken niet bereid zijn de zwalpende busbouwer opnieuw op weg te helpen. Maar is dat het slechts denkbare scenario, een faillissement? Of net niet? Wat betekent dit voor het bedrijf én de 2.500 werknemers? “Voor wie zijn werk verliest bij een faillissemtent maakt dat financieel een serieus verschil.” Vooruitblik op D-Day.Lier -
Van Hool vraagt bescherming tegen schuldeisers
Van Hool, fabrikant van bussen en industriële voertuigen, heeft bij de ondernemingsrechtbank van Mechelen een verzoekschrift neergelegd om een procedure van gerechtelijke reorganisatie te laten openen. Dat meldt Van Hool in een persbericht.Koningshooikt -
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs