Lewis Hamilton wijst naar F1-bazen nadat fans in de kou blijven staan: “Die twee rondjes draaiden alleen om het geld”
Formule 1Een pijnlijke aftocht in Spa-Francorchamps. De toeschouwers — die ondanks het noodweer ambiance bleven creëren — kregen na uren in de regen twee rondjes voorgeschoteld, achter de safety car dan nog. En het is nog lang niet zeker dat ze hun geld zullen terugzien. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton is daar niet mee opgezet. “We zouden beter moeten weten.”
Je zal maar naar Spa zijn afgezakt zondag. De race was nog niet goed en wel vertrokken of de rode vlag ging al de lucht in. Stortbuien als spelbreker. Zo’n drie uur later begaven de coureurs zich een tweede keer naar het circuit, tot vreugde van de fans. Die vreugde zou van korte duur zijn. Na twee rondjes achter de safety car kwam opnieuw de rode vlag. Einde koers. Terug naar huis.
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton vond de manier waarop de F1 de fans in de kou liet staan van weinig fatsoen getuigen. “We hadden er gewoon mee moeten stoppen. Zo breng je geen coureurs in gevaar. En nog belangrijker: de fans moeten worden terugbetaald, zij zijn het hart van onze sport. Mijn bezorgdheid is dat zij hun geld terugkrijgen. Ik weet niet of die twee rondjes er nu voor zorgen dat dat niet gebeurt. We zouden beter moeten weten in de F1.”
“Je zag de auto voor je niet, het was een ramp. Maar de fans bleven in de regen staan. Ze hadden energie, zorgden voor sfeer en dan worden ze beroofd van een koers.” Op Instagram voegde Hamilton daaraan toe: “Vandaag was een farce, de enige verliezers zijn de fans.” Max Verstappen beaamde dat.
Alsof die steek nog niet genoeg was, blies Hamilton nog eens richting de F1-bazen, die volgens hem alleen uit zijn op geld. In hun ogen is er wel degelijk een ‘koers’ geweest. Om geen juridische toestanden te krijgen met de televisiecontracten. “Natuurlijk kan je niets doen aan het weer, maar we hebben geavanceerde toestellen die duidelijk aantoonden dat het niet meer ging opklaren. Twee rondjes achter de safety car waar er geen mogelijkheid is om een plaatsje te winnen of verliezen, dat is niet racen.”
“De sport heeft een slechte keuze gemaakt”, vervolgt Hamilton, die derde werd na Verstappen en Russel. “We werden naar buiten gestuurd om één reden. Geld spreekt. Er is een regel die zegt dat een race telt zodra je minstens twee rondjes hebt afgewerkt. Dat zet heel wat in gang. Ik ken er de politiek niet achter, maar die twee rondjes draaiden alleen om het geld. Iedereen krijgt z'n geld, dus ik vind dat de fans hun geld ook moeten terugkrijgen. Ze kregen niet waarvoor ze betaalden.”
CEO Stefano Domenicali liet al weten dat de FIA voor de beslissing niet is afgegaan op het financiële, wel op de weersomstandigheden. “Twee rondjes of nul, dat maakt niets uit op dat vlak. Er is een duidelijk protocol dat we moesten volgen. Op de vraag of de fans zouden worden vergoed bleef hij op de vlakte: “We gaan het binnenkort bekijken met de organisatie.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Oortjes versus hoofdtelefoon: zo kies je de juiste optie voor onderweg, op het werk en tijdens het sporten
-
Jobat
Drie op de vier pensioengerechtigden in Japan blijft werken: hoe komt dat?
Voor vele Belgen lijkt het misschien onrealistisch, maar in Japan blijkt een groot deel van de bevolking nooit met pensioen te gaan. Zolang ze fysiek in staat zijn, blijven ze het werk doen dat ze graag (!) doen. Jobat.be legt uit waarom. -
PREMIUM3
“Fucking stupid!”: onze F1-expert vraagt zich af of interne oorlog bij Red Bull zich nu ook laat voelen óp het circuit
Ongenaakbaar is niet hetzelfde als onfeilbaar. Na 43 grand prix’ zonder uitval moest Max Verstappen al na vier ronden naar de garage met een zieltogende RB20. “Kan gebeuren,” zei hij in zijn officiële reactie. “Fucking stupid” riep hij tegen zijn ingenieur. De eerste tekenen van verval bij Red Bull? -
-
PREMIUM5
Waarom Max Verstappen straks misschien Arabisch moet leren
-
Livios
Mos op je dak: kan het kwaad? En wat doe je ertegen?
Je kan er niet omheen: mossen nestelen zich graag op elk type dak. Mosvorming is niet schadelijk voor je dakconstructie of -bedekking, maar het oogt niet mooi. Gelukkig kan je het op verschillende manieren verwijderen én voorkomen. Bouwsite Livios legt uit hoe. -
PREMIUM4
Waarom Hamilton het zich niet kan permitteren om opnieuw afgetroefd te worden: “Dit weekend wordt cruciaal”
De verdeeldheid bij Red Bull of alweer een nieuwe aanval op de FIA-voorzitter: de vele oorlogjes in de paddock krijgen ook dit weekend in Melbourne de grootste aandacht. En toch, ook heel wat ogen in de F1 zijn gericht op Lewis Hamilton (39). Neen, geen schandaal deze keer. Wel zijn prestaties. En gemoedstoestand? -
PREMIUM2
Wellicht hét thema dat de paddock nog het meeste bezig houdt: waarom blijft naam werkneemster die kloeg over Horner geheim?
-
12
“Max Verstappen heeft nieuwe rivaal”: buitenlandse media zien ‘wonder’ na snelle exit in Australië
-
26
Daar is hij weer: Verstappen rijdt zorgeloos naar eerste seizoenszege, Pérez zorgt voor één-tweetje
De eerste seizoenszege van wereldkampioen Max Verstappen is een feit. Het werd een eenzame avond voor Verstappen, die vanop polepositie de oppositie in Bahrein geen enkele kans gaf. Zijn nieuwe RB20 beleefde zo een glansrijke vuurdoop. Ploeggenoot Pérez werd tweede, Ferrari-piloot Sainz derde. -
8
“Het team dreigt uit elkaar te vallen”: Jos Verstappen, die stelt dat “het zo niet verder kan”, scherp voor Red Bull-teambaas Horner
Jos Verstappen, vader van Max, denkt dat er spanning rondom het Formule 1-team van Red Bull blijft hangen zolang Christian Horner de teambaas is. Dat zegt hij in een gesprek met The Daily Mail. “Het kan zo niet doorgaan.” -
Dan toch geen transfer naar Red Bull: tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso verlengt bij Aston Martin
16 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerglenn wouters
Anoniem
Jozef Vermeulen
Christiaan GOETHALS
Matk Hendriksen