Direct naar artikelinhoud
Nieuws

Autokeuring kan volgend jaar zelf gesjoemel met roetfilters vaststellen: dit betekent het voor u

Autokeuring kan volgend jaar zelf gesjoemel met roetfilters vaststellen: dit betekent het voor u
Beeld Shutterstock

Op dit moment is de autokeuring niet in staat om dieselwagens met defecte of weggehaalde roetfilters op te sporen. Daar komt verandering in: op 1 juli 2022 wordt een deeltjestellertest (PN-meting) ingezet tijdens de jaarlijkse autokeuring. Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters.

Er rijden in Vlaanderen 1,68 miljoen dieselwagens rond die een werkende roetfilter dienen te hebben om de uitstoot van fijn stof te verminderen. Dat blijkt uit cijfers uit 2020 van Statistiek Vlaanderen.

In de nasleep van dieselgate bleek dat er ook gefraudeerd werd met roetfilters en dat er mensen waren die deze bewust verwijderden. Een oplossing ligt bij een controle met een deeltjesteller. “Deze deeltjesteller geeft een betere inschatting van de uitstoot van fijn stof en is een eenvoudige methode om bij de technische keuring vast te stellen of de roetfilter aanwezig is en goed werkt. Aangezien een roetfilter 95 tot 99 procent van de deeltjesuitstoot verwijdert, heeft dit een significante impact op de uitlaatemissies van de dieselvoertuigen en bijgevolg de volksgezondheid”, benadrukt Peeters.

Het probleem is dat de fraude aan de roetfilter door de autokeuring niet opgemerkt wordt omdat de roetmeting die daar gebruikt wordt niet dient om de aanwezigheid van een roetfilter te detecteren. De huidige opaciteitstest die gebruikt wordt, is hiervoor niet bedoeld. “Daar brengen we vanaf 1 juli 2022 verandering in”, aldus minister Peeters. “Samen met Brussel en Wallonië zijn we het eens geraakt over een lastenboek voor de autokeuringscentra.” Die centra kunnen nu een zogenaamde deeltjestellertest aankopen om specifiek te controleren op roetfilterfraude.

Welke auto’s zullen gecontroleerd worden?

“In een eerste fase worden alle voertuigen en bestelwagens met een dieselmotor vanaf euronorm 5A en recenter gecontroleerd. Op termijn willen we bestuderen of deze maatregel uitgebreid kan worden naar vrachtwagens, bussen en benzinewagens”, aldus Peeters.

Wat kunnen de gevolgen zijn?

Als een voertuig meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijgt de wagen een rode kaart. De roetfilter is dan stuk of weggehaald en moet binnen de 14 dagen vervangen worden. Daarna moet de wagen opnieuw gekeurd worden.

Als een voertuig minder dan 250.000 fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijgt de wagen een groene kaart. Voor de wagens die zich in de grijze zone ertussen bevinden, wordt een overgangsperiode van twee jaar voorzien. De eigenaar krijgt dan een waarschuwing.