Ola Källenius, de baas van Mercedes-Benz, denkt dat de problemen tot ver in 2023 kunnen aanhouden.
Volledig scherm
Ola Källenius, de baas van Mercedes-Benz, denkt dat de problemen tot ver in 2023 kunnen aanhouden. © AFP

Duitse autobouwers waarschuwen voor aanhoudende chiptekorten

Grote Duitse autofabrikanten als Volkswagen, BMW en Mercedes-moeder Daimler verwachten niet dat de chiptekorten die de auto-industrie teisteren, snel verdwenen zullen zijn. Ola Källenius, de baas van Mercedes-Benz, denkt dat de problemen tot ver in 2023 kunnen aanhouden. Die mening deelt Volkswagen. BMW waarschuwt ook dat de problemen met de halfgeleiders nog “vele maanden” kunnen aanhouden.

12 reacties

  • Gino Denil

    3 jaar geleden
    Chips stijgen van 10% tot 20% voor de meest geavanceerde. De kostprijs aan chips in een auto bedraagt waarschijnlijk minder dan 1% van de prijs van een wagen. Maar de fabrikanten zien daar wel een reden in om hun prijzen met 10% op te slaan. En fabrikanten van smartphones zoals Apple zullen volgen. Een moederbord van een PC - zonde processor - kost gemiddeld 200€ eind verkoopprijs. En die zit vol met chips.
  • Joel Vandermeeren

    3 jaar geleden
    Veel mensen hebben vroeger al gezegd dat het verplaatsen van de fabrieken naar China ons zeer zuur zou opbreken. Nu moeten ze niet komen zagen die groot industriëlen. Zij wilden maximaal geld kunnen verdienen. Nu is het made in China en vroeger was dat Germany of UK. De mens met zijn boerenverstand zag dit al jaaaaaren aankomen. Nu doen ze net of ze van niks weten.
  • Ferdinand Nuyts

    3 jaar geleden
    Alle auto's zitten vol met Chinese rommel en zo ben je afhankelijk van China
  • Michael Steyaert

    3 jaar geleden
    Op dit ogenblik zijn er op verschillende markten mechanisaties lopende om de prijzen kunstmatig te verhogen. Onbeschikbaarheid en schaarste zijn hiervoor de ideale hefbomen. Elke crisis wordt door een selecte groep gebruikt om systematisch prijzen te verhogen en winsten te optimaliseren. Het enige land dat echt voordeel haalt uit de pandemie is China, het land waar alles "toevallig" begon.
  • Christian Eeckhout

    3 jaar geleden
    Hoog tijd om terug wagens te produceren die veel minder afhankelijk zijn van chips. In vele gevallen zijn zij een bron van de vele onverklaarbare defecten, met dure herstellingen tot gevolg. Trouwens de wagens uit de “ oude tijd “ waren en zijn meestal zeer betrouwbaar, vlot te herstructureren en na tientallen jaren nog steeds in gebruik. Dit zal met de hedendaagse “ elektronische uitrusting = brol “ niet meer zo zijn. De zogezegde moderne evolutie!