Elon Musk wil in 2023 een Tesla van 25.000 dollar zonder stuur of gaspedalen

Het is al een jaar bekend dat Tesla werkt aan een Tesla-wagen die goedkoper is dan de andere modellen. Elon Musk heeft tijdens een belangrijke vergadering nieuwe gegevens vrijgegeven over de wagen.

De afgelopen maanden zijn de geruchten over de Tesla van 25.000 dollar de pan uit gerezen. Enkele weken geleden bleek uit verschillende lekken dat de productie in China op het punt stond te beginnen – of al was begonnen – en dat de auto volgend jaar op de markt zou komen.

We hebben je echter verteld dat dit model – mogelijk de Model 2 genoemd – Tesla’s fabrieken pas in 2023 zou verlaten. En het lijkt erop dat dit het meest realistische tijdsbestek is. Volgens Musk zelf.

Vorige week hield de CEO van Tesla een vergadering met zijn werknemers. De gespecialiseerde – en vaak zeer goed geïnformeerde – nieuwssite Electrek was in staat om te spreken met een paar mensen die aanwezig waren. Volgens hen bevestigde Musk dat hij in 2023 wil beginnen met de productie van de auto van 25.000 dollar.

In die vergadering zijn ook enkele nieuwe element aan bod gekomen. De baas van Tesla maakte duidelijk dat hij wilt dat de nieuwe wagen volledig autonoom kan rijden. “Willen we dat deze auto met een stuur en pedalen komt? Een vraag waarop natuurlijk het antwoord “nee” werd verwacht.

Veel beweging deze zomer

Eind augustus kondigde Elon Musk aan dat de publieke bèta van Tesla’s 100 procent autonome rijsysteem (beschikbaar voor iedereen die zich heeft geabonneerd op het Fully Autonomous Driving Capability-pakket) over slechts vier weken, eind september, zou moeten worden uitgerold. Het bedrijf heeft het systeem al een jaar uitgetest bij een klein aantal bestuurders. Maar om het zo snel bij het grote publiek te brengen is een grote uitdaging, die volgens sommige deskundigen onmogelijk is.

Een paar weken eerder was de in Zuid-Afrika geboren ondernemer echter iets gematigder geweest en had hij erkend dat autonoom rijden op grote schaal “een moeilijk probleem is om op te lossen”, omdat “AI moet worden aangepast aan de echte wereld”. “Ik had niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn”, klonk het toen.

Deze zomer opende ook de NHTSA, het Amerikaanse federale agentschap dat verantwoordelijk is voor de verkeersveiligheid, een onderzoek naar ongevallen met zelfrijdende Tesla-auto’s. Sinds 2018 zijn er 11 ogenschijnlijk vermijdbare ongevallen geweest waarbij de auto tegen een stilstaand hulpverleningsvoertuig botste.

Vraag blijft of Tesla erin zal slagen zijn 100 procent autonoom rijdend systeem tegen eind september bij het grote publiek te introduceren. Hoe dan ook lijkt het waarschijnlijk dat het voor het einde van dit jaar zal gebeuren. Zodra dat het geval is, zullen de ingenieurs de gelegenheid te baat nemen om de verzamelde gegevens te analyseren en te gebruiken om de technologie te verbeteren. Dat zal het bedrijf in staat stellen een goedkeuring aan te vragen om het als een echt volledig autonoom rijsysteem te gebruiken.

Is het echt mogelijk?

Musks doel om de Tesla van 25.000 dollar in 2023 uit te rusten met een 100 procent autonoom rijsysteem lijkt dan ook niet geheel onrealistisch. Hoewel dit een titanische hoeveelheid werk zal vergen van zijn werknemers, die het niet altijd eens zijn met de zeer hoge eisen die hun baas stelt.

Ook zullen de autoriteiten overtuigd moeten worden van de veiligheid van de technologie… totdat zij akkoord gaan met de verwijdering van het stuur en de pedalen. En dus de onmogelijkheid voor bestuurders om bij een probleem de controle over het voertuig terug te krijgen. Voorlopig vereist de technologie, die gereserveerd is voor een beperkt aantal bevoorrechten en binnenkort aan een breder publiek zal worden aangeboden, nog de volledige aandacht van de bestuurder.

Lees ook:

Meer