Gezamenlijke schuld luchtvaartmaatschappijen op één jaar bijna met een kwart gestegen

Luchtvaartmaatschappijen stapelen wereldwijd steeds meer schulden op. Dat geld moet hen toelaten de aanhoudende dalperiode in de sector – het toenemende aantal corona-besmettingen dwingen potentiële klanten immers hun reisplannen te annuleren en thuis te blijven – te overbruggen.

Dat blijkt uit een studie van het persbureau Bloomberg, waarbij wordt opgemerkt dat de luchtvaartmaatschappijen geconfronteerd worden met een gezamenlijke schuld van 340 miljard dollar. Dat bedrag ligt 23 procent hoger dan vorig jaar.

Moeilijk traject

“Tot nu toe hebben wereldwijde luchtvaartmaatschappijen dit jaar 63 miljard dollar aan obligaties en leningen opgenomen”, voeren de onderzoekers aan. “Dat is een bijkomend bewijs dat de industrie op weg naar zijn herstel voor een bijzonder moeilijk traject staat.”

“Veel grensbeperkingen zijn nog steeds van kracht. Bovendien loopt het hoogseizoen van de zomervakanties in de Verenigde Staten en Europa ten einde. Daarnaast moet er tevens rekening mee worden gehouden dat de verspreiding van de Delta-variant van het virus ertoe kan leiden dat landen aan bezoekers strengere quarantainemaatregelen zouden kunnen opleggen.”

“Veel maatschappijen keren dan ook opnieuw terug naar de obligatiemarkten, nadat de eerste uitbraak van de pandemie vele partijen eveneens al tot een zoektocht naar bijkomende financiële middelen had gedwongen”, stipt Bloomberg aan. “De deelname aan die operaties toont dat investeerders zich nog steeds bereid tonen om de industrië te blijven financieren.”

Winterseizoen

De Britse budgetmaatschappij EasyJet was een van de partijen die een bijkomende lening van 400 miljoen dollar heeft opgenomen. Daarnaast werden ook voor 1,2 miljard Britse pond aandelen uitgegeven.

“Die financiering moet een buffer vormen die de maatschappij toelaat om het kalme winterseizoen door te komen en zich vervolgens te positioneren voor een voorzichtig herstel van de toeristische verplaatsingen”, verduidelijkt Bloomberg.

Ook Japan Airlines haalde met de uitgifte van obligaties en leningen in totaal een bedrag van bijna 300 miljard yen (2,73 miljard dollar) op. “Die middelen zullen ook gebruikt worden om de vloot van de Japanse maatschappij te moderniseren. Het vliegtuigtype A350-1000 van Airbus moet daarbij voor Japan Airlines het vlaggenschip voor internationale verbindingen worden.”

Verder hebben ook de Australische maatschappij Qantas Airways en de International Air Group (IAG), het moederbedrijf van British Airways en Iberia, gewag gemaakt van plannen om hun financiële positie te versterken.

Meer