Creatief recycleren: dit gebeurt er met de afgedankte batterij van je elektrisch voertuig
HLN DriveBatterijen van elektrische wagens bevatten heel wat zeldzame stoffen. Potentieel vervuilende ook. Daar goed mee omgaan is dan ook heel belangrijk. We willen geen vuilnisbelten vol oude EV-batterijen, laat staat dat er gevaarlijke stoffen in het milieu lekken. HLN Drive somt een aantal initiatieven op die bewijzen hoe innovatief we kunnen omspringen met oude batterijen.
Volgens Bloomberg kan een afgedankte lithium-ion batterij van een elektrische bus of auto nog zeker zeven tot tien jaar dienst doen als opslag- en afgiftemedium voor energie. De meesten hebben immers nog zo’n 80% van hun originele capaciteit. Misschien net niet genoeg voor een elektrische wagen, zeker als het om een wat ouder model met een eerder beperkt bereik gaat, maar ruim voldoende voor andere toepassingen.
Johan Cruijff Arena
Zo is het dak van de Johan Cruijff Arena, het voetbalstadion van Ajax Amsterdam, vol gelegd met 4.200 zonnepanelen. Die wekken overdag elektriciteit op, al wil je die vooral ’s avonds gebruiken, wanneer het voetbalteam zijn wedstrijd speelt en bijvoorbeeld de stadionverlichting en de verschillende schermen en eetstandjes energie nodig hebben. Wel, in tussentijd wordt die opgewekte elektriciteit opgeslagen in batterijen van… oude Nissan LEAF’s!
Benieuwd naar het vorige leven van deze gerecycleerde batterijen? Bekijk de Nissan LEAF hier
Smart Islands
In de Atlantische Oceaan, niet ver van Madeira, ligt dan weer het Portugese eiland Porto Santo. Een stuk noordelijker, voor de kust van Bretagne, ligt het Franse eiland Belle-Île-en-Mer. En in Brazilië heb je de Fernando de Noronha-eilanden. Wat deze ver uit elkaar liggende plaatsen gemeen hebben? Het zijn zogenaamde smart islands, eilanden die energieneutraal willen zijn. Elektrische auto’s, laadstations gevoed door zonnepanelen, energieoverschotten die teruggestuurd worden naar het energienet... de eilanden gaan zo slim mogelijk om met hun groene energie.
Tegen 2030 zou op Fernando de Noronha geen enkele wagen met verbrandingsmotor meer rondrijden. Heel het eiland stapt over op EV’s, vooral Renault ZOE’s en Twizzy’s. Het is immers de Renaultgroep die zijn schouders onder het project zette. De batterijen die gebruikt worden om de energie in op te slaan, zijn dan ook gerecycleerde exemplaren van deze wagens.
Tesla
Tesla – dat ook een grote batterijproducent is – zegt dan weer dat hun afgedankte batterijen van Model S’en of Model X’en niet nog eens tien of vijftien jaar mee kunnen als ‘power pack’ voor bijvoorbeeld stadions. In het Californische Palo Alto werken ze daarom hard aan het op grote schaal herwinnen van kostbare ruwe materialen uit de blijkbaar behoorlijk vermoeide batterijpakketten, zoals lithium en nikkel. Zo wil Tesla recycleren in een ‘closed loop’ in haar eigen Gigafactories.
Niet alles gerecycleerd
Nu, die batterijen mogen dan wel in andere toepassingen gebruikt worden, het Teslascenario staat uiteindelijk elke batterij van een elektrische wagen te wachten, want een batterij geraakt ooit op. Al gebeurt dat niet altijd. Een onderzoek van de Société Nouvelle d’Affinage des Métaux (SNAM), het grootste recyclagebedrijf van batterijen, schatte het aandeel gerecyleerde exemplaren op 70 tot 85%. Ook Umicore in ons land werkt hier aan mee. Maar dat wil dus zeggen dat 15 tot 30% van de batterijen slecht of helemaal niet gerecycleerd wordt, met alle gevolgen van dien. Er is dus nog heel wat ruimte voor progressie.
Volgens een schatting zal tussen nu en 2030 meer dan 12 miljoen ton aan lithium-ionbatterijen in auto’s afgedankt worden. Tegelijkertijd zullen bedrijven 10,35 miljoen ton lithium, kobalt, nikkel en mangaan winnen voor nieuwe batterijen voor elektrische voertuigen. Recyclage van deze materialen uit oude batterijen is met andere woorden broodnodig. De EU zou alvast werken aan een batterijpaspoort zodat ook die laatste procenten straks (op een juiste manier) een tweede leven krijgen.
Ben jij toe aan een elektrische wagen? Met deze test ontdek je welk type auto het beste bij je past
Lees ook
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
Leuven kampt al maanden met een serieuze muizenplaag. Herkenbaar? Zie jij ook regelmatig knaagdieren door je tuin rennen? Of is er geknaagd aan voedselverpakkingen in je kelder of tuinhuis? Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je op een duurzame én diervriendelijke manier muizen en ratten weert – of hoe je voorkomt dat je er überhaupt ooit last van hebt. -
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
Maak jij graag een ritje met de fiets langs de Belgische kust? Dan kom je wellicht ook op de dijk terecht. En daar gelden wel degelijk verkeersregels. Wij zetten op een rijtje waarop je moet letten om boetes te voorkomen. -
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust