Volkswagen en Audi laten Autosalon links liggen: dit zijn hun plannen
HLN DriveD’Ieteren, invoerder van onder meer de merken Volkswagen, Audi en Porsche zal in januari niet deelnemen aan het Autosalon in Brussel. De beslissing van de invoerder zorgde er bijna voor dat het Autosalon zelf niet kon doorgaan. Wat de invoerder dan wel van plan is? HLN Drive vroeg het na.
Met Volkswagen, Audi, Porsche, Seat, Skoda, Lamborghini, Bugatti en Bentley in de rangen is D’Ieteren de grootste invoerder van ons land. De merken van de groep zijn goed voor zowat een kwart van de autoverkoop en jaarlijks zijn zij goed voor zowat een kwart van de verkoop van nieuwe wagens in ons land. In Brussel nemen zij jaarlijks twee Heizelpaleizen voor hun rekening. Om maar te zeggen: D’Ieteren is absoluut geen kleine speler. En met de Audi e-tron Sportback en Skoda Octavia bracht de invoerder tijdens de laatste editie van het Salon, in 2020, nog twee grote premières mee naar onze hoofdstad.
De coronacrisis, de schaarste van halfgeleiders waardoor weinig auto’s geleverd kunnen worden en de autoverkoop die maar moeilijk op gang geraakt. De groep zegt het met niet zoveel woorden, maar het zorgt er wel voor dat de kaarten volgens D’Ieteren te moeilijk liggen om deel te nemen aan het Salon: “In de huidige marktomstandigheden vonden we dat we niet optimaal konden profiteren van onze aanwezigheid op het Salon van volgend jaar”, is de nogal vage omschrijving die de groep geeft in een persbericht.
Salon bij de dealers
De invoerder wil - met de ervaring van coronajaar 2021 in het achterhoofd - wel op andere manieren haar klanten bereiken. “Voortbouwend op de positieve ervaring van 2021 zullen al onze merken begin 2022 opnieuw een dynamische verkoopcampagne voeren, waarbij een digitale aanpak gecombineerd wordt met het uitnodigen van klanten om showrooms te bezoeken in concessies over het hele land”, staat te lezen in het persbericht. Het is met andere woorden daar dat klanten bijvoorbeeld de nieuwe Volkswagen Taigo kunnen bekijken.
En verderop: “Op deze manier willen we tegemoet komen aan een vraag van onze klanten, die meer flexibiliteit zoeken bij het inwinnen van informatie en gepersonaliseerd advies van specialisten in onze merken en diensten op het gebied van mobiliteit, vooral met de komst van elektromobiliteit.”
En de saloncondities?
D’Ieteren wil met andere woorden zijn klanten naar de eigen concessies trekken, ver weg van de concurrentie van de andere merken in de Heizelpaleizen. Maar zullen zij de gebruikelijke salonkortingen gebruiken om mensen te lokken? Uiteraard, zou je haast denken. De laatste zin van het persbericht is dan ook: “Tijdens deze periode zullen de klanten uiteraard kunnen profiteren van de traditionele voordelige voorwaarden voor de aankoop van hun voertuig.”
Kan je niet wachten tot het autosalon? Neem alvast een kijkje in de virtuele showroom van HLN Drive.
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Oldtimer versus classic car: wat is het verschil? En hoe betaal je tot 60% minder op de verzekeringspremie van je oude wagen?
-
EU wil meer grensoverschrijdende verkeersovertredingen vervolgen
Ook voor verkeersovertredingen zoals gevaarlijk parkeren of inhalen, hit-and-runs, het overschrijden van een doorlopende witte lijn en onvoldoende afstand houden zullen bestuurders uit andere lidstaten van de Europese Unie in de toekomst vervolgd kunnen worden. Dat blijkt uit een akkoord dat het Belgische voorzitterschap en het Europees Parlement hebben gesloten. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht om een afspraak te maken voor je bandenwissel
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Is dit al een goed moment voor de seizoenswissel? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
-
Ritje met peperdure McLaren eindigt in de sloot, motor draait nog volop als politie aankomt
Den Haag -
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
Tanken langs de snelweg valt vaak duurder uit. Als je straks met de auto op reis gaat, loont het dus de moeite om vooraf na te gaan waar de goedkopere tankstations zich bevinden. Maar hoe doe je dat precies? En hoeveel geld kan je op die manier besparen op (weg naar) jouw bestemming? -
39
Elektrische wagens winnen terrein: aantal inschrijvingen in België is verdubbeld
Het aantal inschrijvingen van elektrische wagens, zowel nieuw als tweedehands, door particulieren is in februari in België meer dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De stijging is volgens mobiliteitsfederatie Traxio vooral te danken aan de Vlaamse premie voor elektrische wagens. -
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
-
PREMIUM
“Hier zijn de examinatoren streng op”: onze journalist volgt de verplichte vorming om je kind te leren rijden
-
Livios
Zonnepanelen met 40 jaar garantie: zijn ze echt van hogere kwaliteit of is het louter een verkooptechniek?
Solar Solutions Group - AEG’s leverancier van zonnepanelen, omvormers en thuisbatterijen - pakte onlangs uit met een nieuw model van zonnepanelen. Niet zozeer het paneel zelf sprong in het oog, maar wel de garantie van 40 jaar die eraan vasthangt. Maar betekent dat ook dat de zonnepanelen daadwerkelijk beter zijn? Of is de garantie eerder een marketingstrategie om de verkoop aan te zwengelen? Bouwsite Livios zoekt uit wat de regels rond garanties zijn. -
De Lijn zoekt 900 nieuwe werknemers
De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn wil dit jaar 800 chauffeurs en 100 techniekers aanwerven. Ze zal daarvoor in totaal veertien jobdagen organiseren, zo heeft ze vrijdag aangekondigd. -
PREMIUM55
Opnieuw spectaculaire stijging bij klachten autokeuring: “Maak afspraken verplicht”