Brussels Motorshow krijgt toch zijn 99ste editie

De Brussels Motorshow zal in januari volgend jaar dan toch een volgende editie krijgen. Dat heeft Febiac, de federatie van de Belgische autosector en organisator van het evenement, bevestigd.

Er deden al geruime tijd speculaties de ronde dat het Brusselse autosalon, dat vorig jaar wegens de coronacrisis al van de kalender werd afgevoerd, definitief zou verdwijnen. Verscheidene automerken zouden immers niet langer aan het salon willen deelnemen, maar Febiac zegt toch voldoende inschrijvingen te hebben verzameld om een volwaardig autosalon te organiseren.

Speculaties

De speculaties over het verdwijnen van het autosalon werden de voorbije dagen nog aangewakkerd door het bericht dat invoerder D’Ieteren bevestigde niet aan het evenement te zullen deelnemen. D’Ieteren is immers in België verdeler van negen verschillende merken, waaronder Volkswagen, Audi, Porsche en Skoda.

Hierdoor vielen dan ook een aantal belangrijke exposanten weg. Ook aan de deelname van de groep Stellantis, die onder meer de merken Peugeot, Opel, Citroën, DS, Fiat, Alfa Romeo, Maserati en Jeep in portefeuille heeft.

Met het afzeggen van die twee grote groepen zou het quasi onmogelijk worden om nog een voldoende gestoffeerd autosalon te organiseren. Stellantis heeft uiteindelijk toch zijn deelname toegezegd.

Andreas Cremer, topman van Febiac, zegt nooit te hebben gevreesd dat het evenement zou moeten worden afgelast. Hij merkte daarbij op dat heel wat leden erop hadden aangedrongen dat het Brusselse autosalon zou worden georganiseerd. Op het evenement zal onder meer aan elektrische mobiliteit ruime aandacht worden besteed aan

Online verkoop

Febiac merkt op dat ook zonder de merken van D’Ieteren nog altijd ruim tweederde van de volledige automarkt op de Brussels Motorshow zal zijn vertegenwoordigd. Het Brusselse autosalon beleeft tussen 14 januari en 23 januari volgend jaar op de Heizel in Brussel zijn 99ste editie.

D’Ieteren heeft in een mededeling bevestigd van een deelname aan het evenement af te zien. Daarbij wijst de verdeler erop zich verder te willen toespitsen op online activiteiten en het uitnodigen van klanten. Die strategie wil de invoerder naar eigen zeggen ook volgend jaar verder hanteren.

Dit betekent volgens D’Ieteren echter niet dat definitief van een deelname aan het autosalon wordt afgezien.

(lb)

Meer