© Marc Peeters

BLIJVEN PLAKKEN. Dj Filip Van den Broeck :“Je moet draaien wat het publiek graag hoort”

Vorselaar -

Filip Van den Broeck uit Vorselaar kan tegenwoordig genieten van de klanken die het Decap-orgel in het zaaltje van zijn camping De Zeven Geitjes produceert. De man stond de voorbije 30 jaar achter de draaitafels tijdens honderden feesten en fuiven in de Kempen en soms ver daarbuiten. “Alles is begonnen met een klasfuif in 1991”, vertelt Filip.

Marc Peeters

 

Blijven Plakken

Het voorbije anderhalf jaar leefden we met de rem op. En dat was ooit wel anders. In deze reeks blikken we nostalgisch terug op onze wonderjaren 80 en 90. De jaren waar in Antwerpen, de Kempen of Mechelen in de verste verte geen avondklok viel te bespeuren.      

 

Van den Broeck legde de lat meteen hoog want voor zijn klasfuif boekte Filip de legendarische zaal Lux in Herenthout. “Daar ontdekte ik mijn verlangen om zelf ook wel eens plaatjes te draaien op een fuif. Een jaar later hebben we db Sub-Mission boven de doopvont gehouden. Eénmaal per maand speelde ik op een fuif in de parochiezaal van Lille, een locatie waar de jeugd in die tijd massaal naartoe trok. Aanvankelijk was dat voor pinten en friet en wat geld om nieuwe cd’s te kunnen kopen. ”

Eind vorig eeuw had je twee soorten jeugdfuiven. “Je had een duidelijk commercieel circuit, maar ook een alternatief circuit. Dit laatste was meer mijn ding, geënt op de muziek die je toen op Studio Brussel te horen kreeg, De grote evolutie in licht en geluid moest toen nog aanbreken maar ik probeerde technisch wel helemaal mee te zijn. Geen vinyl meer maar cd’s of nog liever mini-discs. Die dingen maakte geen sprongetjes wat cd’s toen nog wel regelmatig deden.”

Filip aan de slag op een fuif © rr

Het was de topperiode van de fuiven. “In grotere gemeenten kon je van de ene fuif naar de andere. We hebben jaren gehad dat we met ons team tot 150 fuiven verzorgden, meestal voor een paar honderd mensen, omdat het aanbod zo breed was. Het idee was onszelf vlot in de markt te zetten. Ik heb ooit gespeeld voor de KLJ van Malle op een evenement waar KLJ-groepen uit gans Vlaanderen aanwezig waren. De maanden daarop liepen tientallen aanvragen binnen uit alle windstreken.”

Van den Broeck heeft de scene de voorbije decennia grondig zien veranderen. “Als dj speelde je vroeger van pakweg 20u ’s avonds tot 5u ’s ochtends. Daar gingen een paar uur af toen het sluitingsuur van 3u werd ingevoerd, maar het bleef lang. Nu draven de dj’s op voor een uurtje en staat de muziek vaak op een stick geprogrammeerd. Bij ons was het zoeken tussen de cd’s met als mantra: je moet spelen wat het publiek graag hoort en niet zozeer wat je zelf leuk vindt.”

De agenda van db Sub-Mission zat goed vol © rr

Met Smile-Events heeft Van den Broeck ook al jaren een bedrijfje dat onder meer geluids- en lichtinstallaties verhuurd. “Daarin is dezelfde evolutie merkbaar. Organisatoren huren een goede installatie maar dj’s worden rechtstreeks gecontacteerd.” Occasioneel kruipt Filip nog wel eens achter een installatie. “Tijdens evenementen die teruggrijpen naar de beginperiode of voor kleinschalige feesten”

Stellen dat het de voorbije twee jaar veel te rustig is geweest in de sector is een open deur intrappen. “Veel van mijn tijd gaat nu naar de camping die ik voor een paar jaar heb overgenomen. In de zaal staat een oud Decap-orgel dat nog functioneert. Ik heb ooit gedacht, wat moet ik daar nu mee?, maar er zijn toch heel wat mensen die deze muziek waarderen omdat die nog altijd zo uniek is.”

Lees hier alle plakverhalen uit jouw gemeente en ver daarbuiten

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Blijven Plakken