Wie is Antón Castillo, de grote ‘baddie’ van ‘Far Cry 6’?
De meeste videogames met een verhaal hebben natuurlijk gewoon een centrale schurk, maar een paar van de meest memorabele uit het pantheon van videogame-ploerten zaten wel in Far Cry-games. Nu Far Cry 6 er wel met erg rasse schreden aankomt: tijd om kennis te maken met Antón Castillo, de centrale baddie van die nieuwe, explosieve, exotische aflevering uit de langlopende reeks.
Voor ’t eerst hebben de makers van Far Cry een acteur met enige star power opgetrommeld als slechterik voor hun nieuwe game: Antón Castillo, de intelligente maar halfgare despoot van het Caraïbische eiland Yara, wordt vertolkt door Giancarlo Esposito, onder meer bekend als Gus Fring uit de tv-reeksen Breaking Bad en Better Call Saul, of Moff Gideon uit Star Wars-spinoff The Mandalorian. Zijn ijzige vertolking van Castillo, die we inmiddels al in een handvol trailers en cutscenes mochten bewonderen, maakt hem een ideale Far Cry-baddie. Het grote ding met de Far Cry-games is namelijk dat die nogal op zich laten wachten: tijdens je twintig à dertig uur knallen komen ze af en toe eens tevoorschijn, als een duivel die uit een doosje springt, maar ze worden pas echt van belang tegen het einde van die lange speeltijd. En dus moeten ze dat wachten ook een beetje waard zijn.
Charmante zot
“Een Far Cry-slechterik is charmant, en weet je als speler minstens voor een stuk mee te nemen in zijn verknipte ideeën”, zegt Navid Khavari, de narrative director voor Far Cry 6. “We proberen er altijd een complex personage van te maken, dat een heel bewogen geschiedenis heeft, en door een soort emotioneel ‘konijnenhol’ is gekropen dat hem en zijn wereldvisie heeft gevormd. Niemand wordt zomaar een slechterik. Die psychologische evolutie proberen we ook telkens in beeld te brengen.”
Die geschiedenis van Castillo, van een jonge zoon van een voormalige dictator tot een despoot die zelf tanks door de straten van Yara’s hoofdstad Esperanza doet rijden, begint in essentie tijdens de gevangenschap en executie van zijn vader Gabriel in de jaren 70 uit de alternatieve geschiedenis die de Far Cry 6-scenaristen hebben verzonnen voor Yara. Toen hij als dertienjarige zelf mee in het cachot vloog met zijn vader. Antón bracht zijn hele jonge leven in gevangenschap door, en toen hij eindelijk daaruit kwam had hij maar één doel voor ogen: het paradijs van vadertjelief opnieuw bouwen.
“Met Antón krijg je iemand met een diep, persoonlijk idee van hoe het land er moet uitzien”, zegt Khavari. “En de manier waarop hij dat voor elkaar wil krijgen is uiterst verdraaid. Maar die motivatie vinden, en die connectie met zijn zoon Diego, is van vitaal belang om zijn personage te begrijpen.”
Zo vader, zo zoon?
Die dertienjarige zoon, die met harde hand wordt opgevoed en opgeleid tot de volgende stalen heerser van Yara, zal een cruciale rol spelen in het verhaal van Far Cry 6. “Diego is nog jong, hij kan de gewelddadige cirkel van zijn vader en grootvader nog doorbreken”, zegt scenariste Niki Foy. “Dat is een piste die je hoofdpersonage, Dani Rojas, zeker in de gaten zal houden in het verhaal. Diego kan een pad naar verlossing zijn.”
De vader, daarentegen, moet natuurlijk een eindbaas worden in de actie. En om die eventuele eindstrijd (waar we nog lang niet aan toe waren in onze demo van de game) emotioneel beladen te maken, moet je natuurlijk evenredig haat en ontzag voelen voor de tiran. “De luxe van een slechterik in het verhaal is dat hij natuurlijk morele grenzen kan overschrijden waar een held niet overheen durft”, zegt Foy. “Je wilt er begrip voor opbrengen, maar de gebeurtenissen in het verhaal verplichten je om hem te haten. Een goeie slechterik in een gameverhaal laat ook zijn menselijkheid zien. En probeert je hoofdpersonage daarmee te manipuleren.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom games als 'Far Cry 4' downloadable content overbodig maken
-
Gamereview
Prehistorie wordt brute speeltuin in 'Far Cry Primal' ***
Schoonheid en brutaliteit gaan hand in hand in 'Far Cry Primal', een nieuwe game uit de langlopende serie waarin een duik van liefst 12.000 jaar terug in de tijd wordt gemaakt. En waarin dus met knotsen wordt gevochten in plaats van met mitrailletten. -
Gamerecensie
'Far Cry 3: Blood Dragon': hilarische versie van topgame
'Far Cry 3' was voor vele gamers hét spel van vorig jaar, zo ook voor deze recensent. Het mooie verhaal in combinatie met een perfecte gameplay en prachtige graphics resulteerden in tientallen uren gameplezier. Het was dan ook even schrikken toen Ubisoft deze 'Blood Dragon' aankondigde, want, geloof ons, het is niet wat je zou verwachten. -
-
games
GAMEREVIEW. ‘Far Cry New Dawn’: de apocalyps was nog nooit zo kleurrijk (en plezant)
-
Gamerecensie
'Far Cry 3': prachtige open wereld met perfecte gameplay en goed verhaal
Het is eindelijk zover, de opvolger van 'Far Cry 2' uit 2008 is klaar. Het heeft even geduurd, met de nodige verschuivingen van lanceringsdatums, maar het resultaat mag er zonder twijfel zijn. 'Far Cry' en 'Far Cry 2' waren al toppertjes, maar op sommige vlakken kampten ze met een onevenwicht. In deze derde versie heeft Ubisoft echter duidelijk veel aandacht geschonken aan het wegwerken van deze negatieve puntjes. -
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
Kookboekenauteur en keramiste Pascale Naessens (54) houdt van creëren. In plaats van vroeger werk heruit te geven, verschijnt nu haar eerste compilatie met de beste groenterecepten. Het eerste in een serie van vijf themaboeken waarvan het volgende helemaal rond desserts zal draaien. HLN Shop zette zich rond de tafel met de chef voor een gesprek: “Ik wil dat mensen plezier vinden in het bereiden van groenten, dat het leuk en lekker is.” -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
-
PREMIUM5
Hoe ga je om met haatspraak tijdens het gamen? Experts geven tips aan jongeren én ouders: “Rapporteer en blokkeer”
“Vieze bitch”, “vuile homo” of het ‘n-woord’ naar het hoofd geslingerd krijgen tijdens populaire schietspellen als een ‘Fortnite’ of ‘Call of Duty’. Gamers die hakenkruisen bouwen in ‘Minecraft’. Steeds meer jongeren worden het slachtoffer van online haat, toonde onze onderzoekscel gisteren aan. Maar wat moet je doen als je er zelf mee in aanraking komt? Experts David Verbruggen en Olivier Cauberghs geven concrete tips aan gamers én hun ouders. “Ga het gamen vooral niet verbieden.” -
games
‘The Ascent’ vindt het klassieke schietspel opnieuw uit
Voordat firstpersonshooters als Call of Duty en Doom dominant werden, presenteerden schietspellen hun actie vanuit vogelperspectief, met je spelerpersonage dat letterlijk in het midden van de actie rende. Nieuwe Xbox-game The Ascent brengt dat vergeten genre van de ‘top-down shooter’ op een slimme manier terug. -
Review
'Far Cry 4' is nachtmerrie en speeltuin tegelijk