Waarom ‘Squid Game’ zo’n groot succes is op Netflix
TVHet lijkt erop dat ‘Squid Game’ de populairste serie tot nu toe wordt op Netflix. Dat maakte co-CEO Ted Sarandos bekend. De Koreaanse serie is al zeker de best bekeken niet-Engelstalige reeks tot nu toe, maar andere records zijn ook al in zicht.
Dé nieuwe hitserie van het moment op streamingdienst Netflix is een Zuid-Koreaanse griezelige thriller. ‘Squid game’ vertelt het verhaal van een dodelijke en gruwelijke afvallingsrace. Een spel op leven en dood, dat zich afspeelt op een beklemmende en bijzonder trage manier.
Sinds de release van de negen afleveringen van ‘Squid Game’ op 17 september dit jaar op Netflix, schoot de Zuid-Koreaanse serie naar boven in de wereldwijde rankings. Ondertussen staat de reeks in zo goed als alle landen op nummer één. “Er is op dit moment een serie op Netflix die de nummer 1 ter wereld is, overal ter wereld. De naam is ‘Squid Game’. ‘Squid Game’ zal zeker ons populairste niet-Engelstalig programma ter wereld zijn”, legde Sarandos, die naast co-CEO ook hoofd content is bij Netflix, maandag uit op de conferentie in Los Angeles. Daarmee doet de Zuid-Koreaanse reeks beter dan onder andere ‘Lupin’ en ‘La Casa de Papel’.
‘Bridgerton’
Maar hij voegde eraan toe dat er “een grote kans is dat het onze populairste serie ooit wordt”. Dat zou willen zeggen dat ‘Squid Game’ ook beter scoort dan ‘Bridgerton’, op dit moment de meest succesvolle reeks ooit op Netflix.
Sarandos gaf geen uitleg over hoe hij tot die conclusie komt. Normaal meet de streamingdienst de populariteit van zijn Netflix Originals echter door te tellen hoeveel mensen iets gedurende ten minste twee minuten bekijken hebben in de eerste 28 dagen na release. Aangezien ‘Squid Game’ nog maar elf dagen uit is, heeft de reeks dus nog heel wat tijd om zijn populariteit te doen aantikken.
Herkenbaar
In ‘Squid Game’ gaan 456 mensen - allemaal met hun eigen financiële en persoonlijke problemen - met elkaar de strijd aan. Inzet: 40 miljoen dollar. Een belachelijk groot bedrag dat te verdienen valt met een tornooi op basis van makkelijke kinderspelletjes die iedereen kent.
Klein addertje onder het gras: wie een spel verliest, wordt zonder boe of ba gedood. Een georganiseerde massamoord dus, die doet denken aan ‘The Hunger games’, de boekenreeks die met succes werd verfilmd. Daarin nemen 24 jongeren deel aan een spel op leven en dood, waarbij enkel de eindwinnaar overleeft.
“Al speelt ‘The Hunger games’ zich naar mijn gevoel verder af van de realiteit dan ‘Squid Game’, dat veel herkenbaarder is en dus ook veel griezeliger”, zegt Charlotte Gryson van het Korean Culture Center in Brussel daarover in ‘De wereld vandaag’ op Radio 1. “Het verhaal is een metafoor voor de grote concurrentie in de Zuid-Koreaanse maatschappij, en een duidelijke kritiek op het extreme kapitalisme daar”, zegt Gryson. Een thematiek die voor veel mensen, overal ter wereld, herkenbaar is. En dat zijn de kinderspelletjes waarrond het verhaal draait eigenlijk ook: de eenvoud daarvan staat in contrast met de eigenlijke verhaallijn, die traag en met veel details wordt verteld.”
“Voeg daar nog de innemende hoofdpersonages aan toe, die uitvergrotingen zijn van stereotiepen. De eenzame oude man, de gokverslaafde gescheiden vader, de Noord-Koreaanse vrouw die hoopt om haar familie het land binnen te smokkelen, de uitgebuite buitenlandse arbeider. De acteurs spelen hun rol met verve, waardoor je als kijker makkelijk sympathie voelt voor hen en je kan meegaan in het verhaal”, vertelt Gryson nog.
TikTok
De serie is ook een hit op sociale media. Op TikTok circuleren er tal van filmpjes waarin jongeren onderdelen van de uitdagingen uit ‘Squid Game’ imiteren. “Streamingdiensten maken Koreaanse series een pak toegankelijker: Netflix merkt dat er een fanbase is, en speelt daarop in”, zegt Gryson. “Ook de Koreaanse zombieserie “Kingdom” is erg populair. Zeker in horrorverhalen zijn de Koreanen sterk. Maar ze slagen er in het algemeen goed in om ondanks de taalbarrière universele zaken te vertellen, zowel in films en series als in K-Popmuziek. De boodschap komt goed over, ook al klinkt het Koreaans voor een leek nogal ongewoon.” Of er een tweede seizoen komt, is nog niet bekend.
Lees ook
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
TV
KIJK. “Ik dacht dat ik onthoofd zou worden”: Astrid Coppens zet alles op alles om ‘Het perfecte plaatje’ te schieten in de woeste zee
-
TV
De camera's draaien binnenkort weer: Gert Verhulst bevestigt start opnames ‘De Verhulstjes’
De opnames van het zesde seizoen van ‘De Verhulstjes’ zullen binnenkort van start gaan. Dat verklapte Gert Verhulst (56) onlangs aan ‘RTL Boulevard’. “Het belooft dan ook een redelijk drukke zomer te worden”, klonk het nog bij de pater familias. -
PREMIUMtv
Waarom ‘De mol’ zijn meest succesvolle seizoen in jaren beleeft: “Aan één aflevering monteren we acht weken”
Met 1,6 miljoen kijkers scoorde ‘De mol’ nooit beter dan dit seizoen. Het resultaat van verrassende plottwists, hard werk en een voor Vlaanderen ongezien fors budget. Wij spreken met de makers om het geheim achter de succesformule te onthullen. “Eerlijk? Ik denk dat we nog oneindig kunnen doorgaan”, klinkt het. -
-
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
-
TV
Streamz-reeksen ‘Hidden Assets’ met Wouter Hendrickx en ‘Northern Lights’ met Jennifer Heylen maken kans op 8 IFTA-awards
De series ‘Northern Lights’ en ‘Hidden Assets’, te bekijken op Streamz, scoren ook internationaal. Deze reeksen maken namelijk kans op 8 IFTA Awards, uitgereikt door de Irish Film & Television Academy. Daarnaast heeft ook ‘The Woman in the Wall’ - dat op 18 april op Streamz verschijnt - vijf nominaties. -
Hoe ziet Bart De Pauw zijn toekomst? “Ik denk dat het schip van tv-maker wel vertrokken is”
Gisterenavond schoof Bart De Pauw aan bij Gert Verhulst om in een speciale editie van ‘De Tafel van Gert’, zijn eerste interview in zeven jaar te geven. Daarin sprak hij onder meer over wat de afgelopen jaren met hem gedaan hebben, maar ook hoe hij naar de toekomst kijkt. “Ik weet niet wat er morgen in de kranten gaat staan, maar ik vind het belangrijk dat mensen mij eens gezien en gehoord hebben." -
tv
Opnames van tweede seizoen ‘Knokke Off’ zijn gestart, VRT lost eerste beelden van op de set
-
TV
“Ik wil mezelf daar terugvinden”: Nathalie Meskens en 7 andere BV’s wagen zich aan ‘De expeditie’ in Namibië
-
PREMIUMTV
Seksverslaafd, ongeneeslijk ziek en achter de tralies: zo gaat het nu met tv-sterren uit iconische reeksen van toen
In een nostalgische stemming? Dan kan u voortaan terecht bij de themazender VTM Non-Stop 90’s. Je krijgt er sitcoms die tienerharten op hol deden slaan, zoals ‘Beverly Hills, 90210’, politiespeurwerk gekoppeld aan het paranormale in ‘The X Files’, comedy met een marginaal zootje ongeregeld als helden in ‘Married... With Children’... De nineties hadden het allemaal. Maar niet alle sterren van toen konden even goed om met de roem, weet ‘Dag Allemaal’. -
Spaargids.be
Meer mensen vergeleken hypotheektarieven, tot vorige maand: “Het lijkt erop dat de consument het wat opgeeft”
Steeds meer mensen gebruiken de informatie van Spaargids.be om de tarieven van hypotheekleningen te vergelijken. Sinds begin vorig jaar haalde de gespecialiseerde website in drie maanden de kaap van 300.000 simulaties. Al was er vorige maand wel een trendbreuk. -
PREMIUMtv
“Misschien had ik me dus beter helemaal niét voorbereid”: Coco valt als vierde af in ‘De mol’