Deze automerken staan het verst in hun elektrische transitie
HLN DriveHet aantal elektrische wagens op onze wegen neemt stelselmatig toe. Al valt die stijging niet bij alle merken even groot te noemen. Welke constructeurs zijn de beste leerlingen van de elektrische klas? HLN Drive zocht het uit.
Dataleverancier JATO becijferde hoeveel procent van de totale verkoop van de autogroepen uit EV’s bestond. Groepen inderdaad, zo is de groep Geely uit onderstaand lijstje bijvoorbeeld het bedrijf boven onder meer Volvo, Polestar en Lynk & Co. Toyota is dan weer de combinatie van de Japanse constructeur en zijn dochtermerk Lexus. Onder de vleugels van de Volkswagengroep resideren Audi, Seat, Skoda en Porsche, en Volkswagen natuurlijk. Stellantis is een recente fusie die onder meer Opel, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo en Jeep omvat.
Meteen blijkt dat alle groepen over de jaren heen betere cijfers laten noteren. Enkel Jaguar-Land Rover verkocht in 2021 procentueel minder elektrische wagens dan in 2020. Dat ligt waarschijnlijk aan het feit dat de Jaguar I-Pace voorlopig nog de enige EV in het gamma is, terwijl net in dat jaar een ander populair model, de Defender, een nieuwe versie kreeg. Hoe dan ook zal dit binnenkort veranderen. Vanaf 2025 zal Jaguar immers enkel EV’s verkopen. Land Rover volgt pas in 2036.
Tesla uiteraard op kop
Beste leerling van de klas is uiteraard Tesla. Kan ook moeilijk anders, als je enkel 100 procent elektrische voertuigen verkoopt. Geen enkel automerk komt maar in de buurt, de meesten scoren een EV-aandeel van zowat 10 procent. Enkel de verkoop van SAIC bestaat voor bijna de helft uit elektrische wagens. Niet onlogisch, aangezien zij in Europa enkel MG invoeren. Dat automerk heeft momenteel twee elektrische wagens in hun gamma, de ZS EV en Marvel R, en slechts één wagen met verbrandingsmotor, de plug-in hybride EHS.
Tip: Zelf eens uittesten? Boek je gratis testrit met de MG ZS EV en plug-in hybride EHS op HLN Drive.
De tabel van JATO kan je hieronder bekijken. Noteer vooral dat het aandeel EV’s steeds sneller toeneemt. In 2018 was slechts 1 procent van de nieuw verkochte wagens elektrisch, vandaag zitten we al aan 7,6 procent bij de 22 grote automerken die in Europa worden verdeeld.
Niet alles is wat het lijkt
Toch moeten we ons niet blindstaren op de EV-verkoop alleen. Uit bovenstaande tabel zou je bijvoorbeeld kunnen concluderen dat ecologisch rijden bij Toyota niet echt hoog in het vaandel gedragen wordt. Met de Lexus UX zit er slechts één EV in het gamma, maar de Japanners zetten wel hard in op hybride rijden. En dat heeft een goede invloed op de gemiddelde CO2-uitstoot van het merk. Iets lager in de becijfering van JATO vinden we immers een tabel met de gemiddelde uitstoot van de verkochte wagens van volumemerken. Met 94 g/km staat Toyota afgetekend aan kop.
De Japanners zullen onder de steeds strengere Europese reguleringen binnenkort trouwens een elektrisch gamma uitrollen. Net als de andere merken trouwens.
Elektrische wagen of toch liever benzine? Doe hier de test op HLN Drive en ontdek welke auto bij jou past.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
Een opvallend probleem bij de Cybertruck, de futuristisch ogende monsterpick-up van Tesla. Er blijkt iets grondig mis met de gaspedalen in tal van voertuigen. Tesla roept bijna 3.900 Cybertrucks terug om de gaspedalen te repareren of te vervangen. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
-
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
-
PREMIUM
Een kapotte distributieriem kan duizenden euro’s kosten: bij deze automodellen moet je extra opletten
Problemen met de distributieriem kunnen fataal zijn voor je auto. En de herstelkosten kunnen in de duizenden euro’s oplopen. Het is dus een onderdeel om tijdig in de gaten te houden. Maar wat is een distributieriem juist? Wanneer moet je hem moet vervangen en kan je dat zelf zien? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft meer uitleg over deze “tikkende tijdbom voor je portefeuille”. -
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
HLN Shop
Op reis met alleen maar handbagage: zo krijg je alles in je koffer zonder te moeten proppen
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust