Applicatie-economie maakt een sterke bloeiperiode door

Tijdens het derde kwartaal van dit jaar zullen consumenten wereldwijd 34 miljard dollar besteden aan games en applicaties. Dat betekent een stijging met meer dan 20 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat is de conclusie van een rapport van analist App Annie.

De onderzoekers merken daarbij op dat de wereldwijde app-economie een sterke groei blijft vertonen, maar het blijkt dat de drijvende kracht achter het fenomeen tussen de verschillende regio’s sterke variaties vertoont.

Pandemie

“De pandemie heeft geleid tot een digitale revolutie, waarin de app-economie centraal staat”, benadrukt App Annie. “Consumenten gebruiken apps meer dan ooit voordien en daar lijkt ook niet snel verandering in te komen. Het fenomeen wordt vooral gedragen door in-game uitgaven en mobiele abonnementen.”

“Dit lijkt ook niet echt verrassend. Gaming vormt op de applicatiemarkt al geruime tijd de grootste inkomstenbron.”

Volgens App Annie vertegenwoordigt de gaming-sector 66 procent van de uitgaven die dit kwartaal in de applicatiewinkels worden gedaan.

“Het platform iOS van Apple behoudt zijn voorsprong in de applicatie-uitgaven”, merkt App Annie op. “Dit kwartaal vertegenwoordigt het platform 65 procent van de uitgaven die dit kwartaal wereldwijd in de applicatiewinkels worden gedaan. Dat is in lijn met de vier kwartalen voordien.”

“De uitgaven stegen er met 15 procent tot 22 miljard dollar. Bij concurrent Google Play was er sprake van 12 miljard dollar bestedingen. Ook dat betekende een toename met 15 procent.”

“Voor de winkel van Apple bleken de Verenigde Staten en China de belangrijkste klanten”, benadrukt App Annie nog. “De sterkste groei werd opgetekend in Taiwan, Japan en de Verenigde Staten.”

“Voor Google Play vormden de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Korea de grootste markten, terwijl de sterkste groei werd opgetekend in Japan, Rusland en Australië.”

Maaltijdbezorging

Hoewel de wereldwijde app-economie een gezonde bloei laat optekenen, is de drijvende kracht achter het fenomeen niet overal identiek.

“In Asia-Pacific wordt vormen mobiele games de belangrijkste groeipijler”, voert marktonderzoeker Adjust aan. “In Turkije is er daarentegen een sterke toename van de activiteiten in sectoren zoals gezondheid, fitness en onderwijs. In Zuidoost-Azië blijken apps voor mobiele commerce een toenemend aantal gebruikers aan te trekken.

Adjust stelde verder vast dat applicaties voor maaltijdbezorging, die door de uitbraak van de coronacrisis een belangrijke injectie kregen, een sterke bloei blijven kennen. “Dit geldt zelfs voor markten die niet langer met lockdowns worden geconfronteerd”, voert de marktonderzoeker aan.

Bij sociale media blijken verder korte video’s een nieuwe groeimarkt.

(bzg)

Meer