Een wereld vol glamour en valkuilen: onze favoriete documentaires over sociale media
StreamzIn een gloednieuwe vierdelige documentairereeks van eigen bodem verkent Streamz het socialemediaplatform OnlyFans, dat sinds de uitbraak van de pandemie enorm aan populariteit heeft gewonnen. Ook wij duiken in onze Kijkgids in de wereld van influencers en likes, die helaas ook minder fraaie kanten heeft. Jagen op volgers in ‘The American Meme’ (Netflix), verontruste ouders in ‘Childhood 2.0’ (YouTube & Apple TV) en datavergaring en manipulatie in ‘The Social Dilemma’ (Netflix): deze documentaires over sociale media moet je gestreamd hebben.
‘OnlyFans: de naakte Vlaamse waarheid’ - Streamz
Content creators van OnlyFans slaakten afgelopen zomer een zucht van verlichting. Nog geen week nadat het Britse bedrijf achter het socialmediaplatform besliste om expliciet seksuele content vanaf 1 oktober te verbieden, trok het die beslissing weer in. Seks verkoopt beter dan ooit en met wereldwijd 130 miljoen betalende gebruikers valt er op de app grof geld te verdienen. Dat blijkt ook in ‘OnlyFans: de naakte Vlaamse waarheid’, waarin documentairemaakster Cheeru Mampaey uitzoekt hoe het er in Vlaanderen aan toegaat. Ze klopt aan bij tien Vlaamse content creators, onder wie Jamecia Baker (‘Ex on the Beach’), pornoproducente Elise Van Vlaanderen en kapper Fabio Godi. Ook seksuoloog Wim Slabbinck, professor Lara Hallam en vlogger Hannes Coudenys laten hun licht schijnen op de app.
Benieuwd naar deze niets-verhullende blik achter de schermen? Bekijk ‘OnlyFans: : de naakte Vlaamse waarheid’ op Streamz
‘The Social Dilemma’ - Netflix
Elke muisklik, like of zoekterm die je online ingeeft, wordt nauwlettend geobserveerd, geregistreerd én gestuurd door techbedrijven. Onder die boodschap luiden ex-werknemers van grote spelers als Google, Facebook, Pinterest en Instagram de alarmbel in ‘The Social Dilemma’, een must-see voor iedereen. In de vorm van een docudrama brengt Netflix de ingrijpende gevolgen in kaart die sociale media kunnen hebben op jouw persoonlijk leven en de samenleving. Zo is het al langer geweten dat apps als Facebook naast datamining ook een kwalijk platform zijn voor politieke manipulatie. De coronacrisis bevestigde intussen hoe fake news, dat zes keer sneller ‘rondreist’ dan feitelijke nieuwsverslaggeving, een bedreiging vormt die niet valt te onderschatten.
‘The Social Dilemma’ - te zien op Netflix
‘The American Meme’ - Netflix
Jaren voordat het begrip influencer uitgroeide tot een wereldwijd fenomeen, had societyster Paris Hilton het gat in de (online)markt al ontdekt. In ‘The American Meme’ staat de hotelerfgenaam centraal, samen met andere beroemdheden als DJ Khaled, model Emily Ratajkowski, fotograaf Kirill Bichutsky en Justin Biebers echtgenote Hailey Baldwin. De documentaire biedt een hoogst vermakelijke en voyeuristische blik op de levensstijl van deze celebrities, die zoveel mogelijk volgers najagen om relevant te zijn én blijven in het digitale tijdperk. ‘The American Meme’ sluit echter de ogen niet voor keerzijde van hedendaagse roem, een oppervlakkige wereld waarin eenzaamheid - ondanks al die fans - voortdurend op de loer ligt.
‘The American Meme - Te zien op Netflix
‘Childhood 2.0’ - YouTube & AppleTV
De razendsnelle evolutie van sociale media heeft ingrijpend veranderd hoe jongeren vandaag opgroeien. Ouders die zich ongerust maken over de veiligheid en ontwikkeling van hun kind hebben daar alle reden toe, want volgens ‘Childhood 2.0’ staat de mentale gezondheid van onze kinderen - die wel tot tien uur per dag scrollend op hun smartphone of laptop doorbrengen - op een historisch dieptepunt. Sociale media zijn vandaag niet alleen een speeltuin voor cyberpesten en seksuele roofdieren, maar kunnen ook als voedingsbodem dienen voor het ontwikkelen van psychologische problemen als verslavingen en angststoornissen.
Tijd over? Lees hier onze andere streamingtips.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
-
PREMIUMMuziek
Amper promo en toch is nieuw album Taylor Swift nu al een schot in de roos. Maar: “Het hoogtepunt van de hype is bereikt”
Nog voor er één noot te horen was, was ‘The Tortured Poets Department’ - het gloednieuwe album van Taylor Swift (34) - al een waanzinnig succes op Spotify. En dat zonder dat de Amerikaanse zangeres al te veel promotie voerde voor haar nieuwe plaat. Is ze gewoon te groot geworden om haar nieuwe album te laten falen? En hoelang zal haar succes nog blijven duren? Celebrity-experte Hilde Van den Bulck analyseert zorgvuldig de strategie van de popster. -
PREMIUMRoyalty
Dit stond te lezen op Meghan Markles blog, waar ze nog écht zei wat ze dacht: “Toen al hard voor William en Kate”
Meghan Markle (42) lanceerde zopas haar nieuwe lifestylemerk ‘American Riviera Orchard’, compleet met gouden lepeltjes en ‘rustieke’ potjes confituur, volledig in lijn met haar koninklijke imago. Maar wie de voormalige actrice écht op de voet gevolgd heeft, weet dat ze zeven jaar geleden haar vorige blog, ‘The Tig’, opdoekte. Daarop gaf ze gelijkaardige tips over eten en mode, maar vertelde ze ook nog wat ze écht dacht. Van lof voor haar intussen vervreemde vader tot harde woorden voor prins William: dit zijn de meest opmerkelijke blogposts van Meghan, weer opgevist. -
-
tv
POLL. Nadat hij/zij zich brutaal mengde tijdens eliminatieproef: weet jij wél wie de mol is? Stem hier op jouw verdachte
-
BV
Na grote teleurstelling in ‘Huis gemaakt’: Kayleigh en Bavo hebben nieuwe woning op het oog
Kayleigh en Bavo waren een van de koppels die niet als winnaars uit de bus kwamen in het VTM-programma ‘Huis gemaakt’. Ondanks het starten van een crowdfunding om hun droomhuis te kunnen kopen, bleek zelfs dat niet voldoende. Het was een grote teleurstelling. Enkele maanden later zijn ze nog steeds op zoek, maar hebben ze intussen hun oog laten vallen op een nieuw pareltje. -
TV
“Ik wil mezelf daar terugvinden”: Nathalie Meskens en 7 andere BV’s wagen zich aan ‘De expeditie’ in Namibië
“Ik heb heel lang getwijfeld of ik mezelf dit gun”, zegt Nathalie Meskens (41). Maar samen met zeven bekende collega’s neemt ze straks wel degelijk deel aan ‘De Expeditie’. Het achttal zal dit keer zweten in Namibië nadat het vorige seizoen doorging in het ijskoude Groenland. -
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
-
PREMIUMMuziek
EXCLUSIEF. Goldband legt hart op tafel na turbulente jaren: “Alles wat we deden, werd onder het vergrootglas gelegd”
-
TV
KIJK. 15-jarig meisje met autisme verbluft jury en krijgt meteen Golden Buzzer bij ‘Canada's Got Talent’
Ze is 15 jaar oud en heeft ontzettend veel stress. Niet zozeer stress om haar zangtalent te laten horen, maar wel om met de juryleden te spreken. “Ik heb autisme. Ik vind het heel moeilijk om met mensen te praten. Dus probeer ik te zingen”, legt Jade Mathieu uit voordat ze optreedt. Met haar zangtalent en het nummer ‘Reflection’ weet ze uiteindelijk alle juryleden én het publiek te betoveren. Ze wordt meteen beloond met een Golden Buzzer. -
royalty
Afgeschaft door haar grootmoeder, maar prinses Amalia gaat toch diep door de knieën voor Spaans koningspaar
De Nederlandse prinses Amalia (20) maakte twee onvervalste reverences voor de Spaanse koning Felipe en koningin Letizia bij het afsluitende onderdeel van hun staatsbezoek aan Nederland. Aan het einde van het eerste staatsbezoek waarbij Amalia een rol had, maakte ze kniebuigingen voor het Spaanse koningspaar, dat hoger in rang staat dan zij. Over die eerste rol bij een staatsbezoek zei de prinses ‘ontzettend genoten’ te hebben. “Erg dierbaar om dit met m’n ouders te kunnen doen.”Amsterdam -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin