Vorig jaar beweerde Evergrande nog dat zijn autodivisie Tesla in de schaduw ging stellen. Uiteindelijk verkocht het geen enkele elektrische wagen

Vorig jaar kondigde Evergrande met veel bombarie aan dat het de elektrische voertuigenmarkt wou betreden. Met waanzinnige ambities, en doelstellingen die moeilijker haalbaar waren dan die van de huidige wereldleider op de markt, Tesla. De flop is totaal.

In juni 2020 kondigde de gigantische Chinese vastgoedontwikkelaar Evergrande – die nu met een enorme schuld kampt – zijn nieuwe ambities voor elektrische voertuigen aan. De onderneming had aangegeven dat zij binnen drie tot vijf jaar “’s werelds grootste en machtigste nieuwe-energie autoconcern” wilde worden.

Bij deze gelegenheid onthulde Evergrande Auto – de dochteronderneming die voor dit doel werd opgericht – zes modellen, waaronder een sedan, een SUV en zelfs een minivan. Het concern pochte dat zijn auto’s “cockpits” zouden hebben die niet onderdoen voor die van ruimtevaartuigen en dat zij gebruik zouden maken van een nieuw intelligent besturingssysteem, dat in het huis van de bestuurder is geïntegreerd. Er waren zelfs berichten dat de voertuigen bestand zouden zijn tegen extreme warme en koude temperaturen.

1 miljoen auto’s verkopen tegen 2025

Evergrande had waanzinnige doelen gesteld: 1 miljoen auto’s verkopen tegen 2025. Dit is het dubbele van de verkoop van Tesla in 2020 (500.000). Het Chinese bedrijf had zelfs gezegd dat het mikte op 5 miljoen eenheden tegen 2035. De massaproductie zou in 2021 beginnen.

Dit waren sensationele aankondigingen die beleggers over de streep trokken. Begin dit jaar was de waardering van Evergrande Auto gestegen tot 87 miljard dollar, dat is meer dan Ford en General Motors, aldus Business Insider.

Nog steeds niets

Afgelopen juni verzekerde Evergrande ons dat de productie van zijn auto’s zich in de “eindfase” bevond. Het had zelfs drie bijkomende modellen onthuld die aan zijn catalogus zouden worden toegevoegd.

Medio september erkende de groep dat zij met “ongekende moeilijkheden” te kampen had: 260 miljard schuld.

En nu heeft de autodivisie nog steeds geen voertuigen verkocht. Op maandag was de koers van het aandeel met 96 procent gedaald ten opzichte van april. Evergrande Auto stevent af op een verlies van 740 miljoen dollar voor de eerste helft van 2021. Het zal je niet verbazen dat de Chinese pers meldt dat de autofabrieken van Evergrande momenteel stilliggen.

Verkoop autodivisie

Volgens analisten zal Evergrande nu waarschijnlijk proberen zijn autodivisie te verkopen. Maar het zal moeilijk zijn een koper te vinden, aangezien zijn investering helemaal niet rendabel is geweest.

“Als China beter met het Westen zou kunnen opschieten, zou een bedrijf als Tesla, KKR, Blackstone of Apollo kunnen komen kijken welke activa nog te redden zijn. Maar dat gaat niet gebeuren,” verklaarde Paul Schulte, oprichter van het in Hongkong gevestigde financiële analysebedrijf Schulte Research, tegenover Business Insider.

Lees ook: De volgende Chinese vastgoedreus met een schuldenberg? Fantasia mist een betaling van 205 miljoen dollar terwijl de Evergrande-crisis aanhoudt

Meer