Netflix/Twitter

"Squid game" bereikt 111 miljoen abonnees en laat het pikante "Bridgerton" en het Franstalige "Lupin" achter zich

"Squid game" kent de succesvolste serielancering in het bestaan van streamingdienst Netflix. De eerste vier weken heeft de Koreaanse serie 111 miljoen abonnees bereikt en klopt daarmee die andere sensatie, "Bridgerton" (82 miljoen abonnees).

"Squid game" domineert. Is het niet de stormloop op de typische rode jumpsuits en groene trainingspakken voor Halloween dan zijn het wel de nagespeelde spelletjes op de speelplaatsen van scholen. De 16+-serie is een afvalrace waarbij 456 deelnemers in geldnood zitten en zich laten verleiden tot (zes) kinderspelletjes. De winnaar wordt miljoenen beloofd. "Klein" - en omstreden - detail voor de verliezers: zij krijgen meteen een kogel door hun hoofd gejaagd en verdwijnen snel de verbrandingsoven in.

Cijfers met een korreltje zout nemen

"Squid game" blijkt nu de eerste Netflix-serie die meer dan 100 miljoen kijkers haalde in de eerste vier weken. De cijfers zijn echter met een korreltje zout te nemen. Netflix maakt namelijk vaker records bekend, maar is selectief: enkel van de topseries en -films, maar er zijn uiteraard ook flops zoals het groots aangekondigde en pokkedure "Marco Polo".

Ook laat de streamingdienst de cijfers niet toetsen bij een onafhankelijke marktonderzoeker, zoals tv-zenders wel doen. Netflix bevestigde eerder wel dat iedere abonnee die meer dan twee minuten kijkt, wordt geteld als kijker. 

"Bridgerton" prijkt na "Squid Game" op plaats 2. Het kostuumdrama is gebaseerd op de gelijknamige boekenreeks van Julia Quinn, speelt zich af in de 19e eeuw en vertelt over de vooraanstaande Daphne Bridgerton die wordt gepresenteerd op de huwelijksmarkt. 

Wat meer dan waarschijnlijk de populariteit vooruit heeft gestuwd, is het gehalte aan stomende seksscènes in de hit-serie. Pikante beelden gingen rond op pornosites waarop Netflix advocaten diende in te schakelen. Een kleine maand na lancering van seizoen 1 werd direct ook seizoen 2 aangekondigd. Netflix smeedt het ijzer als het heet is, niet waar. 

Eind vorige maand maakte Netflix nog cijfers bekend van de populairste series en films (op basis van de regel van minstens 2 minuten kijken in de eerste 28 dagen na release).

De top 10 bij de series mét nieuwkomer "Squid game":

  1. "Squid game" - 111 miljoen abonnees
  2. "Bridgerton", seizoen 1 - 82 miljoen
  3. "Lupin", deel 1 - 76 miljoen
  4.  "The witcher" seizoen 1 - 76 miljoen
  5. "Sex/life" - 67 miljoen 
  6.  "Stranger things", seizoen 3 - 67 miljoen 
  7. "La casa de papel", seizoen 4 - 65 miljoen
  8. "Tiger King", seizoen 1 - 64 miljoen
  9. "The queen’s gambit" 62 miljoen
  10. "Sweet tooth", seizoen 1 - 60 miljoen

De top 10 bij de films:

  1. "Extraction" (99 miljoen abonnees)
  2. "Bird box" (89 miljoen)
  3. "Spenser confidential" (85 miljoen)
  4. "6 underground" (83 miljoen)
  5. "Murder mystery" (83 miljoen)
  6. "The old guard" (78 miljoen)
  7. "Enola Holmes" (77 miljoen)
  8. "Project power" (75 miljoen)
  9. "Army of the dead" (75 miljoen)
  10. "Fatherhood" (74 miljoen)

Meest gelezen