ImageGlobe

Stakingen bij Lidl en lege rekken bij Carrefour: wat is er aan de hand in onze supermarkten?

In Ć©Ć©n op de drie winkels van keten Lidl wordt er vandaag gestaakt en in de Brusselse en Waalse Carrefours kampen ze met lege rekken, er is iets aan de hand in onze supermarkten. Volgens professor marketing aan de Vlerick Business School, Gino Van Ossel, belooft het een uitdagende periode te worden voor de supermarkten. ā€œZe moeten de omschakeling maken van veel werk en hoge omzetten tijdens de coronacrisis naar opnieuw lagere omzetten Ć©n er is ook een nieuwe tendens ontstaan.ā€

We beginnen met het goede nieuws: voor de supermarkten was de coronapandemie een winstgevende periode. Volgens Gino Van Ossel, professor marketing aan de Vlerick Business School, was 2020 voor ongeveer elke supermarktketen meer rendabel dan andere jaren. ā€œTijdens de coronacrisis waren de restaurants gesloten en kinderen konden bijvoorbeeld geen warme maaltijden krijgen op school. Al de voeding moest dus gekocht worden in de supermarktenā€, vertelt hij in ā€œDe wereld vandaagā€ op Radio 1.

"We moeten vier of vijf taken tegelijk uitvoeren, we kunnen het gewoon niet meer aan", zegt Brigitte Dewilde van Lidl Harelbeke:

Videospeler inladen...

Beluister hier het volledige gesprek met professor Gino Van Ossel uit "De wereld vandaag":

Meer mensen in de winkels, die bovendien graag wat producten hamsterden, het leidde tot meer omzet en betere marges voor de supermarkten. Maar het betekende ook een flinke stijging van de werkdruk voor het personeel Ć©n - dat wordt volgens Van Ossel vaak vergeten ā€“ de supermarkten hebben ook meer kosten gemaakt. ā€œDenk aan extra personeel, maar ook aan de winkelkarretjes die ontsmet moesten worden of de controles op het dragen van mondmaskers aan de ingangen van de winkels.ā€

Nieuwe uitdagingen

Die kosten verdwijnen weer geleidelijk aan en ook de werkdruk zal volgens Van Ossel verlagen nu de restaurants opnieuw open zijn, maar bijgevolg worden de omzetten voor de supermarkten ook weer lager. ā€œDat is nu de uitdaging natuurlijk: hoe ga je het personeel duidelijk maken dat de bonus die ze kregen voor het harde werk tijdens de coronapandemie, geen verworven recht is, maar een eenmalige beloning?ā€, stelt Van Ossel zich de vraag.

Bovendien spelen er in de supermarkten en ons koopgedrag nog andere tendensen, weet Van Ossel. ā€œDe consument is al jaren aan het kiezen voor goedkopere winkels, Aldi en Lidl profiteren daar bijvoorbeeld van. Dat is vandaag nog altijd zo en zet zich ook door. Maar tijdens corona hebben we ook een tweede fenomeen gekend en dat is dat we dichter bij huis zijn gaan winkelen.ā€

Het gedrag van de consument is veranderd. Dat betekent steeds meer druk op de prijzen en de marges.

ā€œDaardoor hebben we bijna onvermijdelijk gekozen voor winkels die door zelfstandigen worden uitgebaat en die vaak ook op zondag open zijn. Delhaize en Carrefour hebben zo bijvoorbeeld aan marktaandeel gewonnen en dat houden ze ook vastā€, legt hij uit. ā€œColruyt Group heeft dan weer voornamelijk winkels in eigen beheer en met de groeiende druk van Albert Heijn en Jumbo zal Colruyt de consument opnieuw moeten overtuigen om toch iets verder te rijden voor de laagste prijs, die zij nog steeds aanbieden.ā€

ā€œDe consument is veranderd in zijn gedrag. Dat betekent steeds meer druk op de prijzen en de margesā€, vat Van Ossel samen. ā€œDe komende 12 maanden beloven dan ook een uitdagende periode te worden voor iedereen die aan het werk is in de wereld van de supermarkten.ā€

Meest gelezen