Netflix stort zich op lokale producties om nummer 1 te blijven. En dat werkt

Met Squid Game, een waar sociaal fenomeen, kon Netflix tot nu toe maar liefst 111 miljoen kijkers bekoren. Daardoor is de Zuid-Koreanse reeks de grootste lancering ooit voor het streamingplatform. Een geweldige start dus voor een Zuid-Koreaanse reeks die, tot de uitzending op Netflix, bij niemand bekend was.

Sinds het begin heeft Netflix zijn strategieën vermenigvuldigd om zijn groei voort te zetten. Nadat het alleen reeds bestaande werken had aangeboden, begon het streamingbedrijf zijn eigen films en series te produceren – zonder al te veel aandacht te besteden aan de uitgaven. Deze strategie wierp vruchten af, want verschillende exclusives kenden een enorm succes en trokken almaar meer abonnees aan.

Maar naarmate het platform groeide, de concurrentie heviger werd en het abonneebestand stagneerde, moest Netflix nieuwe horizonten verkennen om zijn toppositie op de streamingmarkt te behouden. Dus begon het platform te werken aan lokale producties. En nogmaals, het heeft dat op briljante wijze gedaan.

Squid Game, maar ook Casa Del Papel en Lupin

De afgelopen jaren heeft Netflix verschillende kantoren geopend in tal van landen om lokale productie met een internationale focus aan te moedigen. Want ja, het Amerikaanse bedrijf probeert niet echt films en series aan te bieden die beperkt zijn tot een lokaal publiek, maar wil gebruik maken van de culturele eigenheden van verschillende gebieden om “exotische” programma’s te produceren die abonnees zullen aantrekken.

De abonnees zijn enigszins gedesoriënteerd wanneer zij naar een programma kijken dat niet beantwoordt aan de visuele (omgeving, architectuur) en narratieve (karakterpsychologieën, tradities, narratieve opbouw) kenmerken waaraan zij door de grote Hollywood-producties gewend zijn geraakt.

Zo komen we terecht bij succesvolle programma’s uit Zuid-Korea (Alice in Borderland, Squid Game), Duitsland (Dark, Tribes of Europa), Frankrijk (Lupin, Marseille), Spanje (La Casa de Papel, The Platform) en Denemarken (October).

Vanzelfsprekend zijn niet alle lokale producties een succesverhaal, maar dat is geen mislukte gok voor het streamingplatform, dat dankzij aanbevelingen aan het einde van een serie of film zijn abonnees kan “sturen” naar soortgelijke inhoud die hen zou kunnen interesseren.

Nieuwe markten veroveren

Men kan stellen dat de strategie van Netflix om lokale programma’s te produceren veelzijdig is, aangezien het bedrijf zowel nieuwe “exotische” inhoud kan aanbieden aan zijn trouwe abonnees, nieuwe abonnees kan winnen als het succes heeft, en ook nieuwe markten kan aanboren. Netflix kan inderdaad voortbouwen op wat lokaal werkt en aangepaste inhoud aanbieden om nieuwe markten te betreden.

Het streamingplatform heeft enorme bedragen geïnvesteerd om animatieseries en -films te produceren die aantrekkelijk kunnen zijn voor de Japanse markt, die grotendeels wordt bezet door grote namen als Crunchyroll en Wakanim.

Enorme fanbase

Netflix kan rekenen op zijn enorme fanbase, die bijzonder actief is op sociale netwerken, om zijn inhoud te promoten. Het streamingplatform beheerst de codes van de sociale netwerken perfect, met bijzonder efficiënte community managers op Twitter en interviews die voor deze platforms zijn opgemaakt, maar Netflix dankt het succes van sommige van zijn films en series aan zijn abonnees die er op het web voortdurend over praten. Op TikTok zijn video’s met de hashtag Squid Game al meer dan 37 miljard keer bekeken.

Het is onmogelijk om het fenomeen “The Squid Game” op sociale netwerken te missen. We barsten letterlijk uit onze voegen van de berichten over de Zuid-Koreaanse serie. Het succes is zodanig groot dat kinderen de serie naspelen op de speelplaats en de verkoop van witte slip-on Vans is toegenomen. Voorts weten veel mensen dankzij de serie hoe ze zich zullen verkleden tijdens Halloween. De Zuid-Koreaanse serie is echt overal, waardoor mensen als het ware onder druk worden gezet om te kijken. En dat tot grote vreugde van Netflix die de abonneecijfers ziet stijgen.

Meer