Radio 2

Aalst past circulatieplan aan, handelaars willen referendum om plan terug te draaien: "Er is niks verbeterd" 

Er komen in Aalst al enkele grote aanpassingen aan het nieuwe circulatieplan dat half augustus werd ingevoerd. Dat is nodig om een vlotte doorstroming te blijven garanderen, volgens de stad. Bij de fietsersbond zijn de reacties verdeeld, en veel handelaars willen het circulatieplan volledig terugdraaien.

Het circulatieplan in Aalst zal eind oktober al bijgestuurd worden na een stemming op een gemeenteraad. De meerderheid wil het plan drastisch bijsturen. Zo zal er opnieuw tweerichtingsverkeer komen op de Pierre Corneliskaai, een grote toegangsweg naar de binnenstad. 

We merken dat mensen de weg niet vinden naar alternatieven en dat zorgt voor te druk verkeer, daarom grijpen we nu al in
Jean-Jacques De Gucht (Open VLD), schepen van Mobiliteit

Volgens schepen Jean-Jacques De Gucht (Open VLD) zijn de aanpassingen nodig omdat te veel mensen de alternatieven niet kennen of niet goed gebruiken. "Het zorgt voor grote drukte, ook op andere punten. Daarom hebben we besloten om op de Pierre Corneliskaai opnieuw verkeer in beide richtingen toe te laten." Aalst zegt dat dit nodig is om mensen uit Gijzegem, Hofstade en Herdersem vlot in het centrum te krijgen. 

Minder en betere verkeerslichten

Aalst heeft intussen ook druk overleg gepleegd met het Agentschap Wegen en Verkeer, dat de gewestwegen beheert. "Er is ons beloofd dat de verkeerslichten er beter op elkaar afgesteld zullen worden om ervoor te zorgen dat alles er vlotter verloopt. Nu was dat nog niet zo", verklaart De Gucht. "Daarnaast gaan we de verkeerslichten op de Ledebaan ook weghalen. Er komt ook een knip waardoor het verkeer er niet meer zal kunnen kruisen. De zwakke weggebruiker zal er opnieuw gebruik moeten maken van een tunnel. De middenberm gaat er opnieuw dicht." 

Mensen hebben te weinig tijd gekregen om aan nieuwe regels te wennen
Marleen Stallaerts, Fietsersbond Aalst

De aanpassingen kunnen niet bij iedereen op evenveel bijval rekenen. "Sommige zaken zijn zeker goed", zegt Marleen Stallaerts van de Fietsersbond. "Zo vind ik het erg positief dat het verkeer in de wijken zelf nu ook zal bekeken worden." Ze betreurt echter dat de Pierre Corneliskaai opnieuw tweerichtingsverkeer zal kennen. "Ik hoorde positieve signalen van fietsers die er wonen, de mensen hebben echt te weinig tijd gekregen om te wennen aan de nieuwe situatie." De Fietsersbond benadrukt ook dat er vanuit de stad nooit een vraag is gekomen voor overleg. "We staan daar nog altijd voor open", zegt Stallaerts. 

Op sommige plaatsen zit het verkeer volledig vast, ook het verkeer rond de stad blijft rampzalig

Mariska Van Lissum, zaakvoerster van tattooshop in het centrum

Ook handelaars vinden dat ze te weinig betrokken worden. Dat is ook zo bij tattoo-artieste Mariska Van Lissum. Haar winkel ligt in het centrum van de stad, en zij startte een petitie op om een referendum te mogen organiseren dat het circulatieplan toch nog terugdraait. "De verkeerssituatie is niet verbeterd. Het verkeer staat bij momenten volledig vast. En ook rond de stad is het rampzalig." Ze moet een kleine 9.000 handekeningen verzamelen om het referendum te mogen organiseren.

Foute perceptie keren

Op sociale media circuleert er, volgens de stad, "fake news" over de bereikbaarheid van de stad. "Die is hetzelfde gebleven en we zitten op het vlak van bezetting van onze parkings, om maar iets te noemen, opnieuw op het niveau van voor de coronacrisis. Maar, zeker rond Aalst, leeft nog vaak het idee dat de stad niet meer vlot bereikbaar is. Dat klopt niet en we zullen dat keren met een grote infocampagne, ook in de omliggende gemeenten."

Maatregelen op lange termijn

Aalst maakt zich sterk dat ook een aantal moeilijke verkeersknooppunten op lange termijn aangepakt zullen worden. "Er is druk overleg met het Agentschap over het kruispunt Colruyt. Daar kan het veel beter en veiliger", zegt De Gucht.  De stad sluit overigens niet uit dat er nog aanpassingen zullen komen aan het circulatieplan. "Onze deadline voor een sluitend plan is september, dus er kunnen nog zaken veranderen."

Meest gelezen