Creatief met Biscoff: koekjes van Lotus veroveren de wereld en zijn nu ook een hype op TikTok

Op TikTok en Instagram kan je de laatste tijd veel video's en posts vinden over de producten van Lotus Bakeries, uit Lembeke. De gewone speculoos, "Biscoff", en de speculoospasta worden gebruikt om speciale koffies en taarten te maken. "De jeugd werkt met ons product en dat is fijn om vast te stellen", zegt Jan Boone, CEO van Lotus Bakeries.

De speculooskoekjes van Lotus Bakeries uit Lembeke, Biscoff voor de buitenlandse markt, zijn goed op weg om een echt wereldmerk te worden. Van AustraliĆ« over China tot de VS: de producten van Lotus liggen in steeds meer landen in de winkelrekken.Ā In de eerste helft van dit jaar is de omzet van het Belgische familiebedrijf met 13 procent gestegen, tot 365 miljoen euro.

De groeiende internationale populariteit kan je ook merken op Instagram en TikTok. De "Biscoff Spread", of speculoospasta, wordt rijkelijk gebruikt voor koekjes, koffies en ijs. Filmpjes met #biscoff hebben op TikTok in totaal bijna 400 miljoen views verzameld. Bekijk hieronder een selectie:

Ā "Recent zien we veel video's uit het Verenigd Koninkrijk. Als we kijken naar de verkoop per gezin daar is dat op 8 jaar tijd van 5 naar bijna 25 procent gegaan", vertelt CEO van Lotus Bakeries, Jan Boone, aan Radio 2 Oost-Vlaanderen. "Heel veel Engelse gezinnen kopen 'Biscoff' en tijdens de coronacrisis is iedereen aan het bakken geslagen, waardoor de speculoospasta nog populairder werd."

Wereldwijd effect

Niet alleen in het Verenigd Koninkrijk neemt de verkoop toe, maar ook in de Verenigde Staten en AzĆÆe stijgt de populariteit van Lotus Bakeries. "Sociale media kent geen grenzen en als men in Engeland communiceert over 'Biscoff' heeft dat ook zijn effect in de Verenigde Staten", legt Boone uit. "Bovendien merken we dat, zeker op Instagram, het niet alleen de jeugd is, maar meer en meer ook 30-,40- en 50-jarigen aantrekt." Dat men een groot publiek kan aanspreken, is alleen maar positief, vindt hij. "We willen dat ieder gezin het kan kopen en zetten daarom in op betaalbaarheid: dat is echt het DNA van Lotus Speculoos, van Lotus 'Biscoff'."

Bekijk het verslag uit het "Laat journaal" hier:

Videospeler inladen...

BELUISTER - "Hele mooie, leuke producten": patissier Roger van Damme over de origine en de populariteit van speculoos en speculaas.

Divers aanbod

Volgens Boone ligt het succes van Lotus op TikTok en Instagram niet alleen bij de betaalbaarheid, maar ook bij de verschillende manieren om het bij het koken te gebruiken. "Meestal maakt men een koppeling met een recept dat ze zelf hebben uitgedokterd. Dat zijn heel veel taarten, zoals taartbodems met speculooskruimels of pasta als final touch. Speculoospasta wordt ook gebruikt als topping bij ijs of gemengd in koekjesdeeg." Hij merkt ook dat de pasta als een ingrediƫnt in koffies zit. "Er worden dan cappucino-achtige koffies gemaakt, waar ze de pasta in verwerken."

We zien veel verschillende, leuke dingen en dat geeft inspiratie in zowel binnen- als buitenland

Jan Boone, CEO Lotus Bakeries

De krant The Guardian voorspelde onlangs dat 'Biscoff' de ster van het kerstdiner kan worden. "Dat is heel fijn om te horen, want tijdens die periode wil iedereen het gezin verwennen en tijd spenderen samen. Dat The Guardian dat schrijft over ons product is mooi", geeft Jan Boone trots mee.

Meest gelezen