“Bevoorradingscrisis leidt tot schrikwekkend hoge inflatie in Verenigd Koninkrijk”
De bevoorradingscrisis in het Verenigd Koninkrijk leidt tot een “schrikwekkend hoge inflatie” die vooral een bedreiging vormt voor de allerarmsten. Dat heeft de topman van de sectororganisatie Food and Drink Federation (FDF) tijdens een parlementaire hoorzitting gezegd. De Britse vrachtvervoerdersorganisatie Road Haulage Association (RHA) liet weten dat het maar niet betert met chauffeurstekorten ondanks een reeks maatregelen van de regering.
“De commissie moet zich echt goed beraden over de inflatie”, waarschuwde FDF-baas Ian Wright in de commissie. “In de horeca schommelt de inflatie tussen 14 en 18 procent, wat schrikbarend is.”
100.000 arbeidskrachten te kort
Het Verenigd Koninkrijk kampt al enkele maanden met een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Er zouden er ongeveer 100.000 te weinig zijn over het hele land. Een en ander heeft geleid tot grote tekorten aan goederen en benzine. De crisis in de toeleveringsketen is een mondiaal gegeven, maar het Verenigd Koninkrijk voelt die effecten nog sterker vanwege de brexit. Die maakt het voor Europese chauffeurs moeilijk om nog naar het Verenigd Koninkrijk te komen.
“Als de premier serieus werk wil maken van een hersteld evenwicht (tussen het noorden en het zuiden van het land, een regeringsbelofte; nvdr), dan is de inflatie problematischer dan al de rest omdat de armste mensen er het hardst door worden getroffen”, aldus Wright.
“Niet veel effect op terrein”
Nog in de commissie verklaarde een van de verantwoordelijken van de RHA dan weer dat het chauffeurstekort momenteel niet lijkt af te nemen en dat de maatregelen van de regering “niet veel effect hebben op het terrein”. De organisatie uitte vorige week nog kritiek op de beslissing van de Britse regering om de regels te versoepelen met betrekking tot het aantal leveringen dat buitenlandse vrachtwagenchauffeurs in het land mogen verrichten. Voor de tijdelijke visa die Londen heeft aangeboden om buitenlandse chauffeurs te lokken, zijn slechts enkele tientallen kandidaten gevonden.
Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs heeft ook bijgedragen tot de verzadiging van havens in de hele wereld en in het bijzonder in Engeland. Die situatie zal volgens de British Ports Association (BPA) nog 6 à 9 maanden aanhouden.
Lees ook: Vlaanderen heeft 5.000 vrachtwagenchauffeurs tekort: “Wij moeten zelfs gepensioneerden bellen om ritjes te doen” (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Europese beurzen massaal in het rood, gasprijs naar hoogste niveau dit jaar
-
Ook Europese gasprijs flink gestegen door onrust Midden-Oosten
In navolging van de olieprijzen is ook de Europese gasprijs flink gestegen door de onrust in het Midden-Oosten en de dreiging van een directe aanval door Iran op Israël. Door die spanningen zijn er zorgen dat gasleveringen uit het Midden-Oosten verstoord kunnen raken. -
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
Sinds de lancering van Payconiq in 2016 zou het tarief voor een Payconiq-betaling nooit gewijzigd zijn, aldus de Bancontact Payconiq Company. Maar vanaf april is Payconiq wel duurder voor de handelaar. Merk je daar ook iets van als consument? En bestaan er alternatieven? Spaargids.be geeft een overzicht. -
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
PREMIUM
Grootste energieleverancier van het land wil klanten massaal op dynamische formules doen overschakelen: wat zijn de voordelen voor je factuur?
Energieleverancier Engie wil de komende jaren het aantal klanten dat stroom via dynamische tarieven afrekent, drastisch opdrijven. Dat maakt deel uit van de toekomststrategie tegen 2030, die kersvers CEO Vincent Verbeke voorstelt. Maar wat is zo’n dynamisch contract juist en hoe kan je er geld mee besparen op je energiefactuur? -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM
Zo evolueert jouw koopkracht de komende jaren: “Overheid móet besparen. En dat gaan we voelen, of onze politici dat willen of niet”
-
IMF somberder over economische groei in eurozone
Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) is somberder geworden over de groei van de economie in de eurozone. Dat komt onder meer door Duitsland. In de grootste economie van de eurozone staat het sentiment van consumenten nu al geruime tijd onder druk. Ook voor Frankrijk zien de vooruitzichten er minder rooskleurig uit dan bij de vorige grote economische raming in januari. -
Kwart arbeidsongevallen gebeurt bij nieuwe medewerkers
Een kwart van de ongelukken op de werkvloer gebeurt bij medewerkers die minder dan 1 jaar in dienst zijn. Dat blijkt uit cijfers van AXA Belgium. -
Investeringsfonds CIM Capital komt met nieuw overnamebod op trailerafdeling Van Hool en belooft 700 jobs te redden