Consumentenreuzen verhogen prijzen: wat betekent dat voor onze rekening in de supermarkt?

Verschillende producenten van voedingswaren, verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen trekken hun prijzen op. Unilever, het bedrijf met merken als Knorr, Calvé, Dove en Zwitsal in portefeuille, verhoogt de prijzen met 4,1 procent. Ook andere multinationals als Procter & Gamble, Danone en Nestlé trekken hun prijzen op. Gaan we dat voelen aan de kassa?

Unilever heeft beslist om de prijzen van hun producten met 4,1 procent te verhogen. Naar eigen zeggen omdat de prijzen van de grondstoffen die ze gebruiken de hoogte inschieten. De multinational verwacht ook dat de kosten ook in de loop van volgend jaar hoog blijven.

Unilever is trouwens niet alleen, ook andere fabrikanten van consumentengoederen hebben prijsstijgingen doorgevoerd. Het gaat bijvoorbeeld om Procter & Gamble, bekend van Pamper en Oral-B, en om de Franse voedingsreus Danone.  

Volgens Gino Van Ossel, expert in winkelgedrag aan Vlerick Business School, zal deze prijsverhoging ook te voelen zijn in onze supermarkten. "Als de prijs van een fles shampoo stijgt met 4 procent, zal de consument dit waarschijnlijk niet merken, maar bij het afrekenen van hun boodschappen aan de kassa zal het wel gevoeld worden", vertelt hij. Volgens hem zal de wekelijkse rekening in de supermarkt zeker hoger liggen.

Hoelang de prijsverhoging zal aanhouden is volgens Van Ossel moeilijk in te schatten. "Er is een brede consensus dat deze prijsstijgingen niet gaan blijven duren, maar in de tussenperiode kan het voor flink wat spanning zorgen. We zijn zo'n inflatie (red.  algemene prijsstijging en waardevermindering van het geld) niet gewoon."

Meest gelezen