Hansons Auctioneers/Cover Images

"Pokémonkaarten zijn het nieuwe goud": waarom jong én ouder na 25 jaar plots weer Pokémonkaarten verzamelt

De hype rond Pokémonkaarten is terug van nooit echt weggeweest. Al een aantal maanden vliegen de kaarten over de toonbanken. In de meeste verkooppunten zijn ze in een mum van tijd uitverkocht en verkopers komen amper aan nieuwe voorraad. Sommige winkels wapenen zich zelfs tegen ramkraken. Vanwaar komt die hype nu? En is het eigenlijk een goede investering?

Pokémonkaarten zijn opnieuw grof wild op de markt. Verkooppunten over heel Vlaanderen moeten dagelijks mensen teleurstellen in hun zoektocht naar het felbegeerde goed. “We worden al maandenlang iedere dag overspoeld met telefoontjes van klanten. Telkens opnieuw moeten we ze dezelfde boodschap meegeven: er zijn geen kaarten beschikbaar in onze winkel. De hype is echt extreem”, zo klinkt het bij Dreamland in Wilrijk.

Wat ooit begon als een toegankelijk spel voor kinderen, lijkt nu voor sommigen een lucratieve bezigheid te worden. Het wordt immers stilaan onmogelijk om aan kaarten te geraken, zo leerde een rondvraag bij verschillende handelaars in Vlaanderen. 

"Mijn duurste kaart is 74 euro waard", vertelt Finn trots. Bekijk hier hoe de Pokémonrage zich uit in de klas:

Videospeler inladen...

Plofkraak baart (geen) zorgen

Bij onze noorderburen bereikte de koopwoede afgelopen maand een hoogtepunt. Een groepje fanatiekelingen pleegde een ramkraak bij een filiaal van Intertoys in Voorburg, een stadje nabij Den Haag. Verschillende winkels namen het zekere voor het onzekere en investeerden in extra beveiliging.

In België zijn winkels ook op hun hoede. Flash Cards uit Hoogstraten liet bijvoorbeeld kogelvrij glas steken en bestelde beveiligde deuren. "De hype is zo groot dat we niet anders konden. We leven vlak aan de grens. In Nederland zijn inbrekers alleen maar uit op Pokémonkaarten. Onze winkel is een walhalla van kaarten en dat risico wilden we dus niet nemen", zo zegt zaakvoerster Bieke Van Windekens.

Als ik extra moet investeren in beveiliging, houd ik het hoofdstuk Pokémonkaarten voor bekeken

Wouter Kuyps van speelgoedwinkel De Rakker in Essen

Niet iedereen vindt dergelijke ingrepen nodig. “Als ik extra moet investeren in beveiliging, houd ik het hoofdstuk Pokémonkaarten voor bekeken. Ik ga heus geen maatregelen treffen. Ik vind het belangrijk dat iedereen eerlijke kansen krijgt om kaarten te kopen”, vertelt Wouter Kuyps van speelgoedwinkel De Rakker in Essen.

Rage of jeugdsentiment?

De verkoop van de kaarten gaat hard. En dat weerspiegelt zich ook in de cijfers. “Wanneer we nieuwe kaarten in de rekken leggen, zijn ze een paar uur later allemaal de deur uit. Dat is toch een groot verschil met pakweg een jaar geleden. Toen duurde het zeker een week vooraleer alle kaarten verkocht waren”, aldus Tom Michiels van 4Geeks in Antwerpen.

Niet alleen kinderen, maar ook jongeren en volwassenen zijn massaal op zoek naar kaarten. Een tendens die alle handelaars volmondig bevestigen. “Er is echt geen onderscheid te maken. Het gaat van jonge kindjes over pubers naar volwassenen. Voor die eerste groep is het een soort rage die volgt op de Pokémon Go-hype, de tweede handelt eerder vanuit een soort jeugdsentiment”, zegt Sylvie Timmerman van Fun in Genk. 

De huige hype zou te maken kunnen hebben met het succes van Pokémon Go.

Hype in golfbewegingen

Het is zeker niet de eerste keer dat Pokémon zich opwerpt als modeverschijnsel. In zijn 25-jarige bestaan werd het kaartspel regelmatig tot rage gebombardeerd. Maar hoe snel de hype opkwam, zo snel verdween hij telkens ook weer. Tom Michiels ziet het anders deze keer. 

“Ik denk dat de hype nog tot april volgend jaar aanhoudt. Dan zit het jubileumjaar erop en zijn alle nieuwe kaarten uitgebracht. Als Pokémon geen verrassingen meer in petto heeft, zal de drang naar kaarten wel weer afnemen.”

Corona, sociale media en valse kansen

Wat maakt dat de kaarten net nu opnieuw populair zijn? Verkopers zien er verschillende redenen voor. “Het 25-jarige bestaan van de kaarten zet ze een heel jaar lang in de schijnwerpers. In de nieuwste kaartensets zitten nieuwe versies van oude kaarten, waardoor de waarde van die oude weer stijgt en de nieuwe kaarten ook erg gewild zijn. Als consument krijg je zo het gevoel dat je bij elke aankoop kans maakt op een zeldzaam exemplaar”, aldus Michiels. 

Als consument krijg je het gevoel dat je bij elke aankoop kans maakt op een zeldzaam exemplaar

Maar er is meer. Volgens Zoé Cleeren van Worlds’ End Comics & Game Center in Gent speelt ook het coronavirus een grote rol. “Tijdens de lockdown gingen mensen op zoek naar nieuwe hobby’s. Ze grepen terug naar zaken die niets te maken hebben met technologie. Pokémonkaarten zijn ook een sociale aangelegenheid.” 

“En toch kan je technologie niet helemaal uitsluiten”, zegt Sylvie Timmerman. “Op sociale media duiken er filmpjes op waarin jongeren zichzelf filmen wanneer ze een pakje openmaken met de hoop op een zeldzame kaart. Kinderen kijken hun ogen daarop uit en zo begint de bal te rollen.” 

Pokémonkaarten als investering

Hoe onschuldig de rage is bij kinderen, zo beredeneerd is hij mogelijk bij volwassenen. Dat ziet ook Wouter Kuyps: “Ik merk dat er erg waardevolle kaarten in omloop zijn. Er wordt veel geld voor geboden." Maar zijn die Pokémonkaarten nu echt zo’n goede investering? 

"Het is zeker slim om te investeren in Pokémonkaarten, zowel in losse exemplaren als in dichte pakjes. Losse kaarten brengen na verloop van tijd altijd meer op. Hun waarde stijgt immers voortdurend. Als je echt op korte termijn veel geld wil verdienen, kan je best investeren in dichte dozen met 8 tot 10 pakjes. Door dat te doen, maak je het meeste kans op een zeldzame en dus waardevolle kaart", zegt Tom Michiels.

Pokémonkaarten zijn het nieuwe goud

Bieke Van Windekens treedt Michiels bij: "Het is zeker zinvol. Je kan het vergelijken met cryptomunten tegenwoordig. Iedereen wil kaarten. Als je de pakjes dicht kan laten, worden ze zo schaars dat hun waarde alleen maar stijgt. Als we kijken naar dozen van 10 jaar geleden, tekenen we nu een winstmarge van 1000 procent op. Dozen die toen 50 euro kostten, zijn nu 500 euro waard. Die trend gaat zich zeker en vast verderzetten. Gesloten dozen van vorig jaar zijn op dit moment al 3 of 4 keer zo veel waard. Pokémonkaarten zijn een beetje het nieuwe goud."

Met die cijfers in het achterhoofd rijst nu bij menig oud-verzamelaar de vraag of ze nog munt kunnen slaan uit hun collectie. Volgens Michiels is het ideale moment aangebroken om de kaarten van onder het stof te halen. "De maximumprijzen staan erg hoog. Het jubileum speelt daarin een belangrijke rol. Dergelijke evenementen zorgen immers altijd voor pieken in de prijs. Voor zij die nog kaarten hebben liggen in een verdoken schuif, kan het zeker nuttig zijn om de die eens te legen. Wie weet duiken er wel waardevolle schatten op."

Een oud Charizard-exemplaar is de duurste Pokémonkaart ooit: 330.000 euro

De vraag is dan natuurlijk hoe je zo'n verborgen schat ontdekt. "Als de tekening op de kaart blinkt, is de kans groot dat het om een waardevol exemplaar gaat. Als je dat niet goed ziet, zijn er ook nog steeds websites waarop de waardes terug te vinden zijn", vervolgt Michiels.

Volgens Michiels is het moeilijk om een maximumprijs op de Pokémonkaarten te plakken. Maar dat een speciale kaart veel waard kan zijn, bleek eerder dit jaar nog. In januari werd een zeldzaam Charizard-exemplaar uit de eerste kaartenreeks geveild voor zo'n 330.000 euro. En dat terwijl de vraagprijzen eind 2019 rond 13.000 euro lagen.

Meest gelezen