Belga Image

Sint-Niklaas controleert binnenkort met slimme camera's wie door voetgangersgebied en verkeersluwe zone mag rijden

In Sint-Niklaas hangen 9 zogenaamde "slimme" ANPR camera's om de nummerplaten van wagens binnenkort te controleren in voetgangersgebieden en verkeersluwe zones. De nummerplaten worden dan vergeleken met een lijst van de stad van mensen die in de omgeving mogen rijden. De stad wil met de camera's permanent controleren wie toestemming heeft om door de gebieden te rijden, en wie niet.

"Mensen irriteren zich enorm aan degenen die zich niet aan de regels houden", zegt schepen Carl Hanssens (N-VA). "Het controlesysteem is goed en efficiënt. De camera's kijken naar de nummerplaat en controleren of mensen een vergunning hebben. En dit voor de bestaande voetgangersgebieden, en voor de bestaande en toekomstige autoluwe gebieden, waar enkel met een vergunning mag gereden worden".

Mensen die zich aan de regels houden irriteren zich aan wie dat niet doet
Schepen Carl Hanssens (N-VA)

De 9 ANPR's camera's zijn zogenaamde "slimme" camera's met een automatisch nummerplaatherkenningssysteem die continu, 24 uur op 24 uur, zullen controleren. Ze zijn onder andere geplaatst in 7 gebieden: in 2 voetgangersgebieden, in 3 straten die in een autoluwe zone liggen, en: "Er zijn ook twee verkeersfilters in de Priesteragiewijk. Die dienen om het doorgaand verkeer dat in die wijk zit te weren", legt schepen Hanssens uit. 

Vervangen van paaltjes

De nieuwe camera's worden er gezet om ook minder efficiënte en bestaande systemen te vervangen: "In het voetgangersgebied in de Stationstraat wordt gecontroleerd met een zinkpaaltje. Dat paaltje wordt vaak aangereden, zakt dan in de grond en dan is de controle weg. We krijgen er veel meldingen over zoals verkeer dat er door rijdt dat niet mag, ook racers 's avonds enzo meer. Zo'n camerasysteem is veel permanenter, en veel preciezer."

Voor de autoluwe zones hebben de camera's meer een controlerende functie voor de leefbaarheid van de buurt, legt Hanssens uit: "Het gaat daar over bescherming van weggebruikers, zoals de voetganger en de fietser, door enkel mensen die er moeten zijn door te laten rijden. Vroeger werkten we er met vaste paaltjes zodat die straten doodlopend werden, maar dat was een probleem voor hulpdiensten, politie, brandweer en ziekenwagens."

Die beelden worden niet bijgehouden
Schepen Carl Hanssens (N-VA)

Door het permanente toezicht zal continu, 24 uur op 24 gecontroleerd worden. "Die controle vervangt ook deels het toezicht van de politie. Belangrijk ook om te benadrukken dat die camerabeelden niet bijgehouden worden en alles wordt volgens de privacywetgeving gevolgd."

Boete en eventuele controle politie

Als een bewoner niet in orde is, krijgt die een brief met de vraag om een vergunning aan te vragen, of een boete te betalen. Het systeem kan door de politie gebruikt worden om wagens met een verzekering die niet in orde is, of het gaat om een gestolen wagen, te controleren, zegt de schepen.

Het voorstel voor het nieuwe verkeersreglement, en voor het plaatsen en het gebruik van de camera's is goedgekeurd tijdens de laatste gemeenteraad. De camera's hangen er al, maar het systeem moet nog geactiveerd worden. 

Zorgpersoneel en hulpdiensten krijgen altijd toegang
Schepen Carl Hanssens (N-VA)

De inwoners zelf moeten niks doen. Zij worden verwittigd over wie toegang krijgt en wie niet. "Zorgpersoneel en hulpdiensten krijgen altijd toegang. Andere bewoners krijgen een brief waarin uitleg staat hoe ze een vergunning kunnen aanvragen indien van toepassing."

Meest gelezen