Energieleverancier Mega onderzocht na klachtenregen

De Economische Inspectie opent voor de tweede keer op een jaar tijd een onderzoek naar energieleverancier Mega. Dat berichten VTM Nieuws en HLN.be. Eerder dit jaar kreeg Mega al een boete van 100.000 euro voor het misleiden van klanten.

In april had de Economische Inspectie al een keer de energieleverancier Mega onderzocht. Dat leidde tot een boete van 100.000 euro betalen voor het systematisch misleiden van klanten.

Federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) heeft beslist om daar een tweede onderzoek aan te breien, omdat het daarna nog altijd klachten bleef regenen bij de federale ombudsman voor Economie. “Op 7 oktober heb ik samen met staatssecretaris voor consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) een onderzoek gevraagd door de Economische Inspectie naar de praktijken van Mega. Het onderzoek is nu lopende”, klinkt het.

“Het is de tweede keer dat we een onderzoek lanceren, we staan uiteraard aan de kant van de consument die zich niet bedrogen mag voelen door zijn energieleverancier”, zegt minister van Van der Straeten aan VTM Nieuws.

Variabele contracten

Ook bij Test-Aankoop vloeiden de afgelopen maanden de klachten over Mega binnen. In september alleen al waren dat er 350 volgens VRT NWS.

Mega verklaarde aan VTM Nieuws niet op de hoogte te zijn van het nieuwe onderzoek. Klanten zouden ook niet verplicht zijn hogere voorschotten te accepteren. De energieleverancier stelt dat het bij de hernieuwing van energiecontracten altijd het consumentenakkoord respecteert, maar dat het sinds vorige maand alleen nog maar variabele contracten aanbiedt, omdat de prijzen zo hoog liggen.

(evb)

Meer