Energieleverancier Mega verdedigt zich: "9 op de 10 klanten aanvaarden hogere voorschotfactuur"

Volgens energieleverancier Mega aanvaarden 9 op de 10 klanten het voorstel voor een hogere voorschotfactuur. Daarmee reageert het bedrijf op het nieuws dat de Economische Inspectie een onderzoek heeft geopend naar het bedrijf, na honderden klachten over die hogere voorschotten.

Federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) en staatssecretaris voor consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD) lieten gisteren weten dat ze de Economische Inspectie hebben gevraagd om een onderzoek in te stellen naar de praktijken van energieleverancier Mega. Zowel bij consumentenorganisatie Test-Aankoop als bij de federale ombudsman voor Economie kwamen op korte tijd honderden klachten binnen over het bedrijf.

De klachten gaan enerzijds over het feit dat klanten met een vast contract bij het aflopen van die overeenkomst enkel nog een variabel contract kunnen krijgen bij Mega en anderzijds over de ongevraagde verhoging van de voorschotfacturen.

Mega verdedigt zich nu tegen die aantijgingen. Het stelt dat het met die aanpassing van de voorschotfactuur klanten net wil beschermen tegen een hoge eindafrekening, nu de energieprijzen zo fors gestegen zijn. "Mega maakte hiervoor een analyse van de individuele situatie van elke klant, om na te gaan of hun verbruik hoger lag dan het betaalde voorschot."

Klachten "positief opgelost"

Volgens het bedrijf zouden de klanten ruimschoots op tijd zijn verwittigd. Alles samen zou 60 tot 70 procent van de klanten een voorstel tot hoger voorschot gekregen hebben. En maar 1 op de 10 heeft het voorstel van Mega ook effectief geweigerd. Bij die mensen is zo'n hoger voorschot dan ook niet doorgevoerd, benadrukt Mega nog. 

Bij alle klanten die toch een klacht hebben ingediend - volgens Mega is dat maar 0,1 procent van het klantenbestand - zou de zaak "positief zijn opgelost".

Het energiebedrijf bevestigt verder dat een aantal klanten met een vast contract dat binnenkort afloopt, ook een voorstel voor een hoger voorschot kreeg, "met het doel al een kleine reserve op te bouwen tegen het moment dat hun bestaand contract afloopt, en ook zij de hogere energieprijs zullen moeten betalen".

Tweede zaak

Het is al de tweede keer dit jaar dat de Economische Inspectie een onderzoek opent naar de energieleverancier. Eerder dit jaar waren "misleidende praktijken" bij contractverlengingen, waarvoor het bedrijf een zware boete boven het hoofd hangt. 

Volgens Mega is er bij hen in elk geval nog geen boete binnengevallen. De FOD Economie liet gisteren weten dat de zaak nog bij het parket ligt. Mega ondertekende intussen wel al het "consumentenakkoord", waarmee het bedrijf beloofde zich te houden aan de regels rond eerlijke handelspraktijken.

Mega heeft alles samen zowat 600.000 contracten voor gas en elektriciteit, of ongeveer 300.000 klanten.

Meest gelezen