Big Tech-boom: Microsoft en moederbedrijf van Google rapporteren samen omzet van 110,4 miljard dollar

De kwartaalinkomsten van de technologiereuzen Microsoft en Google-eigenaar Alphabet stegen boven de verwachtingen van Wall Street uit, zo blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers. Samen boekte het duo een omzet van 110,4 miljard dollar – een gecombineerde groei van 33 procent ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar.

Google’s advertentieverkoop is gestegen dankzij de wereldwijd aantrekkende reis- en retailsectoren, berichten persbureau Reuters en zakenkrant de Financial Times. Bij Microsoft is de winst voornamelijk te danken aan de aanhoudende vraag naar cloudcomputing, door telewerk.

“Beide aandelen zijn gewoon enorme outperformers geweest,” zegt Brent Thill, analist bij investeringsbank Jefferies, in de FT.

Hij wijst erop dat hun respectieve winsten dit jaar – 42 procent voor Microsoft en 62 procent voor Alphabet – de prestaties van de bredere markten hadden “omvergeworpen”.

De kwartaalomzet van Microsoft steeg met 22 procent tot het hoogste niveau sinds 2014. Dit werd gestimuleerd door het succes van zijn clouddivisie, die met 36 procent groeide.

Microsoft

Werkelijke winst versus raming

  • Inkomsten: 45,3 miljard dollar vs 44 miljard dollar
  • Netto-inkomsten: 20,5 miljard vs 15,7 miljard dollar
  • Winst per aandeel: 2,71 dollar vs 2,07 dollar

Alphabet

Werkelijke winst versus raming

  • Inkomsten: 65,11 miljard dollar vs 63,29 miljard dollar
  • Netto-inkomen: 18,94 miljard dollar vs 15,77 miljard dollar
  • Winst per aandeel: 27,99 dollar vs 23,32 dollar

Analyse: advertentieverkoop stuwt winst Alphabet

Bij Google bleef cloudcomputing achter bij de hoge consensusramingen van analisten. Maar met 5 miljard dollar was het nog steeds goed voor een jaar-op-jaargroei van 45 procent.

Google’s focus op producten rond kunstmatige intelligentie en machine learning was echt de onderscheidende factor voor hun brand, menen analisten.

Wat zijn zoekmachine-business betreft, wezen executives van Alphabet op de heropening van de retailsector en de toeristische industrie als een motor van de opleving van de advertentieverkoop. In het bijzonder waren trends voor zoekopdrachten zoals “nu open in mijn buurt” vier keer hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, stipt CBO Philipp Schindler aan in de FT.

De beter dan verwachte prestaties van Alphabets reclameactiviteiten zullen een optimistisch beeld schetsen dat de recente wijzigingen in Apple’s privacybeleid – die het moeilijker maken voor adverteerders om persoonlijke gegevens te verzamelen om te targeten – geen significante rem zullen zijn op de kernactiviteiten van het bedrijf.

Apple en Amazon

Voor Apple en Amazon, die donderdag hun winstcijfers bekendmaken, wordt voorspeld dat ze de positieve trend zullen voortzetten. Amazon heeft echter gewaarschuwd dat het moeilijk zal zijn om zijn prestaties in het derde kwartaal van 2020 te evenaren, toen meer mensen vanuit huis gingen winkelen.

(lp)

Meer