© Geert Vanden Wijngaert

Belgische zonnewagen zakt naar tweede plaats in Solar Challenge in Marokko door bandenpech en hectisch verkeer

Het Belgische Agoria Solar Team is naar de tweede plaats gezakt van de Solar Challenge Morocco, een wedstrijd voor zonnewagens. Het studententeam van de KU Leuven begon als leider aan de derde etappe van de wedstrijd, maar het duurde niet lang voor de Nederlandse concurrentie uit Twente de Belgen achter zich liet. Agoria Solar Team verloor tijd in het hectische Marokkaanse verkeer en kreeg ook nog te maken met bandenpech. 

De Belgische zonnewagen vertrok deze ochtend als eerste aan de derde etappe van de Solar Challenge Morocco. Op het programma stond een grote lus van 527 kilometer aan de rand van de Sahara. Opmerkelijk aan de route waren de vele dorpen en steden waardoor de teams hun doorgang moesten vinden. Marokko staat bekend voor het chaotische verkeer waar de rijbaan gedeeld wordt door auto's, scooters, fietsers, voetgangers en zelfs ezels met kar. De Leuvense studenten moesten toeters en bellen bovenhalen om de baan voor de zonnewagen vrij te maken. 

De lokale bevolking in Marroko kijkt vol bewondering naar de opmerkelijke wagen en maken foto's met hun telefoon.
© Geert Vanden Wijngaert

Het Agoria Solar Team begon de dag met een voorsprong van 11 minuten tegenover het Nederlandse studententeam uit Twente, maar al snel bleek dat de noorderburen een sterk verschillende strategie hanteerden. Door de hogere rijsnelheid duurde het niet lang tot ze de Belgen achter zich lieten. Rond de middag kreeg de Belgische zonnewagen te maken met een klapband vanwege een scherpe steen op de baan. Door de bandenpech ging er er enkele minuten verloren en konden de Nederlanders hun voorsprong verder uitbouwen.

Vanavond zetten we de wagen terug op orde zodat we morgen de eerste positie terug kunnen innemen
Victor Verhaert, teammanager Agoria Solar Team

De Belgische zonnewagen heeft deze week al 1.538 kilometer afgelegd op zonne-energie en is zo meer dan halverwege de wedstrijd in Marokko. Morgen start het team aan etappe vier van de vijf, een rit van 449 kilometer richting het Atlasgebergte. De grootste uitdagingen worden de vele putten en de verzanding van het wegdek. De Leuvense studenten zullen de achtervolging inzetten om opnieuw de koppositie in te nemen. "Vanavond zetten we de wagen terug op orde zodat we morgen de eerste positie terug kunnen innemen", aldus teammanager Victor Verhaert.

© Geert Vanden Wijngaert

Droomstart

Het verliezen van de leidersplaats is de eerste grote tegenslag voor het Belgische Team tijdens de Solar Challenge in Marokko. Maandag wonnen de Belgen de openingsetappe en dinsdag verloren ze wel een paar minuten op de Nederlandse concurrentie, maar konden ze toch nog de eerste plaats vasthouden.

Bekijk hier beelden van de tweede wedstrijddag van de Solar Challenge Morocco:

Videospeler inladen...

Van het Atlasgebergte naar de woestijn

Dinsdag stond de langste en meest uitdagende van de vijf dagen in Marokko op de agenda. Met meer dan 1.600 hoogtemeters en heel wat steile hellingen werden de zonnewagens stevig op de proef gesteld. De BluePoint Atlas, de zonnewagen van het Belgische team, slaagde er zonder problemen in om als koploper de hoogteverschillen te trotseren. 

Na de beproeving in de bergen volgde een lange rit richting het hart van de Marokkaanse Sahara. Vijftig kilometer voor de aankomst haalde het Nederlandse Solar Team uit Twente de Leuvense zonnewagen in. De Nederlanders reden uiteindelijk als eerste over de eindmeet, de Belgen eindigden 7 minuten later, maar behielden wel de eerste plaats in het algemeen klassement na hun knappe overwinning op de eerste wedstrijddag.

© Geert Vanden Wijngaert

De Solar Challenge Morocco is een wedstrijd van 2.500 kilometer voor wagens op zonne-energie. Op vijf dagen tijd zal het Belgische team vijf etappes van elk 500 kilometer moeten afleggen, doorheen de Marokkaanse Sahara en langs het steile Atlasgebergte. Het studententeam van de KU Leuven neemt deel met de BluePoint Atlas, de negende Belgische zonnewagen. De wagen weegt 170 kilogram, heeft een autonomie van 700 kilometer zonder zon en haalt snelheden tot wel 150 kilometer per uur. De lat ligt hoog, want met hun vorige zonnewagen uit 2019 werden de Belgen zowel Europees als wereldkampioen. De wedstrijd is gestart op maandag 25 oktober en duurt tot en met vrijdag 29 oktober. 

Meest gelezen