Niet alleen onze energiefactuur stijgt, ook tankbeurt fors duurder: minister Van Peteghem pleit voor tijdelijke invoer van ‘omgekeerd cliquetsysteem’
In enkele weken tijd zijn de brandstofprijzen naar recordhoogtes gestegen. De maximumprijs van zowel diesel (B7) als benzine (E10) ligt in België momenteel op 1,754 euro per liter. Slecht nieuws voor particulieren, maar zeker ook voor de transportsector.
De brandstofkosten in de transportsector belopen ruim een vijfde van de totale uitgaven, zegt Isabelle De Maegt, woordvoerster van de sectorfederatie Febetra, in De Tijd. Ze voegt eraan toe dat de meeste bedrijven volgens een dieselclausule de kosten wel doorrekenen. Dat is noodzakelijk, zegt Benny Smets, CEO van het transportbedrijf Ninatrans aan De Tijd, omdat “de marges in de sector kleiner zijn dan de prijsstijging van diesel dit jaar”. “Zonder dieselclausules zouden al veel transportbedrijven zijn omgevallen”, klinkt het.
Een gevolg van de hogere energieprijzen is ongetwijfeld dat ook andere producten duurder worden. Dat komt nog eens bovenop de al enorm gestegen energiefactuur en de prijs van een tankbeurt die ongekende hoogtes opzoekt.
Mobiliteitsorganisatie Touring riep de regering daarom al op ook maatregelen te nemen om de prijzen aan de pomp te drukken. Concreet vraagt Touring de herinvoering van het zogenaamde omgekeerde cliquetsysteem (ook wel kliksysteem) om de accijnzen te verlagen bij hoge diesel- en benzineprijzen wanneer die een bepaalde drempel overschrijden.
Ook minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) pleit voor de tijdelijke herinvoer van de ‘omgekeerde cliquet’. “We hopen natuurlijk dat de marktprijzen spoedig normaliseren, maar we kunnen onze gezinnen in tussentijd niet aan hun lot overlaten”, zei hij donderdag in de Kamer na vragen van Wouter Vermeersch (Vlaams Belang) en Raoul Hedebouw (PVDA).
De omgekeerde cliquet werd voor het eerst toegepast in 2005. Daarna werd de maatregel verschillende keren uitgedoofd en weer ingevoerd, de laatste keer alleen voor diesel door de regering-Michel van eind 2015 tot en met 2018.
Lees ook:
“Diesel opslaan mag niet en heeft ook geen zin”: expert beantwoordt je vragen over stijgende prijzen (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Doe je liever geen bankzaken in een app? Zoveel kan je besparen met de universele bankdienst
-
Touring pleit voor verlaging brandstofaccijnzen: “Hogere inkomsten voor overheid zijn sociaal en economisch niet te rechtvaardigen”
Nu de brandstofprijzen recordhoogtes bereiken, wil Touring dat de regering maatregelen neemt om de prijzen te drukken. Concreet vraagt de mobiliteitsorganisatie de herinvoering van het zogenaamde omgekeerde cliquetsysteem (ook wel kliksysteem) om de accijnzen te verlagen bij hoge diesel- en benzineprijzen. -
Voor deze frauduleuze beleggingsvennootschappen moet je opletten
De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) waarschuwt voor de activiteiten van de vennootschappen Allied Indices International, Alpas Trading, Shard Asset Management en Universal Asset Management. Zij mogen geen beleggingsdiensten aanbieden in België, klinkt het, en zijn bovendien mogelijk oplichters. -
-
PREMIUM
“Niet alleen de prijs van deze microgolfoven valt op, ook de prestaties!” De 10 beste huishoudproducten die je nu kunt kopen
-
32
Binnenkort geen ‘kipstuckjes’ meer? Federale overheid werkt aan richtlijnen voor namen van vegetarische vleesvervangers
De Federale Overheidsdienst Economie werkt aan regels die producenten van vleesvervangers zou verbieden om namen als ‘kipstuckjes’, hamburger of ‘speckskes’ te gebruiken. Dat schrijft de krant ‘De Tijd’. Aan onze redactie wil woordvoerster Lien Meurisse van de FOD Economie enkel bevestigen dat er gewerkt wordt aan richtlijnen “over wat je kan schrijven bij vegetarische vleesvervangers”. -
Jobat
Doorsnee Belg verdient ruim 300 euro bruto méér dan vorig jaar, maar niet bij iedereen stijgen lonen even sterk
De doorsnee landgenoot verdient 3.800 euro bruto per maand, zo blijkt uit het nieuwe Salariskompas van Jobat.be. Het gaat dan over de mediaan: het middelste loon, wanneer we alle lonen van klein naar groot ordenen. Netto spreken we over ongeveer 2.500 euro. Welke elementen maken nog deel uit van ons loonpakket? En hoe tevreden zijn we hiermee? -
Energieleveranciers merken nog geen stijging wanbetalingen
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
-
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
Molshopen ontsieren het gazon en vormen een doorn in het oog voor menig hobbytuinier. De mol doden is echter geen goed idee, zo vertelt Dirk Criel van Natuurpunt aan Bouwsite Livios. Wat je dan beter doet? Je tuin minder aantrekkelijk maken voor mollenpootjes. -
Mijnenergie
Hout, gas of pellets: welke verwarming kent het laagste kostenplaatje?
Als antwoord op de torenhoge energieprijzen gaan veel Belgen op zoek naar een alternatief voor de klassieke centrale verwarming op aardgas. De verkoop van haarden en kachels krijgt dan ook een flinke boost. Maar hoeveel betaal je juist voor een hout-, gas- en pelletkachel? Mijnenergie.be legt de opties naast elkaar. -
Heineken wil bierprijzen verhogen ondanks miljardenwinst