Foto: gemeente Bonheiden

Bonheiden installeert trajectcontroles in 22 straten en zone 30 in centrum

In 22 straten in Bonheiden zullen er trajectcontroles komen en in het centrum een zone 30. Dat staat allemaal in het nieuwe mobiliteitsplan dat woensdag door de gemeenteraad werd goedgekeurd. Nieuw is dat de gemeente zal samenwerken met privébedrijven voor de installatie van de camera's en het controleren. De oppositie stelt zich vragen over de manier waarop boetes zullen geïnd worden.

In Bonheiden komen 22 nieuwe trajectcontroles en een zone 30 in het centrum. Dat staat zo in het nieuwe mobiliteitsplan dat de gemeenteraad gisterenavond heeft goedgekeurd. Vanaf juni volgend jaar komen er ANPR-camera's die de snelheid van automobilisten voortdurend in de gaten houden. "22 straten is veel, maar wel nodig", zegt burgemeester Lode Van Looy (BR30). "Als je maar in één straat een trajectcontrole uitvoert, dan nemen bestuurders andere straten."

Als je maar in één straat trajectcontrole uitvoert, dan nemen bestuurders andere straten

Lode Van Looy, burgemeester (BR30)

De gemeente gaat samenwerken met private partners, en dat is een unicum. Privébedrijven zullen zorgen voor de kost van de installatie en het verwerken van de controles. Bonheiden en de privépartners innen de boetes. Burgemeester Lode Van Looy spreekt de oppositie tegen dat de trajectcontroles zouden dienen om de gemeentekas te spijzen. "De enige insteek van deze trajectcontroles is Bonheiden verkeersveiliger maken."

Niet alle opbrengsten gaan naar de gemeente: "Een deel staat Bonheiden af aan de partners van TAAS (Trajectcontrole as a Service), die de controles uitvoeren. De rest gaat naar de gemeentekas. Dat wordt dan gebruikt om de mensen te vergoeden die al de boetes en eventuele bezwaren daarop moeten verwerken", legt de burgemeester uit.

De eerste trajectcontroles komen er nog dit of begin volgend jaar. Binnen twee jaar zouden ze volledig uitgerold moeten zijn.

Meest gelezen