Interview met Pokémon-ruilkaartendesigner Atsushi Nagashima: ‘We hebben nooit iets aan de basisregels veranderd’
Met een nieuwe rush in de speelgoedwinkel, en zeldzame exemplaren die enkele honderden euro’s waard zijn, hebben Pokémon-ruilkaarten zich opnieuw onder de aandacht van spelers gewerkt. En dan is de Celebrations-uitbreiding, die het vijfentwintigjarige bestaan van de Pokemon Trading Card Game viert, nog maar pas begonnen. We spraken met game director Atsushi Nagashima over het geheim achter het succes.
Nauwelijks een half jaar na de lancering van de eerste Pokémon-videogames Red en Blue, in 1996, kwam ook het ruilkaartenspel op de markt. Het was een essentiële volgende stap naar de transmedia-franchise die Pokémon niet lang daarna werd, met onder meer ook een animatieserie (vanaf 1997) en bioscoopfilms (sinds 1998). Bij ons kreeg de Pokémon-rage pas in 1999 vaste voet aan de grond, maar dan wel meteen over de volledige franchise heen. Een succes dat consequent werd aangehouden tot vandaag, met kaarten die zo gegeerd zijn dat er ramkraken voor worden gepleegd.
Hoe is het ruilkaartenspel al die tijd relevant en succesvol gebleven? “Het vloeit natuurlijk voort uit het feit dat de Pokémon-franchise op zich heel geliefd bleef”, zegt Atsushi Nagashima, game director van de Pokémon Trading Card Game. “Maar minstens even belangrijk is het feit dat de basisregels nooit zijn veranderd. Spelers kunnen op elk moment terugkeren, en wie mensen het spel als kind heeft gespeeld, zal een hele nieuwe wereld ontdekken. Het is geweldig om met je eigen kinderen te spelen en te merken hoe de regels snel weer bij je terugkomen.”
In hoeverre is het transmediale karakter van de franchise (met bijvoorbeeld videogames, een ruilkaartspel en een tekenfilmserie) een factor in dit voortdurende succes?
Nagashima: “De Pokémon zijn natuurlijk de drijvende factor. Hoewel de Trading Card Game een andere speelstijl biedt dan de videogames, is er een gedeelde magie.”
In de loop van de afgelopen 25 jaar heeft de franchise de overgang gemaakt tussen ten minste twee generaties jonge spelers. Hoe houdt u het interessant voor zowel spelers die nieuw zijn in de franchise als diegenen die er al jaren mee bezig zijn?
Nagashima: “Pokémon-kaarten bieden veel verschillende manieren om plezier te hebben: je kunt ze verzamelen, ruilen, genieten van de illustraties, decks maken, en strijden tegen andere Pokémon. Wij vinden het heel belangrijk dat iedereen op zijn eigen manier van de kaarten kan genieten. We voegen altijd veranderingen toe, zoals nieuwe mechanismen of artistieke accenten, om ervoor te zorgen dat al die verschillende manieren van plezier hebben fris en plezierig blijven.”
Hoe zou u het huidige publiek voor Pokémon Trading Card Game demografisch omschrijven? Hoeveel mannen of vrouwen spelen het? Hoe oud zijn de spelers?
Nagashima: “In plaats van ons te concentreren op een specifieke demografie bij het maken van ons spel, zorgen we ervoor dat het gemakkelijk op te pikken en leuk is voor spelers van alle achtergronden. Dat is echt te zien aan de diversiteit in de fanbasis. Bij Pokémon TCG-evenementen, lokale Pokémon Leagues of internationale competities zoals de Wereldkampioenschappen, zie je spelers met veel verschillende achtergronden spelen in drie verschillende leeftijdsdivisies: Junior, Senior en Masters.”
Hoe werkt het proces van het toewijzen van bepaalde functies aan de Pokémon op elke kaart, en hoe breng je die in balans om boeiende gameplay te behouden?
Nagashima: “Onze inspiratie voor nieuwe elementen in de TCG komt van de videogames, die we gebruiken om het onderliggende raamwerk van een product of serie te bouwen. Vervolgens selecteren we vier of vijf hoofd-Pokémon, rekening houdend met zaken als Pokémon-typen in onze ingebeelde spelomgeving. Op basis van die selectie beginnen we het bredere wereldbeeld van de set te verkennen en een Pokémon-line-up te maken die bij dat wereldbeeld past, kijkend naar zaken als typebalans, evolutiebalans, populariteit van personages en spelmechanieken. Op dat moment beslissen we over de regels waarop iedere kaart drijft, en maken we gegevens voor de afzonderlijke kaarten. Om elke kaart te verfijnen, hebben we een intern team van getalenteerde testspelers, die elke dag enkele uren besteden aan het maken, testen en opnieuw testen van decks om de balans in het spel te garanderen. Ze zijn een zeer belangrijk onderdeel van het ontwikkelingsproces voor nieuwe kaarten.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
PREMIUM
Pokémonkaarten zijn zo schaars dat er ramkraken voor worden gepleegd: “Ze kunnen honderden euro’s per stuk opleveren”
Vergeet de Bitcoin even en haast u naar zolder: Pokémonkaarten zijn het nieuwe goud. In elke winkel waar de speelkaarten binnenkomen, vliegen ze meteen weer de deur uit. Volwassenen slaan hele voorraden in als investering, winkels wapenen zich tegen diefstal. Wat is er aan de hand? -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
-
KIJK. Mark Zuckerberg en zijn vrienden spelen schietspelletjes in ‘de bunker’
-
PREMIUMShowbizz
166 miljoen spelers, 85 miljard euro winst: waarom Pokémon na 25 jaar populairder is dan ooit
Wat begon als een Game Boy-spelletje voor kinderen, is uitgegroeid tot de meest succesvolle franchise ooit: Pokémon. Het Japanse ‘monstersucces’ duurt al 25 jaar en brengt geld in het laatje met films, games, kaarten en vooral: merchandise. Tot Pokémon-vliegtuigen en Pikachu-bh’s toe. Maar waarom zijn de ‘pocket monsters’, die eigenlijk bedoeld waren als een aprilgrap, zo populair? Wij doken in de geschiedenis van Jigglypuff en co, en legden ons oor te luisteren bij enkele Vlaamse kenners. “Op die tornooien kan je geld verdienen, zeker als je zo goed speelt als Rune.” -
gamereview
‘Suicide Squad: Kill The Justice League’ is springen, schieten en loot verzamelen zodat je hetzelfde dan een heel klein beetje beter kan
Het onderstaande gesprek tussen een hoge pief bij Warner Bros. en ongetwijfeld goedbedoelende game-ontwikkelaars bij Rocksteady heeft al dan niet echt plaatsgevonden. Beschouw het als een stukje non-canon, iets uit Elseworlds. Wie liever een traditionele review leest, kan een beetje naar onder scrollen. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
gamereview
‘Hidden Through Time 2: Myths & Magic’, voor als je nood hebt aan een digitale versie van ‘Waar is Wally’
-
Man gebruikt coronasteun om Pokémonkaart van meer dan 50.000 dollar te kopen
De autoriteiten in de VS voeren onderzoek naar fraude met coronasteun. Uit een document van het Amerikaanse ministerie van Justitie, waarover The Washington Post bericht, blijkt dat één man zijn noodsteun heeft uitgegeven aan één Pokémonkaart. Hij betaalde meer dan 50.000 dollar voor zijn exemplaar. -
Pokémon Go bestaat 5 jaar en heeft 5 miljard dollar opgeleverd volgens analisten
Precies vijf jaar geleden werd het spel ‘Pokémon Go’ uitgebracht. De bekende smartphonegame van Niantic heeft in die vijf jaar tot nu toe meer dan vijf miljard dollar aan omzet opgeleverd volgens analisten. In de eerste helft van dit jaar was de omzet hoger dan ooit. Dat meldt Tweakers. -
gamereview
‘Tamarak Trail’ is een fijne, oogstrelende en verslavende game die je urenlang zoet houdt