Gemeente Bonheiden wil 22 ‘private’ trajectcontroles uitrollen: kan dat zomaar?
BonheidenDe komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open Vld). Dergelijke samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien.
Het gemeentebestuur vroeg woensdagavond aan de voltallige gemeenteraad om het voorstel goed te keuren. Na een spervuur aan vragen uit het N-VA-kamp aan het adres van Vanmarcke, werd het voorstel ook effectief goedgekeurd. “Een goede zaak”, reageert mobiliteitsschepen Bart Vanmarcke. Het voorstel geldt als sluitstuk van zijn mobiliteitsplan. “We hebben hier drie jaar naartoe gewerkt. Ik ben dan ook erg blij om dit te kunnen verwezenlijken”, klink het nog.
Concreet betekent de goedkeuring een ongeziene samenwerking tussen een lokale overheid en een privaat consortium dat gespecialiseerd is in ANPR-camera’s en de software voor trajectcontroles. De eerste trajectcontroles zullen halverwege van 2022 worden uitgerold. Daarna zal er, over een periode van 2 jaar, een trajectcontrole worden opgestart op maar liefst 22 trajecten. De samenwerking werd mogelijk door het nieuwe decreet van 1 februari 2021. Hierdoor kunnen lokale overheden een snelheidsovertreding binnen zones 30 en 50 zelf verbaliseren en innen.
Grote schaal
Het voordeel voor de gemeente of stad? Het geld van de boetes komt onmiddellijk in de eigen stads- of gemeentekas in plaats in die van het federale boetefonds. Verschillende steden of gemeentes gingen Bonheiden al voor, maar nog nooit op zo’n grote schaal. Bovendien zal het de gemeente amper iets kosten. De gemeente zal voor de uitrol van de 22 trajectcontroles gaan samenwerken met TAAS (Trajectcontrole as-a-Service), een groot consortium dat bestaat uit drie partners.
Naast Trafiroad, die de ANPR-camera’s zal plaatsen, gaat het nog om Macq Mobility en Intouch, twee bedrijven die zullen instaan voor de software van de camera's. Het consortium neemt volgens de gemeente ook de volledige risico’s op zich.
Per trajectcontrole, zoals we die nu kennen, is het een investering van zo’n 180.000 euro. Als je dit vermenigvuldigt met 22 trajecten, zouden we normaal gezien ruim 4 miljoen euro moeten investeren. Nu 0 (!) euro.
Schepen Bart Vanmarcke legt uit: “Per trajectcontrole, zoals we die nu kennen, is de infrastructuur én knowhow een investering van zo’n 180.000 euro. Als je dit vermenigvuldigt met 22 trajecten, zouden we normaal gezien ruim 4 miljoen euro moeten investeren. Nu 0 (!) euro."
In ruil voor het risico krijgt het consortium volgens de schepen wel 24 procent van de boete. Afhankelijk van de grootte van de snelheidsovertreding zal die variëren tussen de 53 en 163 euro. “Het overige deel gaat gewoon naar de gemeente”, gaat Vanmarcke verder. Compleet kosteloos is het niet. De gemeente zal wel twee mensen moeten aanwerven. Naast een ‘vaststellende ambtenaar’ bij de politie, die de vaststellingen moet verwerken tot een dossier, gaat het ook nog om een ‘sanctionerende ambtenaar’ bij de gemeente.
Geen geldgewin
Deze persoon zal op zijn beurt verantwoordelijk zijn voor het dossier en zich bezighouden met een mogelijk beroep. “Voor alle duidelijkheid doen we dit niet puur uit geldgewin, maar wel om de verkeersveiligheid binnen de gemeente te verbeteren”, vult burgemeester Lode Van Looy (BR30) aan. “Dit zal de mobiliteit in de gemeente erg veranderen. Vaak krijgen we meldingen dat buurtbewoners vinden dat er te snel wordt gereden in hun straat, maar na het uitrollen van dit systeem en op deze schaal zal dit vanaf volgend jaar niet meer mogelijk zijn.”
Het systeem is ook juridisch waterdicht. Wettelijk gezien moeten snelheidsovertredingen boven de 20 kilometer per uur worden opgestuurd naar het parket en al dan niet worden behandeld op de politierechtbank. “Ook met dit systeem is dat perfect mogelijk”, besluit schepen Vanmarcke. “Van zodra een chauffeur sneller rijdt dan 20 kilometer per uur en dit wordt geregistreerd door de trajectcontrole, zal het dossier onmiddellijk worden overgemaakt aan het parket. Inwoners zullen dus niet moeten vrezen voor straffeloosheid.”
LEES OOK:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Appartement op eerste verdieping volledig doorzocht
Mechelen -
Dijlestad stapt in MyBike-platform om fietsdiefstal terug te dringen: “Graveeracties zijn achterhaald”
Mechelen stapt over op het nationale MyBike-platform, een online en gratis systeem dat fietsregistratie en -opsporing na diefstal efficiënter maakt. Het zal het als een van de eerste lokale besturen in de provincie actief promoten.Mechelen -
PREMIUM
Leuvense studenten ontwerpen hondenharnas alsof het voor hun eigen huisdier was: “Een leiband is te verstikkend”
‘Bobbie is big business’, kopte deze krant twee jaar geleden, nadat uit cijfers bleek dat de Belg in 2022 maar liefst één miljard euro meer spendeerde aan zijn huisdier dan vier jaar eerder. Terwijl steeds meer baasjes hun viervoeter beschouwen als volwaardig familielid, wordt de ouderwetse leiband dan ook alsmaar vaker ingeruild voor een harnas. Deze vier Leuvense UCLL-studenten ontwierpen dergelijk hebbeding alsof het voor hun eigen viervoeter was.Leuven -
-
OPROEP. Nieuwe zaak geopend? Laat het ons weten!
-
Het wordt weer Druk in Leuven: “Saskia De Coster, Amir Bachrouri en Jeroen Maris doen hun stinkende best om Herman Brusselmans te beledigen”
Dit weekend staat Leuven volledig in het teken van het boek. Lezingen, voorleessessies, signeeracties, literaire filmvertoningen…Leuven is zaterdag en zondag de boekenstad van België, met dank aan stadsfestival Druk in Leuven.Leuven -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
PREMIUM
Ze werkte er via haar kattencafé al mee samen, maar nu gaat Axelle (26) dierenasiel zélf uitbaten: “Ik denk dat dit nóg meer mijn ding zal zijn”
Eppegem, Mechelen
-
Man (39) wordt dag na winkeldiefstal opnieuw op heterdaad betrapt
Leuven -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Nieuwe mobiele kit maakt aanvragen identiteitskaart op locatie mogelijk: “Verhoogt de zelfstandigheid van onze bewoners”
Het aanvragen en uitreiken van identiteitsdocumenten (eID, Kids-ID) en verblijfsvergunningen voor personen die zich moeilijk kunnen verplaatsen naar het gemeentehuis, kan voortaan vlotter verlopen dankzij het nieuw ‘mobile station’.Mechelen -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen