©  DVH

Spanje verbiedt reclame voor gesuikerde producten gericht op kinderen

De Spaanse overheid heeft donderdag bekendgemaakt dat zij reclame voor gesuikerde voedingsmiddelen en drankjes die zich richt op kinderen zal verbieden. Op die manier willen ze de toenemende overgewichtsproblemen bij kinderen tegengaan.

Bron: BELGA

Vanaf 2022 geldt de regel voor reclame die zich richt tot kinderen en jongeren onder de zestien jaar. Op een persconferentie deelde Alberto Garzon, minister van Consumenten, mee dat de wetgeving wordt toegepast op televisie, radio, internet en mobiele apps.

“Minderjarigen zijn kwetsbare consumenten. We moeten hen beschermen tegen reclame”, zei de minister. Hij volgt met de nieuwe wet andere landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Portugal die in het verleden ook gelijkaardige maatregelen troffen.

In Spanje heeft bijna een op de drie kinderen overgewicht. In 1984 betrof dit cijfer slechts 3 procent. “Reclame is een belangrijke verklarende factor”, zegt minister Garzon. Cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie tonen dat obesitas bij kinderen (tussen de 5 en 19 jaar) wereldwijd toenam van 4 procent in 1975 tot 18 procent.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer