Volvo ziet te weinig investeringen om klimaatwinst van elektrische auto's te realiseren
Er gebeuren nog onvoldoende investeringen om de klimaatwinst die elektrische auto's kunnen betekenen, effectief te boeken. Dat zegt Volvo-CEO Håkan Samuelsson. De autobouwer wil op korte termijn enkel nog elektrische voertuigen produceren, omdat de CO2-afdruk van die auto’s ruim de helft lager ligt dan de variant met een klassieke verbrandingsmotor. Onder meer in Gent, waar het een batterijfabriek heeft gebouwd en haar eerste elektrische modellen assembleert.
Ook wanneer de energie waarop een elektrische auto is aangedreven niet duurzaam wordt opgewekt, zijn de auto's beter voor het klimaat. Maar de winst is dan een pak lager. Daarom moeten overheden en energiebedrijven een tandje bijsteken.
"We hebben bewust de beslissing genomen om een volledig elektrische autobouwer te worden en een voortrekker in de industrie", zegt CEO Håkan Samuelsson aan de vooravond van de klimaattop in Glasgow. "Maar we kunnen die transitie onmogelijk alleen voltooien. Overheden en energiebedrijven zullen wereldwijd moeten investeren in duurzame elektriciteit en de nodige laadcapaciteit zodat elektrische voertuigen de belofte van schone mobiliteit kunnen vervullen."
Het bedrijf verwijst naar cijfers van het Internationaal Energieagentschap IEA, die aantonen dat investeringen in schone energie licht toenemen maar dat het ruimschoots onvoldoende is om de gevolgen van de klimaatopwarming te dempen. Die investeringen zouden tegen 2020 moeten verdubbelen om de klimaatopwarming onder de 2 graden Celsius te houden. Een verdrievoudiging is nodig om die onder 1,5 graad Celsius te houden.
Constructie
Volvo analyseert de CO2-afdruk van haar elektrische voertuigen in grondige analyses die ook de afkomst van de energie in rekening brengen. Daaruit blijkt dat de levenscyclus van een C40, aangedreven met duurzaam opgewekte energie, een CO2-afdruk heeft van 27 ton. Een pak minder dan de afdruk van een klassiek aangedreven XC40, die een CO2-afdruk van 59 ton heeft. Wanneer bestuurders een elektrische C40 niet met groene stroom laden maar met een wereldwijd gemiddelde stroommix (60 procent fossiele brandstoffen), dan stijgt de CO2-afdruk van de auto tot 50 ton.
Maar de investeringen in groene stroom zijn niet enkel nodig om het elektrisch wagenpark aan te drijven. Ook de bouw van een elektrische auto vraagt meer stroom. De uitstoot om een elektrische C40 te bouwen is 70 procent hoger dan de productie van een XC40 met een verbrandingsmotor. Voornamelijk vanwege de batterij, het gebruikte staal en het hogere aandeel aluminium in de auto.
Volvo zegt zelf stappen te ondernemen om die uitstoot zoveel mogelijk te reduceren. Onder meer door investeringen in de productie van emissievrij staal en groene productie van batterijen. De autobouwer wil de gemiddelde productie-uitstoot per auto met 40 procent verminderen tussen 2018 en 2025.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoeveel verdient een uitzendconsulent? En zijn er specifieke diplomavereisten?
-
PREMIUM55
Opnieuw spectaculaire stijging bij klachten autokeuring: “Maak afspraken verplicht”
Vlamingen zijn nog steeds allesbehalve tevreden van de autokeuring. Dat blijkt uit het hoge aantal klachten dat de Vlaamse overheid afgelopen jaar ontving. Dat aantal steeg met maar liefst 70 procent. Onze onderzoekscel kon de klachten exclusief inkijken. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
Brussel krijgt er volgend jaar 250 laadpalen bij
Volgend jaar worden er 250 laadpalen voor elektrische voertuigen geïnstalleerd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Hierdoor zal het aantal laadpalen op de weg verdubbelen, zodat elke Brusselaar een laadoplossing heeft op 250 meter van huis. Dat heeft het kabinet van de Brusselse minister van Klimaattransitie, Leefmilieu en Energie Alain Maron (Ecolo), deze ochtend bekendgemaakt. -
Nieuwe wagens alleen nog elektrisch vanaf 2027? Experts noemen plan “erg ambitieus en moeilijk haalbaar”
Vanaf 2027 zouden nieuwe wagens in Vlaanderen alleen nog elektrisch mogen zijn. Althans: dat is het ambitieuze voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), dat momenteel op tafel ligt van de Vlaamse regering. “Vanaf 2025-2026 zal een elektrische wagen ongeveer dezelfde kostprijs hebben als een wagen op benzine of diesel.” Experts betwijfelen of het plan haalbaar is: transporteconoom Roel Gevaers (UAntwerpen) voorspelt vooral problemen voor de tweedehandsmarkt. -
Independer
Van 30 tot ruim 100 euro: dit kan je jaarlijks besparen als je je decoder afdankt en tv-kijkt via een app
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?