Daarom hebben elektrische wagens vaak vreemde velgen
HLN DriveElektrische wagens zien er steeds vaker uit als modellen met een conventionele verbrandingsmotor, maar de velgen blijven toch behoorlijk verschillen. HLN Drive legt uit waarom dit het geval is.
Velgen geven vaak karakter aan een wagen. Denk maar aan het kenmerkende cirkelpatroon dat Alfa Romeo gebruikt voor veel van zijn wagens, zoals de huidige Giulia en Stelvio. Of de spectaculaire exemplaren waar Lamborghini mee uitpakt. Of natuurlijk, de gouden exemplaren die elke Colin McRae-fan onder zijn Subaru monteerde.
Bij elektrische wagens moeten velgen echter niet alleen knap zijn, functioneel is ook een criterium. Met de juiste velgen kunnen elektrische auto’s immers flink wat kilometers aan hun rijbereik toevoegen. Enerzijds door lichter te zijn, anderzijds met behulp van een aerodynamische vorm. Want hoe beter je door de lucht klieft, hoe minder energie je moet gebruiken om een bepaalde snelheid aan te houden en hoe efficiënter je rijdt. En dan komen die ietwat vreemde velgen goed van pas. Zeker als je weet dat zowat 25% van de aerodynamische weerstand van een wagen rechtstreeks of onrechtstreeks wordt veroorzaakt door de velgen.
Zo’n 10 km extra
BMW deed het cijferwerk in functie van de elektrische iX3. De verbeterde stroomlijn en het lagere gewicht, verminderen het stroomverbruik van het model met 2 procent. Dit staat volgens BMW gelijk aan een stroombesparing van 0,4 kWh/100 km, oftewel 10 extra kilometer autonomie in vergelijking met een iX3 die op gewone velgen staat.
Het Duitse elektrische autoverhuurbedrijf NextMove deed dan weer een test op de Autobahn aan 150 km/u met de Tesla Model 3. Aerodynamische velgen bleken goed te zijn voor een surplus van 8 kilometer rijbereik. Dat is een verschil van 3 procent. Audi spreekt bij zijn recentste elektrische model, de Q4 e-tron, van een winst van 5 km autonomie als je voor het model met de aerodynamische velgen kiest.
Is dit het allemaal waard?
Je kan je natuurlijk afvragen of dat het waard is: al dat onderzoek voor 10 km extra autonomie. Voor brandstofaangedreven wagens, die je in 5 minuten kan voltanken, gebeurt dit inderdaad zelden. Maar op de markt van de elektrische auto’s, waar het een voertuig een net iets grotere autonomie kan geven dan die van een concurrent, of waar die extra autonomie een mogelijke koper kan overtuigen, is de impact van die paar kilometers wél veel groter.
Lees ook:
Dit artikel is u aangeboden door HLN Drive.
HLN Drive is de grootste virtuele autoshowroom van Vlaanderen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?
Aziatische wagens zijn bezig aan een opmars op de Belgische markt. Maar verandert de keuze voor zo’n - vaak onbekend - automerk iets aan je verzekering en premie in vergelijking met een ‘klassiek’ Europees merk? Independer.be zoekt het uit. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
De Renault ZOË maakt plaats voor de elektrische versie van één van Renaults meest mythische modellen uit de jaren zeventig en tachtig: de R5. Een brok nostalgie, maar mét een sprong in de toekomst in de vorm van een elektrische motor én een AI-infotainment-systeem van Google. Hoeveel zal hij kosten? En waarom is de ‘Supercar' zo’n icoon? “Direct na de lancering was één koper op de drie destijds een vrouw.” -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is