De papieren folder blijft populair: 3 opvallende resultaten uit de reclamefolderbevraging van "De inspecteur"

Kijk jij elke week uit naar het moment waarop de reclamefolders in de bus vallen? Dan ben je niet alleen! Uit een bevraging van "De inspecteur" van Radio 2 blijkt dat meer dan 73 procent van alle deelnemers de reclamefolders leest. Dat is op zich al verrassend, maar uit de bevraging komen nog meer wetenswaardigheden naar boven. "De inspecteur" verzamelt hieronder de drie opvallendste.

Ruim 3.600 mensen vulden de afgelopen weken de bevraging over reclamefolders van "De inspecteur" in. Daaruit blijkt dat vooral de papieren reclamefolders nog altijd heel populair zijn. Ruim 73 procent van alle respondenten geeft aan de folders te lezen, 74 procent van hen doet dat zelfs elke week.

Papier blijft populair

Je kunt reclamefolders tegenwoordig zowel op papier als online lezen. Uit de bevraging blijkt dat de papieren versie toch nog altijd veruit het populairst is. Ruim 81 procent van de deelnemers houdt het liefst een fysieke, papieren folder vast. Al is er ook een grote groep (51 procent) die ze online raadpleegt, al dan niet in combinatie met de papieren folder.

Uit de antwoorden blijkt wel dat sommige mensen graag het folderpakket in hun mailbox zouden ontvangen. "Ik zou de reclamefolders liever allemaal digitaal willen krijgen in plaats van in mijn brievenbus", komt af en toe terug bij de antwoorden.

Nee-sticker? Nee bedankt!

Amper 15 procent van de bevraagden zegt dat er bij hen een "nee-sticker" op de brievenbus kleeft. Met zo'n sticker geef je aan dat je geen ongeadresseerde reclame wil ontvangen.

Mensen die zo'n sticker kleven, doen dat vooral omdat ze reclamefolders papierverspilling vinden. "Ik lees de folders enkel bij mijn vader als tijdverdrijf, voor de rest blijf ik het verspilling vinden", schrijft een van de respondenten.

In Nederland werken verschillende steden sinds kort met een ja-sticker. Die kleef je op je brievenbus wanneer je wél folders wil ontvangen. Uit de bevraging blijkt dat de meerderheid van de deelnemers zo'n ja-sticker wel een goed idee vindt, maar hem toch zelf niet zou kleven. 27 procent van de ondervraagden vindt zo'n sticker een slecht idee.

Folders zijn ontspanning

Waarom lezen mensen nu graag reclamefolders? Ruim 66 procent van de deelnemers geeft aan dat het voor hen een manier is om op te hoogte te blijven.

Veel mensen lezen ook om geld te besparen. Op dat vlak hebben sommige ondervraagden trouwens nog een aantal suggesties. Ze vragen bijvoorbeeld meer kortingsbonnen en meer promoties voor alleenstaanden of kleine huishoudens. "Ik ben alleen, dus 1+1 is voor mij te veel. Ik heb liever gewoon 50 procent korting."

De folders zijn voor veel mensen ook een vorm van ontspanning. Eén respondent omschrijft het treffend: "Ik zit graag aan mijn tafel met een goede kop koffie om naar de folders te kijken en uit te zoeken wat mij interesseert of wat ik nodig heb." Uit de reacties komt wel naar voren dat veel mensen de reclamefolders soms te chaotisch vinden: "De folder van Kruidvat bekijk ik nooit, veel te druk."

Meest gelezen